Abstract
Purpose To compare two glaucoma drainage devices with subconjunctival filtration (MicroShunt
and XEN) for open-angle glaucoma (OAG), with respect to effectiveness and safety.
Patients and Methods This is a single center, retrospective, interventional study. In total, 106 eyes
of 95 patients with OAG underwent surgery. Of these patients, 51 eyes of 45 patients
received a MicroShunt implantation and 55 eyes of 50 patients received an XEN implantation.
Failure was defined as an intraocular pressure (IOP) lower than 5 or higher than 17 mmHg
at the end of follow-up after 2 years, the need for surgical revision, secondary glaucoma
surgery, or loss of light perception. Outcome was rated as complete success or qualified
success, depending on whether it was achieved with or without anti-glaucomatous medications.
Postoperative complications and interventions were also documented for both groups.
Results In the MicroShunt group, mean IOP decreased from 20.6 ± 7.5 mmHg at baseline to 13.0 ± 3.9 mmHg
(p < 0.0001) after 2 years. In the XEN group, mean IOP was lowered from 22.5 ± 7.9 mmHg
to 13.5 ± 4.2 mmHg (p < 0.0001). In both groups, the mean number of medications was
significantly reduced (MicroShunt 2.7 ± 1.2 to 0.9 ± 2.5; p < 0.0001 vs. XEN 3.2 ± 0.9
to 1.1 ± 1.5; p < 0.0001). In regard to success rates, 37% of MicroShunt patients
achieved complete success and 57% qualified success at the end of follow-up. In the
XEN group, rates were 25 and 45%, respectively. Patient demographics differed between
the two groups with respect to age (MicroShunt 72.8 ± 8.7 vs. XEN 67.7 ± 9.0 years;
p = 0.002). Postoperative complications were comparable between the two groups.
Conclusion Both MicroShunt and XEN are effective in significantly reducing IOP and glaucoma
medications in OAG, and with a good safety profile.
Zusammenfassung
Hintergrund Vergleich von 2 Implantaten mit subkonjunktivaler Filtration (MicroShunt und XEN)
beim Offenwinkelglaukom hinsichtlich Wirksamkeit und Sicherheit.
Patienten und Methoden Es handelte sich um eine retrospektive, interventionelle Studie. Insgesamt wurden
106 Augen von 95 Patienten mit Offenwinkelglaukom operiert. 51 Augen von 45 Patienten
erhielten eine MicroShunt-Implantation und 55 Augen von 50 Patienten eine XEN-Implantation.
Misserfolg wurde definiert als ein Augeninnendruck (IOD) von weniger als 5 oder mehr
als 17 mmHg nach 2 Jahren, die Notwendigkeit einer chirurgischen Revision, eine sekundäre
Glaukomoperation oder der Verlust von Lichtwahrnehmung. Das Ergebnis wurde als vollständiger
oder eingeschränkter Erfolg gewertet, je nachdem, ob es mit oder ohne antiglaukomatöse
Therapie erreicht wurde. Auch postoperative Komplikationen und Interventionen wurden
für beide Gruppen dokumentiert.
Ergebnisse In der MicroShunt-Gruppe sank der mittlere IOD von 20,6 ± 7,5 mmHg bei Studienbeginn
auf 13,0 ± 3,9 mmHg (p < 0,0001) nach 2 Jahren. In der XEN-Gruppe sank der mittlere
Augeninnendruck von 22,5 ± 7,9 mmHg auf 13,5 ± 4,2 mmHg (p < 0,0001). In beiden Gruppen
wurde die durchschnittliche Anzahl der Medikamente signifikant reduziert (MicroShunt
2,7 ± 1,2 auf 0,9 ± 2,5; p < 0,0001 vs. XEN 3,2 ± 0,9 auf 1,1 ± 1,5; p < 0,0001).
37% der MicroShunt-Patienten erzielten einen vollständigen Erfolg und 57% einen qualifizierten
Erfolg nach 2 Jahren. In der XEN-Gruppe lagen die Raten bei 25% bzw. 45%. Die beiden
Gruppen unterschieden sich hinsichtlich des Alters (MicroShunt 72,8 ± 8,7 vs. XEN
67,7 ± 9,0; p = 0,002). Die postoperativen Komplikationen waren in beiden Gruppen
vergleichbar.
Schlussfolgerung Sowohl MicroShunt als auch XEN senken IOD und Anzahl an Medikamenten beim Offenwinkelglaukom
nach 2 Jahren signifikant und weisen ein gutes Sicherheitsprofil auf.
Key words
choroid - conjunctiva - glaucoma
Schlüsselwörter
Glaukom - Bindehaut - Chorioidea