Zusammenfassung
Dieser Beitrag beschäftigt sich mit der Behandlung der Netzhautablösung. Hier wird
unterschieden zwischen behandlungsbedürftigen Ablatiovorstufen, die retinopexiert
werden, und der manifesten Netzhautablösung, welche weiterführender Chirurgie bedarf.
Nicht immer bedeutet ein anatomischer Erfolg zugleich auch einen funktionellen Erfolg.
Typische postoperative Komplikationen und Einflussfaktoren auf das anatomische und
funktionelle Ergebnis werden vorgestellt und diskutiert.
Abstract
This review article summarizes the relevant surgical strategies for retinal detachment
repair and discusses common postoperative complications, as well as factors influencing
the functional and anatomical results. Treatment of retinal detachment requires surgery.
In most cases, pars plana vitrectomy is performed. In phakic patients with a clear
lens scleral buckling can be considered as an alternative. Laser and cryotherapy are
still the standard for treatment in symptomatic retinal tears or degenerations without
retinal detachment. Postoperatively, the occurrence of a re-detachment as well as
the development of proliferative vitreoretinopathy can have a negative influence on
postoperative results. Furthermore, typical complications include the occurrence of
a cystoid macular edema, epiretinal membrane or even persistent neurosensory detachment.
Functional results are significantly influenced by macular involvement and the primary
anatomical success rate.
Schlüsselwörter
rhegmatogene Netzhautablösung - Therapie - Vitrektomie - Komplikationen - Retina -
rhegmatogene Ablatio
Key words
rhegmatogenous retinal detachment - treatment - vitrectomy - complications - retina