Zusammenfassung
Pathognomonisch für ein Optikus-Meningeom im intraorbitalen, intrakanalikulären oder
intrakraniellen Bereich ist die diagnostische Trias: progressive Visusabnahme (oft
über Jahre), Optikusatrophie und optociliare Shunt-Venen (Hoyt-Spencer-Zeichen) bei
einem Patienten (häufig Frauen) im Alter über 20 Jahren. Häufigste Fehldiagnose: Retrobulbärneuritis.
Relativ sichere Diagnosestellung durch Computertomographie (Kontrastmittel, coronale
Schnitte). Diskussion der chirurgischen Therapie (Orbitotomie oder Kraniotomie) versus
konservative Radiotherapie.
Summary
Pathognomonic for primary optic nerve meningioma (intraorbital, intracanalicular or
intracranial) is the diagnostic triad of progressive deterioration of vision (often
over a period of years), primary optic atrophy and optociliary shunts (Hoyt-Spencer
sign) in a patient (frequently women) over 20 years of age. Above all at the beginning,
the suspected diagnosis is retrobulbar neuritis. The correct diagnosis is made by
computer tomography (enhancement with contrast, coronal sections). The author discusses
whether surgical treatment (orbitotomy or craniotomy) is to be preferred to conservative
radiation therapy.