Dtsch Med Wochenschr 2021; 146(11): 719-722
DOI: 10.1055/a-1417-1837
Klinischer Fortschritt
Geriatrie

Schlaf und Schlafstörungen bei Demenzerkrankungen

Sleep and Sleep Disturbance in Subjetcs with Dementia
Helmut Frohnhofen
1   Universität Witten-Herdecke, Fakultät für Gesundheit, Department Humanmedizin, Witten, Deutschland
2   Universitätsklinikum Düsseldorf, Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, Düsseldorf, Deutschland
,
Geert Mayer
3   Hephata-Klinik, Schwalmstadt, Deutschland
,
Janine Gronewold
4   Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurologie, Essen, Deutschland
› Author Affiliations

Was ist neu?

Gestörter Schlaf bei Demenz Fast jeder Demenzkranke hat einen gestörten Schlaf. Das Spektrum der Schlafstörungen ist sehr breit. Die Behandlung von Schlafstörungen ist auch bei Demenzkranken zunächst nichtpharmakologisch. Die Evidenz für eine Pharmakotherapie ist sehr gering und nur für retardiertes Melatonin und Trazodon belegt.

Behandlung von Schlafstörungen bei Patienten mit Demenz Neben Allgemeinmaßnahmen mit optimaler Behandlung von Komorbiditäten hat die Verhaltenstherapie einen hohen Stellenwert. Medikamente zur Therapie einer Schlafstörung können mit klarer Zielsetzung verordnet werden, sollten aber hinsichtlich der Notwendigkeit der Verordnung immer wieder überprüft werden. Die aktive Suche nach und die Behandlung von Schlafstörungen sollte bei Demenzkranken immer erfolgen.

Abstract

Treating sleep disorders is a challenge in individuals with dementia. A precondition for treatment success is thorough diagnostics of sleep disorders. Sleep diaries and observational questionnairs represent important diagnostic tools. In addition to general treatment strategies including optimal treatment of comorbidities, behavioral therapy is a main intervention. Drugs for the treatment of a sleep disorder should only be prescribed with a clear indication and prolongation of prescription should regularly be checked. The active search for and the treatment of sleep disorders should always be performed in individuals with dementia.



Publication History

Article published online:
01 June 2021

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  • Literatur

  • 1 Saper CB. The central circadian timing system. Curr Opin Neurobiol 2013; 23: 747-751
  • 2 Saper CB, Scammell TE, Lu J. Hypothalamic regulation of sleep and circadian rhythms. Nature 2005; 437: 1257-1263
  • 3 Cipriani G, Lucetti C, Danti S. et al. Sleep disturbances and dementia. Psychogeriatrics 2015; 15: 65-74
  • 4 Ancoli-Israel S, Palmer BW, Cooke JR. et al. Cognitive effects of treating obstructive sleep apnea in Alzheimer’s disease: a randomized controlled study. Journal of the American Geriatrics Society 2008; 56 (11) 2076-2081
  • 5 Gaugler JE, Edwards AB, Femia EE. et al. Predictors of institutionalization of cognitively impaired elders: family help and the timing of placement. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci 2000; 55: 55
  • 6 Frohnhofen H. Schlaf und Schlafstörungen im höheren Lebensalter. MMW Fortschr Med 2019; 161: 56-65
  • 7 Guarnieri B, Adorni F, Musicco M. et al. Prevalence of sleep disturbances in mild cognitive impairment and dementing disorders: a multicenter Italian clinical cross-sectional study on 431 patients. Dement Geriatr Cogn Disord 2012; 33: 50-58
  • 8 Mander BA, Marks SM, Vogel JW. et al. β-amyloid disrupts human NREM slow waves and related hippocampus-dependent memory consolidation. Nat Neurosci 2015; 18: 1051-1057
  • 9 van Maanen A, Meijer AM, van der Heijden KB. et al. The effects of light therapy on sleep problems: A systematic review and meta-analysis. Sleep Med Rev 2016; 29: 52-62
  • 10 Cooke JR, Ancoli-Israel S, Liu L. et al. Continuous positive airway pressure deepens sleep in patients with Alzheimer’s disease and obstructive sleep apnea. Sleep Med 2009; 10: 1101-1106
  • 11 Scoralick FM, Louzada LL, Quintas JL. et al. Mirtazapine does not improve sleep disorders in Alzheimer’s disease: results from a double-blind, placebo-controlled pilot study. Psychogeriatrics 2017; 17: 89-96
  • 12 Rissardo JP, Caprara ALF. Mirtazapine-associated movement disorders: A literature review. Tzu chi Med J 2020; 32: 318-330
  • 13 McCleery J, Cohen DA, Sharpley AL. Pharmacotherapies for sleep disturbances in Alzheimer’s disease. Cochrane Database Syst Rev 2014; 3: CD009178
  • 14 Takeuchi N, Uchimura N, Hashizume Y. et al. Melatonin therapy for REM sleep behavior disorder. Psychiatry Clinical Neurosci 2001; 55: 267-269
  • 15 Ondo WG, Fayle R, Atassi F. et al. Modafinil for daytime somnolence in Parkinson’s disease: double blind, placebo controlled parallel trial. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2005; 76: 1636-1639
  • 16 Dowling GA, Burr RL, Van Someren JW. et al. Melatonin and bright-light treatment for rest-activity disruption in institutionalized patients with Alzheimer’s disease. J Am Geriatrics Soc 2008; 56: 239-246
  • 17 Högl B, Stefani A. REM sleep behavor disorder: update on diagnosis and treatment. Somnologie (Berl) 2017; 21 (Suppl. 01) 1-8
  • 18 McCleery J, Cohen DA, Sharpley AL. Pharmacotherapies for sleep disturbances in dementia. Cochrane Database Syt Rec 2016; 11: CD009178 DOI: 10.1002/14651858.CD009178.pub3.