Eur J Pediatr Surg 1998; 8(5): 262-267
DOI: 10.1055/s-2008-1071211
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Inhaled Nitric Oxide in Patients with Cystic Fibrosis During Preoperative Evaluation and During Anaesthesia for Lung Transplantation

G.  Della Rocca1 , C.  Coccia1 , F.  Pugliese1 , L.  Pompei1 , F.  Ruberto1 , F.  Venuta2 , E. A. Rendina2 , G. F. Coloni2 , C.  Ricci2 , A.  Gasparetto1
  • 1University of Rome "La Sapienza", Istituto di Anestesia e Rianimazione (Dir.: Prof. A. Gasparetto)
  • 2Cattedra di Chirurgia Toracica (Dir.: Prof. G. F. Coloni)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 May 2008 (online)

Abstract

Introduction: Inhaled nitric oxide (iNO) has been recently used as pulmonary vasodilator without any systemic effects because of a rapid inactivation by haemoglobin. We studied haemodynamic and oxygenation effects during iNO administration in cystic fibrotic patients during preoperative evaluation and during anaesthesia for lung transplantation.

Methods: From March 1996 to November 1997, 35 patients received iNO (40 ppm) during preoperative evaluation in spontaneously breathing. 13 patients, who underwent double lung transplantation, received iNO (40 ppm) during the surgical procedures, after pulmonary artery clamping.

Results: In the preoperative evaluation a significant decrease of mean pulmonary artery pressure, pulmonary vascular resistance index and intrapulmonary shunt, with an increase of PaO2/FiO2, were observed during iNO administration, compared to baseline in 100% O2. During lung transplantation a significant decrease in intrapulmonary shunt was noted. All the transplants were successfully performed without cardio-pulmonary bypass. In all procedures, after iNO administration, we observed no modification of systemic haemodynamics.

In conclusion, our study confirms the pulmonary effects of iNO without any systemic effects in patients affected by cystic fibrosis during preoperative evaluation and during anaesthesia for lung transplantation.

Zusammenfassung

Einleitung: Stickstoffoxid (NO) wurde kürzlich als Vasodilatator der Lungengefäße eingesetzt, ohne systemische Nebenwirkungen, da das. Gas rasch durch Hämoglobin inaktiviert wird. In der vorliegenden Arbeit wurden die hämodynamischen und Oxygenierungseffekte von inhaliertem NO bei der zystischen Fibrose im Rahmen eines präoperativen Tests überprüft und während der Narkose bei Lungentransplantation. Vom März 1996 bis November 1997 erhielten 35 Patienten NO-Inhalationen (40 ppm) präoperativ im Rahmen ihrer Spontanatmung. 13 Patienten wurden einer beidseitigen Lungentransplantation unterzogen und erhielten während der Anästhesie NO (40 ppm), nachdem die Lungenarterie abgeklemmt worden war.

Ergebnisse: Bei den präoperativen Untersuchungen fand sich ein signifikanter Abfall des mittleren Lungenarteriendruckes, des Lungengefäßwiderstandsindex und intrapulmonalen Shunts mit einem Anstieg von PaO2/FiO2 verglichen auf der Basis einer 100%igen Sauerstoffgabe. Während der Lungentransplantation konnte ein signifikanter Abfall des intrapulmonalen Shunts beobachtet werden. Alle Transplantationen wurden erfolgreich, ohne kardiopulmonalen Bypass, durchgeführt. Bei keiner der NO-Inhalationen wurden systemische hämodynamische Veränderungen festgestellt.

Schlußfolgerung: Die Untersuchungen bestätigen die bekannten vasodilatatorischen Effekte von NO auf die Lungengefäße ohne systemische Begleiterscheinungen auch für Patienten mit zystischer Fibrose sowohl präoperativ als auch während der Narkose bei Lungentransplantation.

    >