Pharmacopsychiatry 1988; 21(5): 211-217
DOI: 10.1055/s-2007-1014678
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Psychostimulants, Analeptics, Nootropics: An Attempt to Differentiate and Assess Drugs Designed for the Treatment of Impaired Brain Functions

Psychostimulantien, Analeptika und Nootropika: Ein Versuch zur Differenzierung und Bewertung von Pharmaka zur Behandlung von HirnleistungsstörungenH.  Coper1 , W. M. Herrmann2
  • Institute for Neuropsychopharmacology, and Laboratory of Clinical Psychophysiology, Department of Clinical Psychiatry, Free University of Berlin, Berlin (West)
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
13.März 2008 (online)

Abstract

The common characteristic properties of psychostimulants, analeptics, and nootropics are excitatory and disinhibitory effects on the central nervous system. The differences lie in the type of excitatory effect.
Psychostimulants produce a general, yet nonphysiologic, activation with subsequent sedation. They generally act in a destabilising manner, disturbing the homoeostatic functions of centrally regulated reactions. Nootropics produce a physiological activation of disturbed or reduced adaptation functions. They have a stabilising effect, increasing the homoeostatic functions of the centrally regulated reactions that have become susceptible to disturbances.
Analeptics differ from psychostimulants and nootropics. The effects of neuronal excitation or disinhibition are mainly restricted to the respiratory and circulatory systems. In high dosages they produce convulsions and corresponding motor reactions.
No conclusive evidence for a general efficacy in the treatment of organic mental disorders has been furnished for any of the three drug classes. Yet there is sufficient proof that nootropics, unlike psychostimulants and analeptics, can produce therapeutic results in at least some patients, even if it is not yet clear under what conditions they can be meaningfully applied.
There is a fundamental difference between the three groups with regard to the potential for abuse. While tolerance and extreme physiological dependence can occur rapidly under treatment with psychostimulants, such risks are not a typical feature of nootropics or analeptics.

Zusammenfassung

Psychostimulantien, Analeptika und Nootropika werden bzw. wurden mit unterschiedlichem Erfolg zur Behandlung von Hirnleistungsstörungen verwendet. Sie wirken generell exzitatorisch und desinhibitorisch auf das Zentralnervensystem, lassen sich jedoch durch spezifische Eigenschaften unterscheiden.
Psychostimulantien bewirken eine allgemeine, weitgehend unphysiologische Aktivierung des ZNS, der eine Phase der Dämpfung folgt. Die Reaktionen können als Folge der Destabilisierung des Systems verstanden werden. Analeptika erregen vorwiegend das Atem- und Kreislaufzentrum. In hohen Dosen kommt es zu Krämpfen. Nootropika können (bei Hirnleistungsstörungen) Adaptationsleistungen fördern, die zu einer Stabilisierung zentral regulierter Funktionen führen.
Trotz Überschneidung in einzelnen Wirkqualitäten erlaubt es das unterschiedliche Wirkprofil auf verschiedenen Meßebenen (zellular- molekular, pharmakologisch und klinisch-pharmakologisch einschließlich Pharmako-EEG und Klinik), die Verbindungen voneinander abzugrenzen.