Eur J Pediatr Surg 1998; 8(4): 244-246
DOI: 10.1055/s-2008-1071163
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Changes of Urinary Enzyme Activity After Endoscopic Treatment of Vesico-Ureteric Reflux 

G.  Rákóczy , G.  Reusz , P.  Sallay , É.  Németh , I.  Várkonyi
  • First Pediatric Department of Semmelweis Medical University, Budapest, Hungary
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The urinary enzymes Gamma Glutamyl Transferase (GGT), Alkaline Phosphatase (ALP), Leucine-Arylamidase (LAS), and Dipeptidyl-Peptidase-IV (DPP-IV) were measured before and after endoscopic treatment of vesico-ureteric reflux (VUR) in two groups of twenty children. Ten patients had undergone successful endoscopic corrective surgery for VUR, another 10 patients had unsuccessful endoscopic intervention. After successful treatment the activity of LAS in the urine did not change, but GGT, ALP and DPP-IV activity in the urine was 2-5 times higher than before treatment ( P < 0.03 for all three enzymes).

Considerable changes of urinary enzyme activity were not observed following unsuccessful endoscopic treatment.

Our data and the literature are contradictory. However, this contradiction might be explained by the differences in urine sampling methods. Our patients received the same chemoprophylactic drug at the time of both urine samplings, a point not considered by other researchers.

The extent of increase of enzyme activity after endoscopic treatment of VUR did not reach the level that would permit the use of investigated enzymes for screening, because the observed changes did not exceed the limits of the normal range.

Zusammenfassung

Vor und nach der endoskopischen Behandlung eines vesikoureteralen Refluxes von 20 Kindern wurden die Urinenzyme Gamma Glutamyl Transferase (GGT), alkalische Phosphatase (ALP), Leucinarylamidase (LAS) und Dipeptidyl-Peptidase-lV (DPP-IV) gemessen. Bei 10 Kindern war die endoskopische Behandlung des vesiko-ureteralen Refluxes von Erfolg gekrönt, bei 10 anderen Kindern hatte die endoskopische Behandlung zu keinem erfolgreichen Ergebnis geführt. Bei der erfolgreich behandelten Gruppe von Patienten veränderte sich die Aktivität der Leucinarylamidase im Urin nicht, die Aktivität von GGT, ALP und DPP-IV war jedoch im Urin 2-5mal höher als vor der Behandlung (p<0,03 für diese 3 Enzyme). Wesentliche Veränderungen der Urinenzymaktivität wurde hingegen bei den nicht erfolgreich behandelten Patienten nicht beobachtet.

Die vorliegenden Daten und die Daten in der Literatur sind widersprüchlich. Dieser Widerspruch mag jedoch durch die unterschiedliche Urinentnahmemethode bedingt sein.

Unsere Patienten erhielten die gleichen chemoprophylaktischen Antibiotika während des Untersuchungszeitraumes, was bei anderen Untersuchungen in der Literatur nicht beachtet wurde. Das Ausmaß des Anstieges der Enzymaktivität nach der endoskopischen Behandlung eines vesiko-ureteralen Refluxes erreichte hingegen nicht das Ausmaß, das erforderlich wäre, um diese Enzyme als Screening für die erfolgreiche Behandlung des vesiko-ureteralen Refluxes einzusetzen, da die Enzymveränderungen nicht die Normalwerte überstiegen.

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