physioscience 2019; 15(04): 173-180
DOI: 10.1055/a-1022-6373
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Reflektorische Atemtherapie bei Patienten mit idiopathischem Parkinson-Syndrom – Einarmige Pilotstudie

Reflective Breathing Therapy in Patients with Idiopathic Parkinson’s Disease – Single-Arm Pilot Study
Nadine Neumann
1   Klinikum Köln-Merheim, Disziplin Physiotherapie, Fachbereiche Neurologie, Neurochirurgie und Plastik, Köln
,
Jörn Kiselev
2   Klinik für Anästhesiologie mit Schwerpunkt operative Intensivmedizin, Charité – Universitätsmedizin Berlin, Berlin
,
Michaela M. Pinter
3   Dept. für Klinische Neurowissenschaften und Präventionsmedizin, Donau-Universität Krems, A-Krems
,
Melvin Mohokum
4   SRH Hochschule für Gesundheit, Campus Leverkusen, Leverkusen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

25 April 2019

16 September 2019

Publication Date:
24 October 2019 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Beim idiopathischen Parkinson Syndrom (IPS) handelt es sich um die häufigste neurologische Erkrankung in Deutschland. Die Patienten haben ein erhöhtes Risiko, sekundär eine Störung der Lungenfunktion zu entwickeln. Die reflektorische Atemtherapie ist eine spezielle Form der Atemtherapie zur Behandlung von Lungenfunktionsstörungen.

Ziel Das Ziel dieser Pilotstudie war, die Anwendbarkeit der reflektorischen Atemtherapie bei Patienten mit IPS zu untersuchen.

Methode In der einarmigen interventionellen Pilotstudie erhielten die Probanden in der 3-wöchigen Interventionsphase 2 Behandlungen reflektorische Atemtherapie pro Woche. Die Verlaufsdokumentation erfolgte anhand des Parkinson’s Disease Questionnaire (PDQ) 39, der Spirometrie und des 6-Minuten-Gehtests. Zudem wurden die Zufriedenheit und der Studienabbruch der Studienteilnehmer erfasst und die Daten deskriptiv ausgewertet.

Ergebnisse Insgesamt wurden 10 Probanden eingeschlossen. Bei 9 Teilnehmern konnte die Therapie durchgeführt werden. Bei der Verlaufsdokumentation zeigten sich für eine Mehrheit der Patienten gleichbleibende bis positive Entwicklungen der krankheitsbezogenen Lebensqualität und der Gehstrecke. Die Zufriedenheit lag bei 9,44 (± 0,69) von 10 Punkten. Sowohl Drop-outs als auch Lost-to-Follow-up wurden erfasst.

Schlussfolgerung Bei Patienten mit IPS ist die reflektorische Atemtherapie eine ergänzende Behandlungsmethode. Die erfassten klinischen Daten können als Anhaltspunkte für nachfolgende wissenschaftliche Studien dienen.

Abstract

Background Idiopathic Parkinson Syndrome (IPS) is the most common neurological disease in Germany. Patients have an increased risk to develop a secondary lung dysfunction. The reflective breathing therapy is a specific method of respiratory therapy for the treatment of pulmonary disorders.

Objective The aim of this pilot study was to examine the applicability of reflective breathing therapy in patients with IPS.

Method In the single-arm interventional pilot study the subjects received two treatment sessions of reflective breathing therapy per week during the three weeks’ intervention phase. The follow-up documentation was performed using the Parkinson’s Disease Questionnaire (PDQ) 39, spirometry and the 6-minute walk test. In addition the patient’s satisfaction and drop-out rates were collected. All data were descriptively analysed.

Results The study included 10 subjects. Therapy could be performed in nine participants. The analysis of the follow-up data showed a consistent or positive development of the disease-specific quality of life and gait distance in the majority of patients. The satisfaction rate was 9.44 (± 0.69) out of 10 points. Drop outs as wells as loss to follow-up were recorded.

Conclusion Reflective breathing therapy is an adjunct treatment modality for patients with IPS. The collected data may serve as reference value for further scientific studies.

