Pharmacopsychiatry 1994; 27(2): 65-67
DOI: 10.1055/s-2007-1014279
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Negative Difference (Nd), an ERP Marker of Stimulus Relevance: Different Lateral Asymmetries for Paranoid and Nonparanoid Schizophrenics

"Negative Difference" (Nd) als EKP-Marker der Stimulusrelevanz: Unterschiede in lateralen Asymmetrien von paranoiden und nichtparanoiden SchizophrenenR. D. Oades , D.  Zerbin , C.  Eggers
  • RLHK Clinic for Child and Adolescent Psychiatry, University of Essen, Essen, Germany
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

We studied Nd in psychotic patients with varying degrees of paranoid symptoms. Nd is an ERP measurement of the difference in the way a nonattended tone is registered and the way the same tone is registered when used later as a discrimination target. In a three-tone oddball paradigm with passive-tone presentation and active discrimination, we recorded from 19 sites in 22 young healthy subjects and 28 schizophrenics. Nd (200-260ms) was bilaterally symmetrical in healthy subjects. Paranoid patients showed a left frontal/ right temporoparietal amplitude reduction which was reversed in nonparanoid subjects (reduced at right frontal/left posterior sites). These asymmetries were clearer when the groups were separated according to active paranoid symptoms rather than by diagnosis. There would therefore seem to be functional asymmetries mediating stimulus relevance in schizophrenics which differ from controls and differ between patients with and without active paranoid symptoms.

Zusammenfassung

Nd wurde bei psychotischen Patienten mit und ohne paranoider Symptomatik untersucht. Nd ist ein ereigniskorreliertes Potential, das den Unterschied der Informationsverarbeitung zwischen nicht beachteten Tönen und dem gleichen Reiz als Unterscheidungszielton widerspiegelt. In einem ,,3-Ton-oddball"-Paradigma mit passiver und aktiver Tondarbietung wurden mit 19 Elektroden bei 22 gesunden und 28 schizophrenen jungen Probanden abgeleitet. Nd kam mit 200-260 ms bilateral bei Gesunden vor. Nd war kleiner bei links-frontal/rechts temporoparietalen Ableitungen bei Paranoiden und rechts-frontal/links posterior bei Nichtparanoiden. Diese Asymmetrien waren betonter bei Patienten mit aktiven Symptomen. Diese Ergebnisse zeigen, daß eine topographische Asymmetrie in der Verarbeitung der Bedeutung eines Reizes psychotische Patienten mit und ohne paranoider Symptomatik unterscheidet.

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