Aktuelle Rheumatologie 2011; 36(3): 157-164
DOI: 10.1055/s-0031-1271627
Übersichtsarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gibt es Evidenz in der Balneotherapie rheumatologischer Erkrankungen?

Is there Evidence for Balneotherapy in Rheumatic Diseases?M. Fink1 , B. Kalpakcioglu2 , M. Bernateck3 , Chr. Gutenbrunner1
  • 1Medizinische Hochschule Hannover, Klinik für Rehabilitationsmedizin, Hannover
  • 2Haydarpasa Numune Training and Research Hospital, Physical Therapy and Rehabilitation, Istanbul, Turkey
  • 3Medizinische Hochschule Hannover, Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Bereich Schmerzmedizin, Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 February 2011 (online)

Zusammenfassung

Balneotherapeutika als Vertreter klassischer naturheilkundlicher Behandlungsverfahren haben in vielen Ländern eine lange Tradition und werden auch in der Therapie rheumatologischer Erkrankungen eingesetzt. Im Widerspruch zum häufigen Einsatz dieser ortsgebundenen Heilmittel steht eine nur geringe Zahl klinischer Studien zum Nachweis einer spezifischen Wirksamkeit. Studien zur Wirksamkeit balneotherapeutischer Maßnahmen bei Erkrankungen des rheumatologischen Formenkreises sind mit methodischen Schwierigkeiten, beispielsweise bei der Wahl geeigneter Kontrollen, behaftet. Von den Bemühungen, dennoch den Forderungen der evidenzbasierten Medizin nachzukommen, zeugen zahlreiche Studien, die in den letzten 10 Jahren zu diesem Thema veröffentlicht wurden. Demnach zeichnet sich ab, dass Patienten mit ankylosierender Spondylitis und rheumatoider Arthritis auch längerfristig, d. h. über 6 Monate, von einer Radonstollentherapie profitieren, während für Fibromyalgiepatienten die Anwendung von Thermalbädern (evt. mit additiven Schlammpackungen) vorteilhaft ist. Lediglich für die genannten Verfahren und Indikationen wurden randomisierte klinische Studien durchgeführt, die den Kriterien der evidenzbasierten Medizin weitgehend entsprechen. Für weitere rheumatoide Erkrankungen bzw. Heilverfahren stehen entsprechende Studien noch aus, für deren Durchführung im Rahmen des vorliegenden Übersichtsartikels methodische Empfehlungen gegeben werden.

Abstract

In many countries balneotherapy as a representative of classic naturopathy has a long tradition, and it is used – among other indications – for the treatment of rheumatic diseases. Inconsistent with the frequent use of this sedentary remedy is the small number of clinical studies to confirm its specific efficacy. Studies about the properties of balneotherapies for the treatment of rheumatic diseases are afflicted by methodological difficulties, for example, in the choice of suitable controls. Numerous studies published in the past decade, however, document the efforts to fulfill the demands of evidence-based medicine. Recent research indicates that patients with ankylosing spondylitis or rheumatoid arthritis will benefit from a radon speleotherapy for longer times (≥6 months), and patients with a fibromyalgia from thermal spa therapies (optionally complemented by mud packs). Apart from the aforementioned modalities and indications, randomised clinical studies in accordance with the criteria of evidence-based medicine are lacking. The present review gives methodological recommendations for further studies about other rheumatic diseases and treatment options, respectively.

