Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0031-1272536
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Hausärztliche Entscheidungen bei Symptomen für Diabetes mellitus Typ 2
Medical decision making in symptoms of type 2 diabetes mellitus in general practicePublication History
eingereicht: 23.7.2010
akzeptiert: 2.12.2010
Publication Date:
17 February 2011 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: Patienten- und Arztmerkmale nehmen als nicht-medizinische Faktoren Einfluss auf ärztliche Entscheidungen. Diese Studie untersucht, welchen Einfluss das Patientenalter und -geschlecht sowie das Geschlecht und die Berufserfahrung des Arztes auf ärztliche Entscheidungen bei Patienten mit undiagnostiziertem Diabetes mellitus Typ 2 haben.
Methode: Der Einfluss der Merkmale wurde mit einem faktoriellen Experimentaldesign abgeschätzt. Ein Arzt-Patienten-Gespräch mit Diabetessymptomatik wurde mehrfach mit variierten Patientenmerkmalen – dargestellt durch professionelle Schauspieler – videografiert. 64 zufällig ausgewählte, nach Geschlecht und Berufserfahrung stratifizierte Hausärzte wurden in ihren Praxen zu den Videos befragt.
Ergebnisse: Es zeigen sich vereinzelt signifikante Unterschiede in den diagnostischen Entscheidungen: Jüngere Patienten werden häufiger nach psychosozialen Problemen befragt, bei älteren wird öfter eine Tumorerkrankung differenzialdiagnostisch in Erwägung gezogen. Ärztinnen bestellen Patienten deutlich früher wieder ein als männliche Ärzte. Ärzte mit längerer Berufserfahrung bedenken bei jungen Patienten signifikant häufiger die Verdachtsdiagnose eines Diabetes mellitus.
Folgerung: Ärztliche Entscheidungen werden bei der Diagnose von Typ-2-Diabetes insgesamt nur geringfügig durch die untersuchten Merkmale der Patienten und der behandelnden Ärzte beeinflusst.
Abstract
Background: Patient and physician attributes influence medical decisions as non-medical factors. The current study examines the influence of patient age and gender and physicians’ gender and years of clinical experience on medical decision making in patients with undiagnosed diabetes type 2.
Method: A factorial experiment was conducted to estimate the influence of patient and physician attributes. An identical physician patient encounter with a patient presenting with diabetes symptoms was videotaped with varying patient attributes. Professional actors played the „patients”. A sample of 64 randomly chosen and stratified (gender and years of experience) primary care physicians was interviewed about the presented videos.
Results: Results show few significant differences in diagnostic decisions: Younger patients were asked more frequently about psychosocial problems while with older patients a cancer diagnosis was more often taken into consideration. Female physicians made an earlier second appointment date compared to male physicians. Physicians with more years of professional experience considered more often diabetes as the diagnosis than physicians with less experience.
Conclusion: Medical decision making in patients with diabetes type 2 is only marginally influenced by patients’ and physicians’ characteristics under study.
Schlüsselwörter
ärztliche Entscheidung - Patientenmerkmale - Arztmerkmale - Diabetes mellitus Typ 2 - hausärztliche Versorgung
Keywords
medical decision making - physician attributes - patient attributes - diabetes mellitus type 2 - general practice
Literatur
- 1
Arber S, McKinlay J, Adams A, Marceau L, Link C, O’Donnell A.
Influence of patient
characteristics on doctors’ questioning and lifestyle advice
for coronary heart disease: a UK/US video experiment.
Br J Gen Pract.
2004;
54
673-678
MissingFormLabel
- 2
Arber S, McKinlay J, Adams A. et
al .
Patient characteristics and inequalities in doctors’ diagnostic
and management strategies relating to CHD: A video-simulation experiment.
Social Science & Medicine.
2006;
62
103-115
MissingFormLabel
- 3
Bönte M, von dem Knesebeck O, Siegrist J. et
al .
Einfluss von Patientenalter und Patientengeschlecht auf ärztliche
Entscheidungen bei koronarer Herzkrankheit.
Dtsch Med
Wochenschr.
2007;
132
2251-2255
MissingFormLabel
- 4
Feldman H A, McKinlay J B, Potter D A. et al .
Nonmedical influences on medical decision
making: an experimental technique using videotapes, factorial design,
and survey sampling.
Health Serv Res.
1997;
32
343-366
MissingFormLabel
- 5
Glaesmer H, Deter H C.
Geschlechtsspezifische
Aspekte der ärztlichen Tätigkeit.
Psychother
Psych Med.
2002;
52
386-391
MissingFormLabel
- 6
Hauner H, Hanisch J, Bramlage P. et
al .
Prevalence of undiagnosed type-2-diabetes mellitus and
impaired fasting glucose in german primary care: Data from the German
Metabolic and Cardiovascular Risk Project (GEMCAS).
Exp
Clin Endocrinol Diabetes.
2008;
116
18-25
MissingFormLabel
- 7 Häussler B, Hagenmeyer E G, Storz P, Jessel S. Wie häufig sind
Diabetes und seine Komplikationen in Deutschland? . In: Weißbuch
Diabetes in Deutschland.. Stuttgart, New York: Georg
Thieme Verlag; 2006: 2-14
MissingFormLabel
- 8 International Diabetes
Federation, IDF .Diabetes Atlas, Fourth Edition. 2009. http://www.diabetesatlas.com/
MissingFormLabel
- 9
Lehnert H, Wittchen H, Pittrow D. et al .
Prävalenz und Pharmakotherapie des
Diabetes mellitus in der primärärztlichen Versorgung.
Dtsch Med Wochenschr.
2005;
130
323-328
MissingFormLabel
- 10
McKinlay J, Link C, Marceau L. et al .
How do doctors in different countries manage
the same patient? Results of a factorial experiment.
Health Serv
Res.
2006;
41
2182-2200
MissingFormLabel
- 11
McKinlay J B, Lin T, Freund K, Moskowitz M.
The unexpected influence
of physician attributes on clinical decisions: results of an experiment.
J Health Soc Behav.
2002;
43
92-106
MissingFormLabel
- 12
Moebus S, Hanisch J, Bramlage P. et al .
Regional unterschiedliche Prävalenz
des metabolischen Syndroms.
Dtsch Arztebl.
2008;
105
207-213
MissingFormLabel
- 13 Robert Koch Institut,
Statistisches Bundesamt .Gesundheitsberichterstattung
des Bundes. 2005 Heft 24 Diabetes mellitus
MissingFormLabel
- 14
Thefeld W.
Prävalenz des Diabetes mellitus in der erwachsenen
Bevölkerung Deutschlands.
Gesundheitswesen.
1999;
61 Spec No
S85-89
MissingFormLabel
- 15
von dem Knesebeck O, Bönte M, Siegrist J. et al .
Country differences in the diagnosis and
management of coronary heart disease – a comparison between
the US, the UK and Germany.
BMC Health Services Research.
2008;
8
198
MissingFormLabel
- 16
von dem Knesebeck O, Gerstenberger E, Link C. et al .
Differences in the diagnosis and management
of type 2 diabetes in 3 countries (US, UK, and Germany): Results
from a factorial experiment.
Medical Care.
2010;
48
321-326
MissingFormLabel
Dr. med. Werner de Cruppé MPH
Institut für Gesundheitssystemforschung
Private
Universität Witten/Herdecke gGmbH
Alfred-Herrhausen-Straße 50
58448 Witten
Phone: 02302/926774
Fax: 02302/926783
Email: Werner.deCruppe@uni-wh.de