Zusammenfassung
Die symptomatische HIV-assoziierte pulmonalarterielle Hypertonie (PAH) ist um den
Faktor 1000 häufiger als die idiopathische PAH und zudem mit einer deutlich schlechteren
Prognose assoziiert. Gemäß echokardiographischen Kriterien liegt die Prävalenz der
PAH bei HIV-positiven Patienten unter Einschluss aller klinischen Schweregrade bei
etwa 7,5 %; die Hälfte der Betroffenen ist asymptomatisch (NYHA I). Bisher liegen
nur Daten einer einzigen kontrollierten Studie zur medikamentösen Therapie der HIV-assoziierten
PAH vor (BREATHE-4-Trial). In dieser mit dem Endothelin-Rezeptor-Antagonisten Bosentan
durchgeführten Untersuchung konnte eine signifikante Besserung klinischer Parameter
(NYHA-Stadium, Gehstrecke) gezeigt werden. Es sind weitere Studien zur Untersuchung
anderer Therapieoptionen wie Prostanoiden und Phosphodiesterase-5-Inhibitoren erforderlich.
Summary
Symptomatic HIV-associated pulmonary artery hypertension (PHT) is a thousand times
more frequent than idiopathic PHT and has a clearly worse prognosis. Using echocardiographic
criteria the prevalence of PHT in HIV-positive patients, including all degrees of
clinical severity, is about 7.5 %, half of those affected being asymptomatic (NYHA
class I). The only available data are from just one controlled trial of drug treatment
of HIV-associated PHT (BREATH-4-Trial), in which the endothelin-receptor antagonist
bosentan was found to bring significant improvement in clinical parameters (NYHA functional
class, walking distance). Further trials are required to test other therapeutic options
such as prostanoids and phosphodiesterase-5-inhibitors.
Literatur
- 1
Caldwell R L, Gadipatti R, Lane K B, Shepherd V L.
HIV-1 TAT represses transcription of the bone morphogenic protein receptor-2 in U937
monocytic cells.
J Leukoc Biol.
2006;
79
192-201
- 2
Kanmogne G D, Primeaux C, Grammas P.
Induction of apoptosis and endothelin-1 secretion in primary human lung endothelial
cells by HIV-1 gp120 proteins.
Biochem Biophys Res Commun.
2005;
333
1107-1115
- 3
Krings P, Konorza Th, Neumann T. et al .
Pulmonale arterielle Hypertonie bei HIV-positiven Patienten: Eine systematische Übersicht.
(in Druck).
- 4
McLaughlin V V, Presberg K W, Doyle R L, Abman S H, McCrory D C, Fortin T, Ahearn G.
American College of Chest Physicians .
Prognosis of pulmonary arterial hypertension: ACCP evidence-based clinical practice
guidelines.
Chest.
2004;
(Suppl 1)
126
78S-92S
- 5
Mehta N J, Khan I A, Mehta R N, Sepkowitz D A.
HIV-Related pulmonary hypertension: analytic review of 131 cases.
Chest.
2000;
118
1133-1141
- 6
Pellicelli A M, Palmieri F, Cicalini S, Petrosillo N.
Pathogenesis of HIV-related pulmonary hypertension.
Ann N Y Acad Sci.
2001;
946
82-94
- 7
Rolinski B, Geier S A, Sadri I. et al .
Endothelin-1 immunoreactivity in plasma is elevated in HIV-1 infected patients with
retinal microangiopathic syndrome.
Clin Investig.
1994;
72
288-293
- 8
Rolinski B, Heigermoser A, Lederer E. et al .
Endothelin-1 is elevated in the cerebrospinal fluid of HIV-infected patients with
encephalopathy.
Infection.
1999;
27
244-247
- 9 Rosenkranz S, Steffen H M, Vogel D. et al .HIV-Associated Pulmonary Hypertension
in Patients on Highly Active Antiretroviral Therapy (HAART). (Abstract) Hynes Convention
Center, Boston, MA 12th Conference on Retroviruses and Opportunistic Infections (CROI
2005) 2005
- 10
Sitbon O, Gressin V, Speich R. et al .
Bosentan for the treatment of human immunodeficiency virus-associated pulmonary arterial
hypertension.
Am J Respir Crit Care Med.
2004;
170
1212-1217
Dr. med. Henrik ten Freyhaus
Klinik III für Innere Medizin, Universität zu Köln
Joseph-Stelzmann-Straße 9
50924 Köln
eMail: Henrik.ten-Freyhaus@uk-koeln.de