Literatur

  • 1 Bender T, Balint PV, Balint GP. A brief history of spa therapy.  Ann Rheum Dis. 2002;  61 949-950
  • 2 Bender T, Karagulle Z, Balint GP. et al . Hydrotherapy, balneotherapy, and spa treatment in pain management.  Rheumatol Int. 2005;  25 220-224
  • 3 Jackson R. Waters and spas in the classical world.  Med Hist. 1990;  10 1-13
  • 4 Van Tubergen A, Van Der Linden S. A brief history of spa therapy.  Ann Rheum Dis. 2002;  61 273-275
  • 5 Gutenbrunner C. Hat die Balneologie und Medizinische Klimatologie in der Therapie chronischer Erkrankungen mehr als nur historische Bedeutung?.  Wien Klin Wochenschr. 2006;  118 251-252
  • 6 Garrett S, Jenkinson T, Kennedy LG. et al . A new approach to defining disease status in ankylosing spondylitis: the Bath Ankylosing Spondylitis Disease Activity Index.  J Rheumatol. 1994;  21 2286-2291
  • 7 Burckhardt CS, Clark SR, Bennett RM. The fibromyalgia impact questionnaire: development and validation.  J Rheumatol. 1991;  18 728-733
  • 8 Fries JF, Spitz PW, Young DY. The dimensions of health outcomes: the health assessment questionnaire, disability and pain scales.  J Rheumatol. 1982;  9 789-793
  • 9 Franke A, Reiner L, Resch KL. Long-term benefit of radon spa therapy in the rehabilitation of rheumatoid arthritis: a randomised, double-blinded trial.  Rheumatol Int. 2007;  27 703-713
  • 10 Sukenik S, Buskila D, Neumann L. et al . Sulphur bath and mud pack treatment for rheumatoid arthritis at the Dead Sea area.  Ann Rheum Dis. 1990;  49 99-102
  • 11 van Tubergen A, Landewe R, van der Heijde D. et al . Combined spa-exercise therapy is effective in patients with ankylosing spondylitis: a randomized controlled trial.  Arthritis Rheum. 2001;  45 430-438
  • 12 Elkayam O, Wigler I, Tishler M. et al . Effect of spa therapy in Tiberias on patients with rheumatoid arthritis and osteoarthritis.  J Rheumatol. 1991;  18 1799-1803
  • 13 Altan L, Bingol U, Aslan M. et al . The effect of balneotherapy on patients with ankylosing spondylitis.  Scand J Rheumatol. 2006;  35 283-289
  • 14 Yurtkuran M, Celitkas M. A randomized, controlled trial of balneotherapy in the treatment of patients with primary fibromyalgia syndrome.  Phys Rehab Kur Med. 1996;  6 109-112
  • 15 Yurtkuran M, Yurtkuran MA, Dilek K. et al . A randomized, controlled study of balneotherapy in patients with rheumatoid arthritis.  Phys Rehab Kur Med. 1999;  9 92-96
  • 16 Codish S, Dobrovinsky S, Abu Shakra M. et al . Spa therapy for ankylosing spondylltis at the Dead Sea.  Isr Med Assoc J. 2005;  7 443-446
  • 17 Lind-Albrecht G. Einfluss der Radonstollentherapie auf Schmerzen und Verlauf bei Spondylitis ankylosans.  Diss med Mainz. 1994; 
  • 18 Franke A, Reiner L, Pratzel HG. et al . Long-term efficacy of radon spa therapy in rheumatoid arthritis – a randomized, sham-controlled study and follow-up.  Rheumatology (Oxford). 2000;  39 894-902
  • 19 Buskila D, Abu-Shakra M, Neumann L. et al . Balneotherapy for fibromyalgia at the Dead Sea.  Rheumatol Int. 2001;  20 105-108
  • 20 Dönmez A, Karagulle MZ, Tercan N. et al . SPA therapy in fibromyalgia: a randomised controlled clinic study.  Rheumatol Int. 2005;  26 168-172
  • 21 Evcik D, Kizilay B, Gokcen E. The effects of balneotherapy on fibromyalgia patients.  Rheumatol Int. 2002;  22 56-59
  • 22 Fioravanti A, Perpignano G, Tirri G. et al . Effects of mud-bath treatment on fibromyalgia patients: a randomized clinical trial.  Rheumatol Int. 2007;  27 1157-1161
  • 23 Gutenbrunner C, Bender T, Cantista P. et al . A proposal for a worldwide definition of health resort medicine, balneology, medical hydrology and climatology.  Int J Biometeorol. 2010;  54 495-507
  • 24 Brosseau L, Robinson V, Léonard G. et al . Efficacy of balneotherapy for rheumatoid arthritis: a meta-analysis.  Physical Therapy Reviews. 2002;  7 67-87
  • 25 Sukenik S, Flusser D, Abu-Shakra M. The role of spa therapy in various rheumatic diseases.  Rheum Dis Clin North Am. 1999;  25 883-897
  • 26 Verhagen AP, Bierma-Zeinstra SMA, Boers M. et al . Balneotherapy for rheumatoid arthritis.  Cochrane Database of Systematic Reviews, Issue 1 Art No: CD000518 DOI: 101002/14651858CD000518 2004
  • 27 Nasermoaddeli A, Kagaminimori S. Balneotherapy in medicine: a review.  Environ Health Prev Med. 2005;  10 171-179
  • 28 Karagulle MZ, Karagulle M. Balneotherapie und Kurorttherapie rheumatischer Erkrankungen in der Türkei: Ein systematischer Review.  Forsch Komplementarmed Klass Naturheilkd. 2004;  11 33-41
  • 29 Falkenbach A, Kovacs J, Franke A. et al . Radon therapy for the treatment of rheumatic diseases – review and meta-analysis of controlled clinical trials.  Rheumatol Int. 2005;  25 205-210
  • 30 Lange U, Muller-Ladner U, Schmidt KL. Balneotherapy in rheumatic diseases – an overview of novel and known aspects.  Rheumatol Int. 2006;  26 497-499

Korrespondenzadresse

Prof. Dr. med. Matthias Fink

Medizinische Hochschule

Hannover, Klinik für

Rehabilitationsmedizin

Carl-Neuberg-Straße 1

30625 Hannover

Phone: + 49/0511/532 4128

Fax: + 49/0511/532 4139

Email: Fink.Matthias@mh-hannover.de

    >