physioscience 2009; 5(3): 99-105
DOI: 10.1055/s-0028-1109662
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Führt leichte Hüftdysplasie zur Entwicklung einer Hüftarthrose?

Systematische LiteraturanalyseDoes Mild Hip Dysplasia Lead to Incident Hip Osteoarthritis?Systematic Literature ReviewA. Dieterich1
  • 1Praxis am Thie, Gleichen
Further Information

Publication History

eingereicht: 8.1.2009

angenommen: 16.3.2009

Publication Date:
24 August 2009 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Hüftdysplasie gilt als Hauptursache sekundärer Koxarthrose. Die Diagnose einer Präarthrose führt für Betroffene und Therapeuten zu Unsicherheit über die Belastungsfähigkeit dysplastischer Hüftgelenke. Therapieentscheidungen und die Beratung der Betroffenen setzen Wissen über die Höhe des Risikos voraus, infolge von Hüftdysplasie eine Koxarthrose zu entwickeln.

Ziel: Der Zusammenhang zwischen Hüftdysplasie und Hüftarthose soll festgestellt und bewertet werden.

Methode: Eine systematische Literaturrecherche und Bewertung der Evidenz wurde durchgeführt. Die Größe der Risikoexposition Hüftdysplasie wurde mit anderen Risikoexpositionen verglichen.

Ergebnisse: In älteren kaukasischen Populationen fand sich in 2 von 3 methodisch hochwertigen Studien ein statistisch signifikanter Zusammenhang zwischen Hüftdysplasie und Hüftarthrose (Odds Ratio: 2 – 4,3). Es zeigte sich auch eine deutliche, bisher unerforschte Chance, nicht an Hüftarthrose zu erkranken.

Schlussfolgerungen: Das Ausmaß des ermittelten Zusammenhangs stellt eine Vorhersage von Arthrose aufgrund von Hüftdysplasie infrage. Die Chance, auch dysplastische Hüftgelenke gesund zu erhalten, sollte therapeutisch gefördert werden. Dafür ist unter anderem Forschung über muskuläre Einflussfaktoren der Arthroseentstehung nötig.

Abstract

Background: Hip dysplasia is considered to be the most important factor contributing to secondary hip osteoarthritis. Diagnosis of a prearthrotic deformity leads to uncertainty in patients as well as therapists about the dysplastic hip joints’ weight-bearing ability. Therapy decisions and patient counselling require knowledge about the risk of hip dysplasia to cause hip osteoarthritis.

Objective: The correlation between hip dysplasia and incident hip osteoarthritis will be determined and evaluated.

Method: A systematic literature review including the evaluation of evidence was performed and the risk of hip dysplasia was compared to other risks.

Results: 2 of 3 methodologically high quality publications found evidence for a statistically significant correlation between hip dysplasia and hip osteoarthritis in elderly Caucasian populations (odds ratio: 2 – 4.3). The studies also indicated a substantial, yet unexplored chance to keep a healthy hip joint in spite of dysplasia.

Conclusions: The odds ratio of hip dysplasia as a risk for osteoarthritis challenges a prediction of hip joint degeneration. The chance to keep dysplastic hip joints healthy should be therapeutically supported. This necessitates research of muscular influencing factors for osteoarthritis origin.

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Angela Dieterich, PT, BSc

12B Picton Mews

Riverton 6148 WA, Australia

Email: a.dieterich@praxis-am-thie.de

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