Diabetes mellitus ist eine der häufigsten chronischen Erkrankungen im Alter. Ältere
Menschen mit Diabetes haben häufig zusätzlich funktionelle und/oder kognitive Beeinträchtigungen,
die bei der Therapie berücksichtigt werden müssen. Einfache Therapieformen sollten
bevorzugt werden, um eine Polypharmazie abzuwenden und die Selbstständigkeit der Patienten
möglichst lange zu erhalten. Vorsorgeuntersuchungen und Behandlung diabetischer Folgeerkrankungen
sind konsequent unter Beachtung alterstypischer Besonderheiten vorzunehmen.
Abstract
Diabetes is one of the most common chronical diseases in old age. More than 50 % of
the patients are older than 65 years. Elderly with diabetes often suffer from functional
or cognitive deficits that should be registered in therapy. These include special
geriatric syndromes like memory failure, frailty, falls, immobility or higher vulnerability
for drug interactions. Comorbidity und functional deficits influence each other. Simple
therapy regimens should be preferred to avoid polypharmacia and to preserve patient’s
independence. Specific risks of old age under new antidiabetic drugs should be noted.
Check-ups and treatment of diabetic complications, especially the diabetic foot should
be consequently induced considerating age-specific features.
Schlüsselwörter
Altersdiabetes - funktionelles Defizit - geriatrische Syndrome - therapeutische Ziele
- Polypharmazie - neue Antidiabetika
Key words
diabetes of old age - functional deficit - geriatric syndroms - therapeutic goals
- polypharmacia - new antidiabetic drugs