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DOI: 10.1055/a-1925-4701
Lückenschluss nach Extraktion von Sechsjahrmolaren mit Molaren-Inzisiven-Hypomineralisation unterstützt durch das myofunktionell-kieferorthopädische Therapiekonzept „mykie“ – Ein Fallbericht

Zusammenfassung
Die Molaren-Inzisiven-Hypomineralisation (MIH) stellt den behandelnden Zahnarzt und Kieferorthopäden vor schwierige Therapieentscheidungen. Einerseits stellt der Zahnerhalt die höchste Priorität dar, ist aber bei einer großflächigen Zerstörung des Zahnes, oft begleitet mit ausgeprägten Hypersensitivitäten, nicht immer zu gewährleisten. Der vorliegende Patientenfall skizziert einen Therapieansatz, bei dem die vier Sechsjahrmolaren aufgrund von MIH sehr frühzeitig im Alter von 8,9 Jahren extrahiert wurden. Der hier durchgeführte Lückenschluss wurde mit dem kombiniert myofunktionell-kieferorthopädischen Behandlungskonzept mykie (= myofunktionelle Kieferorthopädie) unterstützt.
Space Closure After Extraction of Permanent First Molars with molar incisor hypomineralization Supported by the Myofunctional-Orthodontic Therapy Concept mykie – A Case Report
Abstract
The molar incisor hypomineralization (MIH) often requires a difficult decision-making process for the dentist and orthodontist. On one hand the highest priority is the tooth conversation, but an extraction can be unavoidable, if there is an extensive destruction of the tooth often attended by hypersensitivities. The present case report sketches a possible therapeutic approach for the early extraction of four permanent molars with MIH in an 8.9-year-old patient. The space closure was supported by the combined myofunctional-orthodontic therapy concept mykie.
Schlüsselwörter
Molaren-Inzisiven-Hypomineralisation - MIH - Lückenschluss - Extraktionstherapie - myofunktionelle Therapie - mykieKey words
molar incisor hypomineralization - MIH - space closure - extraction treatment - myofunctional therapy - mykiePublication History
Article published online:
02 December 2022
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Literatur
- 1 Weerheijm KL, Duggal M, Mejare I. et al. Judgement criteria for molar incisor hypomineralisation (MIH) in epidemiologic studies: a summary of the European meeting on MIH held in Athens, 2003. Eur J Paediatr Dent 2003; 4: 110-113
- 2 Bekes K.. Molaren-Inzisiven-Hypomineralisation – Prävalenz, Ätiologie. Inf Orthod Kieferorthop 2019; 51: 141-146
- 3 Elfrink ME, Ghanim A, Manton DJ. et al. Standardised studies on Molar Incisor Hypomineralisation (MIH) and Hypomineralised Second Primary Molars (HSPM): a need. Eur Arch Paediatr Dent 2015; 16: 247-255
- 4 Weerheijm KL.. Molar incisor hypomineralisation (MIH). Eur J Paediatr Dent 2003; 4: 114-120
- 5 Elfrink ME, ten Cate JM, Jaddoe VW. et al. Deciduous molar hypomineralization and molar incisor hypomineralization. J Dent Res 2012; 91: 551-555
- 6 Suckling GW.. Developmental defects of enamel – historical and present-day perspectives of their pathogenesis. Adv Dent Res 1989; 3: 87-94
- 7 Salanitri S, Seow WK.. Developmental enamel defects in the primary dentition: aetiology and clinical management. Aust Dent J 2013; 58: 133-140
- 8 Wagner Y.. Developmental defects of enamel in primary teeth – findings of a regional German birth cohort study. BMC Oral Health 2016; 17: 10
- 9 Steffen R, Krämer N, van Waes H.. Molaren-Inzisiven-Hypomineralisation. Zahnmedizin up2date 2015; 4: 313-324
- 10 Bekes K.. Molaren-Inzisiven-Hypomineralisation - Prävalenz, Ätiologie und Therapie. ZWR – Das Deutsche Zahnärzteblatt 2017; 126: 32-36
- 11 Fagrell TG, Ludvigsson J, Ullbro C. et al. Aetiology of severe demarcated enamel opacities – an evaluation based on prospective medical and social data from 17,000 children. Swed Dent J 2011; 35: 57-67
- 12 Correa-Faria P, Martins-Junior PA, Vieira-Andrade RG. et al. Developmental defects of enamel in primary teeth: prevalence and associated factors. Int J Paediatr Dent 2013; 23: 173-179
- 13 Elfrink ME, Moll HA, Kiefte-de Jong JC. et al. Pre- and postnatal determinants of deciduous molar hypomineralisation in 6-year-old children. The generation R study. PLoS One 2014; 9: e91057
- 14 Radlanski RJ.. Zahnentwicklung. In: Radlanski RJ, Hrsg. Curriculum Orale Struktur- und Entwicklungsbiologie. Berlin: Quintessenz; 2011: 178-179
- 15 Seow WK.. Developmental defects of enamel and dentine: challenges for basic science research and clinical management. Aust Dent J 2014; 59 Suppl 1 143-154
- 16 Bekes K, Steffen R.. Das Würzburger MIH-Konzept: Teil 1. Der MIH-Treatment Need Index (MIH-TNI). Oralprophylaxe & Kinderzahnheilkd 2016; 38: 165-170
- 17 Bekes K, Krämer N, van Waes H. et al. Das Würzburger MIH-Konzept: Teil 2. Der Therapieplan. Oralprophylaxe & Kinderzahnheilkd 2016; 38: 171-175
- 18 Freudenberg A, Fuchs D, Rhein S. et al. Konfektionierte Silikontrainingsgeräte für eine kombiniert myofunktionell-kieferorthopädische Frühbehandlung – Teil 1. Ortho Orofacial 2020; 1: 12-20
- 19 Freudenberg A, Fuchs D, Rhein S. et al. Konfektionierte Silikontrainingsgeräte für eine kombiniert myofunktionell-kieferorthopädische Frühbehandlung – Teil 2. Ortho Orofacial 2020; 2: 29-36
- 20 Freudenberg A, Fuchs D, Rhein S. et al. Konfektionierte Silikontrainingsgeräte für eine kombiniert myofunktionell-kieferorthopädische Frühbehandlung – Teil 3. Ortho Orofacial 2020; 3: 26-33
- 21 Schätzle M, Patcas R.. Idealer Extraktionszeitpunkt bei ersten bleibenden Molaren. Quintessenz 2011; 62: 1631-1635
- 22 Eichenberger M, Erb J, Zwahlen M. et al. The timing of extraction of non-restorable first permanent molars: a systematic review. Eur J Paediatr Dent 2015; 16: 272-278
- 23 Köbel C, Röhl T.. Die Extraktion in der Kieferorthopädie Zahnmedizin up2date 2017; 11: 551-576
- 24 Lygidakis NA, Wong F, Jalevik B. et al. Best Clinical Practice Guidance for clinicians dealing with children presenting with Molar-Incisor-Hypomineralisation (MIH): An EAPD Policy Document. Eur Arch Paediatr Dent 2010; 11: 75-81