 
  • Literatur

  • 1 Andlin-Sobocki P, Jönsson B, Wittchen HU. et al. Cost of disorders of the brain in Europe. Eur J Neurol 2005; 12 (Suppl. 01) 1-27
  • 2 Von Campenhausen S, Bornschein B, Wick R. et al. Prevalence and incidence of Parkinson’s disease in Europe. Eur Neuropsychopharmacol 2005; 15: 473-490
  • 3 Dorsey ER, Constantinescu R, Thompson JP. et al. Projected number of people with Parkinson disease in the most populous nations, 2005 through 2030. Neurology 2007; 68: 384-386
  • 4 Hoehn MM. The natural history of Parkinson’s disease in the pre-levodopa and post-levodopa eras. Neurol Clin 1992; 10: 331-339
  • 5 Schrag A, Jahanshahi M, Quinn N. How does Parkinson’s disease affect quality of life? A comparison with quality of life in the general population. Mov Disord 2000; 15: 1112-1118
  • 6 Ebihara S, Saito H, Kanda A. et al. Impaired efficacy of cough in patients with Parkinson disease. Chest 2003; 124: 1009-1015
  • 7 Shill H, Stacy M. Respiratory function in Parkinson’s disease. Clin Neurosci 1998; 5: 131-135
  • 8 Torsney KM, Forsyth D. Respiratory dysfunction in Parkinson’s disease. J R Coll Physicians Edinb 2017; 47: 35-39
  • 9 Estenne M, Hubert M, De Troyer A. Respiratory-muscle involvement in Parkinson’s disease. N Engl J Med 1984; 311: 1516-1517
  • 10 Izquierdo-Alonso JL, Jiménez-Jiménez FJ, Cabrera-Valdivia F. et al. Airway dysfunction in patients with Parkinson’s disease. Lung 1994; 172: 47-55
  • 11 Pal PK, Sathyaprabha TN, Tuhina P. et al. Pattern of subclinical pulmonary dysfunctions in Parkinson’s disease and the effect of levodopa. Mov Disord 2007; 22: 420-424
  • 12 Sabaté M, González I, Ruperez F. et al. Obstructive and restrictive pulmonary dysfunctions in Parkinson’s disease. J Neurol Sci 1996; 138: 114-119
  • 13 Sabaté M, Rodríguez M, Méndez E. et al. Obstructive and restrictive pulmonary dysfunction increases disability in Parkinson disease. Arch Phys Med Rehabil 1996; 77: 29-34
  • 14 Beyer MK, Herlofson K, Arsland D. et al. Causes of death in a community-based study of Parkinson’s disease. Acta Neurol Scand 2001; 103: 7-11
  • 15 D’Amelio M, Ragonese P, Morgante L. et al. Long-term survival of Parkinson’s disease: a population-based study. J Neurol 2006; 253: 33-37
  • 16 Hely MA, Morris JG, Traficante R. et al. The sydney multicentre study of Parkinson’s disease: progression and mortality at 10 years. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1999; 67: 300-307
  • 17 Iwasaki S, Narabayashi Y, Hamaguchi K. et al. Cause of death among patients with Parkinson’s disease: a rare mortality due to cerebral haemorrhage. J Neurol 1990; 237: 77-79
  • 18 Vogelmeier C, Buhl R, Criée CP. et al. Leitlinie der Deutschen Atemwegsliga und der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin zur Diagnostik und Therapie von Patienten mit chronisch obstruktiver Bronchitis und Lungenemphysem (COPD). Pneumologie 2007; 61: e1-e40
  • 19 Weise S, Kardos P, Pfeiffer-Kascha D. et al. Empfehlungen zur physiotherapeutischen Atemtherapie. München: Dustri; 2008
  • 20 Fischer J, Schnabel M, Sitter H. Rehabilitation von Patienten mit Chronisch Obstruktiver Lungenerkrankung (COPD). Pneumologie 2007; 61: 233-248
  • 21 Ribeiro R, Brandão D, Noronha J. et al. Breath-stacking and incentive spirometry in Parkinson’s disease: Randomized crossover clinical trial. Respir Physiol Neurobiol 2018; 255: 11-16
  • 22 Brüne L, Bickel B. Die Reflektorische Atemtherapie. München: Pflaum; 2012
