Pharmacopsychiatry 1988; 21(5): 238-245
DOI: 10.1055/s-2007-1016963
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Efficacy and Tolerance of Femoxetine and Imipramine in the Treatment of Depressive States. A Randomized, Double-Blind Study

Wirksamkeit und Verträglichkeit von Femoxetin und Imipramin bei der Behandlung von Depressionen. Eine randomisierte DoppelblindstudieJ.  Suominen1 , T.  Tamminen2 , R.  Elosuo1 , P. M. Manniche3
  • 1Deaconess Medical Center in Helsinki, Department of Psychiatry
  • 2Central University Hospital, Psychiatric Clinic, Helsinki, Finland
  • 3The Danish Ferrosan Group, Research Division, Soeborg, Denmark
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Fifty-two patients with depressive illness characterized by four symptoms (periodical course, psychomotor retardation, diurnal variation, unrealistic self-depreciation) and a score of at least 18 on the Hamilton Depression Scale 1-17 (HDS) were allocated to a double-blind randomized study with femoxetine and imipramine. Patients were diagnosed according to RDC and further classified according to the Newcastle-ll index. During the six weeks of treatment , efficacy was evaluated by means of HDS and a global evaluation. Side-effect symptoms were recorded on a check-list by questioning. After six weeks of treatment with femoxetine or imipramine (recommended daily standard dosages are 600 mg femoxetine and 150 mg imipramine (b.i.d.); in the present study, dosages were flexible and could be adjusted according to effect/side-effects) evaluation of efficacy based on HDS, a sixitem subscale, groups of HDS items as well as single items showed no statistically significant differences between the treatment groups except with regard to the factor for sleep disturbances in the HDS, where greatest reduction was seen in the femoxetine group. No statistically significant differences regarding sideeffect profile were seen. However, in the imipramine group, higher frequencies of such moderate to severe symptoms as dry mouth, constipation, and urination difficulties were observed (the greatest difference was seen for dry mouth, p 0.1, while p-values for the remaining two symptoms were > 0.1). Moreover, based on the patients' own opinion on side-effects, femoxetine seemed to be better tolerated. One patient took an overdosage of approx. 26 g femoxetine; half of the intake was removed by gastric emptying at the hospital. After the overdosage the patient had plasma concentrations up to 5000 ng/ml, the highest known to date. Despite the high dosage absorbed the patient did not show signs of disturbances of vital functions (ECG and EEG obtained after the overdosages revealed no significant abnormalities) and he recovered without complications. The results of the study add further evidence to the antidepressive efficacy of femoxetine as comparable to the tricyclics. Furthermore, femoxetine appears to be well tolerated and less toxic than the tricyclics in case of overdosage.

Zusammenfassung

52 depressive Patienten mit 4 Depressionssymptomen (periodischem Verlauf, psychomotorischer Hemmung, Tagesschwankungen, verringertem Selbstwertgefühl) und einem Hamilton-Depressions-Score von mindestens 18 (HDS1-17) wurden in die randomisierte Doppelblinduntersuchung mit Femoxetin und Imipramin einbezogen. Die Patienten wurden nach RDC diagnostiziert und mittels des Newcastle-Il-Indexes weiter klassifiziert. Im Laufe der 6 Behandlungwochen wurde die Auswertung der antidepressiven Wirkung mittels der Hamilton-Depressions-Skala und der Globalen Bewertungs-Skala unternommen. Nach Befragung der Patienten wurden Nebenwirkungssymptome in eine Check-Liste eingetragen. Nach 6 Behandlungswochen mit täglichen Standarddosen von Femoxetin 600 mg oder Imipramin 150 mg fanden sich bei der Auswertung antidepressiver Wirkung mittels der Hamilton-Depressions-Skala, einer 6-ltem-Subskala und bei Analyse der HDS-Item-Gruppen sowie einzelner Items mit Ausnahme der Schlafitems, wo die größte Reduktion sich in der Femoxetin-Gruppe zeigte, keine statistisch signifikanten Unterschiede zwischen den beiden Behandlungsgruppen. Keine statistisch signifikanten Unterschiede ergaben sich im Nebenwirkungsprofil. Es fand sich aber in der Imipramin-Gruppe eine Tendenz zu mittleren bis schweren anticholinergen Nebenwirkungssymptomen. An der Patientenbewertung der Nebenwirkungen gemessen schien Femoxetin außerdem besser toleriert zu werden. Ein Patient hat eine Überdosis von ungefähr 26 g Femoxetin genommen; die Hälfte der Überdosis wurde mittels Magenspülung entfernt. Nach Einnahme der Überdosis wurden Plasmakonzentrationen von bis zu 5000 ng/ml gemessen. Trotz der Einnahme der Überdosis gab es keine Störungen vitaler Funktionen (EKG und EEG nach Einnahme der Überdosis gemessen, zeigten keine signifikanten Abnormalitäten), und der Patient hat sich ohne Komplikationen erholt. Die Resultate der Untersuchung bestätigen, daß die antidepressive Wirkung Femoxetins mit der der trizyklischen Antidepressiva zu vergleichen ist. Außerdem scheint Femoxetin gut toleriert zu werden und weniger toxisch als die trizyklischen in Überdosierungsfällen zu sein.

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