Eur J Pediatr Surg 1998; 8(6): 347-351
DOI: 10.1055/s-2008-1071230
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Conservative Treatment in Primary Neonatal Megaureter

F.  Arena1 , S.  Baldari2 , F.  Proietto1 , A.  Centorrino1 , G.  Scalfari1 , G.  Romeo1
  • 1Department of Pediatric Surgery, School of Medicine, University of Messina, Italy
  • 2Institute of Nuclear Medicine, School of Medicine, University of Messina, Italy
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The authors report their experience on 22 neonates (14 males and 8 females) with primary megaureter. In 18 patients a prenatal diagnosis was available, in the other four the diagnosis was suspected during a neonatal ultrasound screening. The dilatation involved the right ureter 7 times and the left 13 times, in 2 patients it was bilateral. Intravenous urography documented a type I ureteral dilatation in 2 renal units (8.3 %), a type II in 9 (37.5 %) and a type III dilatation in 13 (54.2%). Radionuclide scan (Tc99m DTPA) demonstrated in all the renal units with megaureter a stable function. From diuretic renal scan, non-obstruction appeared in 19 (83 %), obstruction in 2 (8.5 %) and an equivocal result in the remaining 2. Antibiotic prophylaxis was administered to all patients. Follow-up period ranged from 18 to 54 months. The 2 obstructed megaureter were surgically treated. Other 2 patients with type III dilatation and non-obstructing megaureter underwent surgery at 18 and 24 months of age respectively. The remaining 17 patients were all conservatively treated. The 2 patients with type I dilatation resolved spontaneously. Of 9 patients with type II megaureter the dilatation resolved in 6 patients and 3 patients had a good reduction. In the remaining 8 patients with type III megaureter, the dilatation resolved in 5 cases and 3 patients had only a fair reduction. The renal function (> 40%) remained stable in all the patients.

Zusammenfassung

Die Autoren berichten über ihre Erfahrung in der Behandlung von 22 Neugeborenen (14 Knaben und 8 Mädchen) mit einem primitiven, obstruktiven Megaureter. Bei 18 Kindern wurde die Diagnose pränatal gestellt, bei den restlichen 4 erst postnatal. 7mal wurde eine Dilatation des rechten, 13mal des linken, 2mal beider Ureteren festgestellt. Aufgrund des i.v.P's wurde 2mal eine Dilatation Typ I (8,3%), 9mal eine Dilatation Typ II (37,5%) und 13mal eine Dilatation Typ III (54,2%) diagnostiziert.

Die Technetium (Tc99mDTPA)-Clearance ergab bei der Lasixbelastung von 19 Kindern (83%), bei 2 (8,5%) eine Obstruktion und bei 2 einen grenzwertig obstruierenden Befund. Alle Patienten erhielten eine Antibiotikatherapie. Der Beobachtungszeitraum lag zwischen 18 und 54 Monaten. Die beiden Patienten mit einem obstruktiven Megaureter wurden operiert. Zwei weitere Kinder mit einer Dilatation des Nierenbeckens Typ III, jedoch nicht obstruierenden Megaureteren wurden im Alter von 18-24 Monaten ebenfalls operiert. Die übrigen 17 Patienten erhielten eine konservative Therapie. Bei 2 Patienten mit einer Dilatation des Nierenbeckens Typ I kam es zur spontanen Ausheilung, bei 9 Kindern mit einer Dilatation des Megaureters Typ II kam es bei 6 zur Normalisierung, bei 3 Kindern zu einer deutlichen Besserung.

Die übrigen Patienten mit einem Megaureter Typ III zeigten 5mal eine Ausheilung, 3mal eine leichte Besserung. Die Nierenfunktion (> 40%) blieb bei allen Patienten stabil.

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