Summary
The influence of desmopressin on hemostasis is mediated by the release of von Willebrand
factor and of coagulation factor VIII from vascular endothelium. The necessity of
testing desmopressin effectiveness on hemostasis is a matter of controversy and the
performance of the test is not yet standardized. For this reason the desmopressin
tests in 114 children with von Willebrand syndrome (type 1, n=98; type 2A, n=12; type
2M, n=2; type 2N, n=2) carried out in 7 paediatric haemostaseologic centers were retrospectively
analyzed. The effectiveness of desmopressin was assessed using defined response criteria.
As expected, the test performance showed a wide variation among the centers. In 99
children desmopressin was given intravenously as a short infusion at a dosage ranging
from 0.25 to 0.41 μg/kg and in 15 intranasally at an absolute dose of 40 to 300 μg.
The points of time for blood taking after desmopressin application ranged from 0.5
to 12 h. The absent desmopressin response in 7 patients (6%) and the partial response
in 15 indicate the necessity of testing desmopressin effectiveness before the first
therapeutic use. The application of desmopressin was well tolerated by the patients.
Zusammenfassung
Desmopressin beeinflusst die Hämostase über eine Freisetzung des von-Willebrand-Faktors
und des Gerinnungsfaktors VIII aus dem Gefäßendothel. Die Notwendigkeit einer Wirksamkeitstestung
wird diskutiert und die Test-durchführung ist nicht standardisiert. Aus diesem Grund
wurden die in sieben pädiatrischen Gerinnungszentren praktizierten Desmopressinteste
bei insgesamt 114 Kindern mit vonWillebrand-Syndrom (Typ 1: n = 98; Typ 2A: n = 12;
Typ 2M: n = 2; Typ 2N: n = 2) retrospektiv analysiert. Die Desmopressinwirksamkeit
wurde anhand von definierten Response-Kriterien beurteilt. Erwartungsgemäß wurden
die Teste in den Zentren unterschiedlich ausgeführt. Bei 99 Kindern erfolgte eine
intra -venöse Desmopressingabe als Kurz infusion (Dosierung 0,25–0,41 μg/kg) und bei
15 eine intranasale Applikation (Absolutdosis: 40–300 μg). Die Blutentnahmezeitpunkte
nach Desmopressingabe lagen zwischen 0,5 und 12 h. Die fehlende Desmopressinresponse
bei 7 Patienten (6%) und die partielle Response bei 15 Kindern (13%) weist auf die
Notwendigkeit einer Wirksamkeitstestung vor der ersten therapeutischen Anwendung hin.
Die Desmo pressin applikation erwies sich als gut verträglich.
Keywords
Desmopressin testing - von Willebrand syndrome - children
Schlüsselwörter
Desmopressintest - von-Willebrand-Syndrom - Kinder