Hamostaseologie 2008; 28(S 01): S52-S54
DOI: 10.1055/s-0037-1617117
Original article
Schattauer GmbH

Orthopedic approach of haemophiliacs

A single center experience in RomaniaOrthopädische Behandlung in HämophilieErfahrung eines rumänischen Hämophiliezentrums
M. Şerban
1   Victor Babes, University of Medicine and Pharmacy, Timişoara
,
M.-D. Mihailov
1   Victor Babes, University of Medicine and Pharmacy, Timişoara
,
D. Poenaru
1   Victor Babes, University of Medicine and Pharmacy, Timişoara
,
L. Pop
1   Victor Babes, University of Medicine and Pharmacy, Timişoara
,
I. Branea
1   Victor Babes, University of Medicine and Pharmacy, Timişoara
,
M. Bataneant
1   Victor Babes, University of Medicine and Pharmacy, Timişoara
,
A. Lǎcǎtuşu
2   Clinical Centre Cristian Şerban, Buziaş, Romania
,
L. Barna
2   Clinical Centre Cristian Şerban, Buziaş, Romania
,
N. Ţepeneu
1   Victor Babes, University of Medicine and Pharmacy, Timişoara
,
W. Schramm
3   Haemostaseology, Ludwig-Maximilians-University, Munich, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Summary

Clinical expression of inadequately treated haemophilia is dominated by orthopedic complications, requiring invasive or non-invasive interventions. Objective: In Romania, with under dosed and late introduced “on demand” substitution, we aimed at highlighting the experience of orthopedic treatment and its outcome. Patients, methods: Single center retrospective analysis regarding orthopedic interventions and their outcomes was conducted on 59 hemophilia A, B, and von Willebrand disease patients, between 2002 and 2007. Results: The majority of interventions, invasive (60.71%) and non-invasive (39.28%), were elective, only two being emergencies. Postoperative functional evolution after synovectomies was good in 68.28%, fair in 24.39%, satisfactory in 7.31%. Results of 33 non-invasive (extensive releases) procedures were very good in 27.27%, good in 63.63%, poor in 9.09%. Discussion, conclusions: The important number and complexity of orthopedic interventions are proving the precarious musculoskeletal state in persons with hemophilia, demonstrating the need of improving substitution, at least with discontinue prophylaxis in patients with severe forms.

Zusammenfassung

Klinischer Ausdruck der inadäquaten Hämophilietherapie ist dominiert von orthopädischen Komplikationen, benötigend operative oder nichtoperative Eingriffe. Ziel der Studie: In Rumänien, mit unterdosierter oder spät eingeführter Bedarfstherapie, nehmen wir uns vor, die Erfahrung in der orthopädischen Behandlung und ihre Ergebnisse hervorzuheben. Patienten, Methoden: Zwischen 2002 und 2007 wurden 59 Patienten mit Hämophilie A, B und von- Willebrand-Erkrankung retrospektiv untersucht. Wir analysierten Angaben zur Operation, orthopädische Eingriffe und ihre Ergebnisse. Ergebnisse: Die Mehrzahl der Eingriffe, operativ (60,71%) und nichtoperativ (39,28%), waren elektiv; zwei davon waren Notfälle. Der postoperative Verlauf nach Synovektomien war gut in 68,28%, zufriedenstellend in 24,39%, schlecht in 7,31%. Die Ergebnisse der 33 nichtoperativen Eingriffe waren: sehr gut in 27,27%, gut in 63,63% und schlecht in 9,09% der Fälle. Diskussion, Schlussfolgerung: Die große Anzahl, die Komplexität der orthopädischen Eingriffe prüfen den prekären muskuloskelettalen Zustand bei den Hämophilen und zeigen die Notwendigkeit der Verbesserung der Substitution, mindestens durch diskontinuierliche Prophylaxe bei Patienten mit schwerer Form.

 
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