Pharmacopsychiatry 1994; 27(2): 63-64
DOI: 10.1055/s-2007-1014278
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

PINV - Topography and Primary Negative Symptoms in Chronic Schizophrenia

PINV - Topographie und primäre Negativsymptome bei chronisch schizophrenen PatientenG.  Eikmeier1 , E.  Lodemann2
  • 1Department of Psychiatry, ZKH Reinkenheide, Bremerhaven, Germany
  • 2Department of General Psychiatry, University of Essen, Essen, Germany
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
13. März 2008 (online)

Abstract

PINV was recorded during a warned reaction time paradigm in 16 chronic schizophrenics in remission. Clinical symptoms were assessed by BPRS, SANS, and the anhedonia scale of the Chapman Questionnaire. Ten healthy controls were studied in the same manner. Over the frontocentral area we found a significantly elevated PINV amplitude with an altered topographical distribution in the patient group. The difference values "PINVCz-PINVFz" were correlated negatively with primary negative symptoms of schizophrenia.

Zusammenfassung

Die PINV wurde mittels eines Reaktionszeitparadigmas mit Ankündigungsreiz bei 16 chronisch schizophrenen Patienten in Remission und 10 psychisch gesunden Kontrollprobanden abgeleitet. Die klinische Symptomatik wurde mittels BPRS, SANS und der Anhedonie-Skala des Chapman-Fragebogens beurteilt. Die schizophrenen Patienten zeigten im Vergleich zu den Kontrollprobanden über dem frontozentralen Vertex eine signifikante PINV-Erhöhung und eine signifikante Veränderung in der topographischen Verteilung der PINV. Die Differenzwerte ,,PINVCz- PINVFz" waren negativ mit primären schizophrenen Negativsymptomen korreliert.

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