Eur J Pediatr Surg 1992; 2(1): 8-12
DOI: 10.1055/s-2008-1063390
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Alimentary Tract Duplications in Infants and Children

A. B. Pintér1 , W.  Schubert2 , F.  Szemlédy1 , P.  Göbel2 J. , Gy.  Kustos1
  • 1Surgical Unit of the Children's Department of the Medical University of Pécs, Hungary
  • 2The Pediatric Surgical Department of the Medical Academy of Dresden, Germany
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. März 2008 (online)

Abstract

This is a review of 30 duplications of the alimentary tract in 28 patients treated at the Surgical Unit of the Children's Department of the Medical University of Pécs, Hungary, and at the Department of Pediatric Surgery of the Medical Academy of Dresden, Germany, from 1964 to 1989. The ages of patients ranged from 1 day to 13 years, 80 per cent were less than 2 years of age at initial presentation. There were 6 thoracic, 20 abdominal and 2 thoraco-abdominal duplications.

Distended abdomen, vomiting, bowel obstruction and palpable abdominal mass were most frequently encountered. Plain thoracic and abdominal x-rays, ultrasonography, barium esophagogram, barium meal and enema were the most common diagnostic procedures. Emergency operative intervention was required in 18 patients. One infant died of an unrelated disease. Twenty-three duplications were cystic and 3 tubular. One patient had an appendiceal duplication, and another patient a flat lumenless duplication located on the perineum close to the anal opening.

The surgical procedure - removal of the duplication - should not be more radical than necessary to eliminate the potential complaints and prevent recurrence. During surgery the common blood supply shared between the duplication and the native bowel must be carefully protected to avoid undue sacrifice of normal bowel.

Zusammenfassung

Es wird über 30 Fälle intestinaler Duplikaturen bei 28 Patienten berichtet, die im Zeitraum von 1964-1989 an der Kinderchirurgischen Abteilung der Univ.- Kinderklinik Pécs und an der Klinik für Kinderchirurgie der Medizinischen Akademie Dresden behandelt wurden. Das Alter der Patienten lag zwischen 1 Tag und 13 Jahren; 80 % der Kinder waren jünger als 2 Jahre. 6mal wurden die Duplikaturen im thorakalen, 20mal im abdominalen und in 2 Fällen im thorakoabdominalen Bereich gefunden.

Die häufigsten klinischen Symptome waren Erbrechen, aufgetriebenes Abdomen, Obstruktion und tastbarer Tumor, Thorax- und Abdomenleeraufnahmen, Sonographie, Kontrastmitteluntersuchungen von Ösophagus, Magen, Dünn- und Dickdarm waren die am meisten angewandten diagnostischen Verfahren. Bei 18 Patienten war eine Notoperation notwendig. Ein Patient verstarb wegen anderweitiger Erkrankungen. 23 Duplikaturen waren zystischer und 3 tubulärer Natur. Bei einem Patienten wurde eine Duplikatur der Appendix gefunden. Bei einem Neugeborenen bestand eine lumenlose Duplikatur nahe der Analöffnung.

Der chirurgische Eingriff - die Entfernung der Duplikatur - sollte nicht radikaler als erforderlich sein, um insbesondere Kurzdarmsyndrome zu verhindern.