  • 23 Seeberg S, Heinzelmann I, Thomae A. et al. Wirksamkeit von reflektorischer Atemtherapie vs. konventioneller Atemtherapie bei COPD-III–IV-Patienten. Pneumologie 2013; 67 (Suppl. 01) P285
  • 24 Goetz CG, Poewe W, Rascol O. et al. Movement Disorder Society Task Force report on the Hoehn and Yahr staging scale: status and recommendations. Mov Disord 2004; 19: 1020-1028
  • 25 Marinus J, Ramaker C, van Hilten JJ. et al. Health related quality of life in Parkinson’s disease: a systematic review of disease specific instruments. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2002; 72: 241-248
  • 26 Berger K, Broll S, Winkelmann J. et al. Untersuchung zur Reliabilität der deutschen Version des PDQ-39: Ein krankheitsspezifischer Fragebogen zur Erfassung der Lebensqualität von Parkinson-Patienten. Aktuelle Neurol 1999; 26: 180-184
  • 27 Hagell P, Nygren C. The 39 item Parkinson’s disease questionnaire (PDQ-39) revisited: implications for evidence based medicine. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2007; 78: 1191-1198
  • 28 Schrag A, Quinn N. Dyskinesias and motor fluctuations in Parkinson’s disease. A community-based study. Brain J Neurol 2000; 123 (11) 2297-2305
  • 29 Duncan RP, Earhart GM. Measuring participation in individuals with Parkinson disease: relationships with disease severity, quality of life, and mobility. Disabil Rehabil 2011; 33: 1440-1446
  • 30 Degryse J, Buffels J, Van Dijck Y. et al. Accuracy of office spirometry performed by trained primary-care physicians using the MIR Spirobank hand-held spirometer. Respir Int Rev Thorac Dis 2012; 83: 543-552
  • 31 Falvo MJ, Earhart GM. Six-minute walk distance in persons with Parkinson disease: a hierarchical regression model. Arch Phys Med Rehabil 2009; 90: 1004-1008
  • 32 Kobayashi E, Himuro N, Takahashi M. Clinical utility of the 6-min walk test for patients with moderate Parkinson’s disease. Int J Rehabil Res 2017; 40: 66-70
  • 33 Steffen T, Seney M. Test-retest reliability and minimal detectable change on balance and ambulation tests, the 36-item short-form health survey, and the unified Parkinson disease rating scale in people with parkinsonism. Phys Ther 2008; 88: 733-746
  • 34 Agitos Webhosting. Zufallsgenerator. 2019 www.agitos.de/zufallsgenerator (22.03.2019)
  • 35 Punekar YS, Riley JH, Lloyd E. et al. Systematic review of the association between exercise tests and patient-reported outcomes in patients with chronic obstructive pulmonary disease. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis 2017; 12: 2487-2506
  • 36 Lohkamp M, Braun C, Wasner M. et al. Potential analysis for research on physiotherapy-led treadmill training in Parkinson’s disease. Z Evidenz Fortbild Qual Gesundwes 2014; 108 (Suppl. 01) S29-S35
  • 37 Köseoğlu F, Inan L, Ozel S. et al. The effects of a pulmonary rehabilitation program on pulmonary function tests and exercise tolerance in patients with Parkinson’s disease. Funct Neurol 1997; 12: 319-325
  • 38 Reyes A, Castillo A, Castillo J. et al. The effects of respiratory muscle training on peak cough flow in patients with Parkinson’s disease: a randomized controlled study. Clin Rehabil 2018; 32: 1317-1327
  • 39 Silverman EP, Sapienza CM, Saleem A. et al. Tutorial on maximum inspiratory and expiratory mouth pressures in individuals with idiopathic Parkinson disease (IPD) and the preliminary results of an expiratory muscle strength training program. NeuroRehabilitation 2006; 21: 71-79
  • 40 Guedes LU, Rodrigues JM, Fernandes AA. et al. Respiratory changes in Parkinson’s disease may be unrelated to dopaminergic dysfunction. Arq Neuropsiquiatr 2012; 70: 847-851