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DOI: 10.1055/s-2008-1069076
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Prognostische Bedeutung einer symptomlimitierten Ergometrie drei Wochen nach akutem Myokardinfarkt
Prognostic value of symptom-limited ergometry three weeks after acute myocardial infarctionPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung
96 Patienten unter 70 Jahren wurden in der dritten Woche nach akutem Myokardinfarkt symptomlimitiert (maximal) belastet, wenn weder eine Herzinsuffizienz noch eine (Postinfarkt-)Angina pectoris oder maligne Rhythmusstörungen bestanden. Weitere 29 Patienten, die aus den genannten Gründen nicht belastet werden konnten, hatten während einer 14monatigen Nachbeobachtungszeit signifikant häufiger » Kornarereignisse« als die 96 Patienten, die belastet werden konnten (55 % vs. 23 %, P = 0,05). Lagen Zeichen einer (reversiblen) Ischämie im Belastungstest vor (Angina pectoris, ST-Streckensenkung > 0,1 mV), so war die Ein-Jahres-Prognose signifikant schlechter als bei den Patienten ohne Ischämie. Durch diesen Test kann ein »Koronarereignis« mit hoher Sensitivität (92 %), aber nur niedriger Spezifität (46 %) vorhergesagt werden. Daher ist der negative Test geeignet (»predictive value« 94 %), Patienten mit niedrigerem Spontanrisiko zu erkennen und ihnen eine weitere invasive Untersuchung zu ersparen.
Abstract
96 patients, under 70 years of age, underwent symptom-limited (maximal) exercise testing in the 3rd week after an acute myocardial infarction when neither cardiac insufficiency, angina pectoris (post-infarction) nor malignant arrhythmias were present. A further 29 patients, who could not be exercised because of the reasons mentioned, had a significantly higher frequency of coronary events during the 14 month observation period than those patients who could be exercised (55 % vs. 23 %, P = 0.05). When signs of (reversible) ischaemia occurred during exercise testing (angina pectoris, ST-segment depression > 0.1 mV), the one-year prognosis was significantly worse than in patients having no ischaemia. By means of this test the occurrence of a »coronary event« can be forecasted with high sensitivity (92 %) but low specificity (46 %). Thus, the negative test (»predictive value« 94 %) is suitable for recognising patients with low spontaneous risk thus sparing them from further invasive investigations.