Was ist neu?
„Tangri“-Formel zur Abschätzung der renalen Prognose Seit kurzem gibt es die Möglichkeit, das Risiko eines Nierenversagens für Patienten
im CKD–Stadium G3a–G5 (eGFR 10 – 59 ml/min/1,73 m2) mithilfe der „Tangri“-Formel quantitativ abzuschätzen. Für diese Berechnung benötigt
man mindestens die Variablen Alter, Geschlecht, eGFR und Albuminurie (4-Variablen-Formel).
Eine erweiterte Formel mit den zusätzlichen Variablen Kalzium, Phosphat, Bikarbonat
und Albumin (8-Variablen-Formel) ermöglicht eine noch präzisere Abschätzung.
Modelle des CKD-Prognose-Konsortiums Bei Patienten mit fortgeschrittener CKD im Stadium 4 oder höher (GFR-Kategorie ≥ 4,
d. h. eGFR < 30 ml/min/1,73 m2) kann zudem durch neue Modelle des CKD-PC neben dem Risiko für eine terminale Niereninsuffizienz
auch das Risiko für kardiovaskuläre Ereignisse und Tod in einem Zeitraum von 2 – 4
Jahren ermittelt werden. Diese neuen Prognoseformeln sind über das Internet öffentlich
zugänglich gemacht worden.
Abstract
Assessing the risk of adverse outcomes associated with chronic kidney disease (CKD)
is important for physicians and affected patients alike. Categorizing CKD according
to the cause-GFR category-albuminuria category (CGA)-classification system proposed
by KDIGO already provides a semi-quantitative assessment of risks. The more recent
development of the “Tangri”-formula provides a means to quantify the risk of progression
for patients with CKD stage G3a-G5 (eGFR 10 – 59 ml/min/1.73 m2) to kidney failure requiring kidney replacement therapy. To use this formula, the
variables age, sex, eGFR and albuminuria are required (4-variable equation). An extended
formula with the additional parameters calcium, phosphate, bicarbonate and albumin
(8-variable equation) allows an even more precise estimation of progression risk.
In patients with advanced CKD, stage G4 or higher (GFR category ≥ 4, i. e. eGFR < 30 ml/min/1.73 m2), models recently developed by the CKD-prognosis consortium can not only be used
to predict the risk of kidney failure but also the risk of cardiovascular disease
events and death. The risk estimators can be accessed through websites (http://kidneyfailurerisk.com, http://www.ckdpcrisk.org/lowgfrevents/) and via downloading of the respective “apps”. These novel tools may prove useful
for health care decisions and as a basis for discussions with CKD patients.
Schlüsselwörter
Niere - Nierenerkrankung - kardiovaskuläre Erkrankungen - Risiko - Prognose
Key words
kidney - kidney disease - cardiovascular diseases - risk - prognosis