Zusammenfassung
Die wünschenswerte Proteinzufuhr im Rahmen einer energiereduzierten Mischkost liegt
bei 15 - 20 % der Energiezufuhr. Als proteinreich gelten Reduktionskostformen mit
einem Proteinanteil von mindestens 25 % der täglichen Energiezufuhr. Zu den populären
proteinreichen Reduktionsdiäten gehören beispielsweise die Hollywood- und Forever-young-Diät.
Ein positiver Effekt einer hohen Proteinaufnahme im Rahmen einer Reduktionskost ist
die höhere nahrungsinduzierte Thermogenese. Auch Hunger und Sättigung scheinen durch
proteinreiche Diäten günstiger beeinflusst werden zu können. Eine hohe Proteinzufuhr
kann aber auch negative Effekte, insbesondere auf Calciummetabolismus und Harnsteinbildungsrisiko,
ausüben. Der Konsum proteinreicher Lebensmittel tierischer Herkunft ist zudem meist
mit einer vermehrten Zufuhr von Fett, Cholesterin und Purinen assoziiert. Obwohl die
Hälfte der Studien darauf hindeuten, dass proteinreiche Diäten kurzfristig einen höheren
Gewichtsverlust erzielen als Reduktionskostformen mit geringerem Proteingehalt, fehlen
derzeit Untersuchungen zur langfristigen Gewichtsreduktion und Gewichtsstabilisierung.
Summary
The recommended protein intake through energy-reduced balanced diets is 15 to 20 %
of total energy supply. Protein intake through high-protein diets, e. g. Hollywood
and Forever-young diets, meets or exceeds 25 % of dietary energy. A positive effect
of diets high in protein is the higher dietary thermogenesis. Hunger and satiety also
seem to be positively affected by high-protein diets. On the other hand, a high protein
intake can exert negative effects, especially on calcium metabolism and the risk for
urinary stone formation. Moreover, the higher consumption of protein of animal origin
is associated with an increased supply of fat, cholesterol and purines. Although half
of the studies suggest that diets higher in protein result in an increased weight
loss as compared to diets lower in protein in the short term, longer-term trials are
necessary to investigate the effects of high-protein diets on weight loss and weight
maintenance.
Schlüsselwörter
proteinreiche Reduktionskostformen - Adipositas - Gewichtsverlust - Calciummetabolismus
- Urolithiasis
Key words
High-protein diets - obesity - weight loss - calcium metabolism - urolithiasis
Literatur
- 1
Anderson G H, Moore S E.
Dietary proteins in the regulation of food intake and body weight in humans.
J Nutr.
2004;
134
974S-979S
- 2
Baba N H, Sawaya S, Torbay N. et al .
High protein vs high carbohydrate hypoenergetic diet for the treatment of obese hyperinsulinemic
subjects.
Int J Obes.
1999;
23
1202-1206
- 3 Brändle E, Hesse A, Hautmann R E. Effect of protein on renal excretion of lithogenic
substances and glomerular filtration rate - new pathophysiological aspects for the
lithogenic action of dietary protein. In: Rao PN, Kavanagh JR, Tiselius HG (eds)
Urolithiasis: Consensus and Controversies. Manchester; University Hospital 1994: 265-267
- 4
Crovetti R, Porrini M, Santangelo A, Testolin G.
The influence of thermic effect of food on satiety.
Eur J Clin Nutr.
1998;
52
482-488
- 5
D’Alessio D A, Kavie E C, Mozzoli M A,. et al .
Thermic effect of food in lean and obese men.
J Clin Invest.
1988;
81
781-1789
- 6 Deutsche Gesellschaft für Ernährung, Österreichische Gesellschaft für Ernährung,
Schweizerische Gesellschaft für Ernährungsforschung, Schweizerische Vereinigung für
Ernährung (Hrsg.): Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr. Frankfurt; Umschau Braus
GmbH 2000
- 7
Erdmann J, Töpsch R, Lippl F. et al .
Postprandial response of plasma ghrelin levels to various test meals in relation to
food intake, plasma insulin, and glucose.
J Clin Endocrinol Metab.
2004;
89
3048-3054
- 8
Farnsworth E, Luscombe N D, Noakes M. et al .
Effect of a high protein, energy restricted diet on body composition, glycemic control
and lipid concentrations in overweight and obese hyperinsulinemic men and women.
Am J Clin Nutr.
2003;
78
31-39
- 9
Halton T L, Hu F B.
The effects of high protein diets on thermogenesis, satiety and weight loss: a critical
review.
J Am Coll Nutr.
2004;
23
373-385
- 10
Hesse A, Siener R, Heynck H, Jahnen A.
The influence of dietary factors on the risk of urinary stone formation.
Scanning Microscopy.
1993;
7
1119-1128
- 11
Johnston C S, Day C S, Swan P D.
Postprandial thermogenesis is increased 100 % on a high-protein, low-fat diet versus
a high-carbohydrate, low-fat diet in healthy, young women.
J Am Coll Nutr.
2002;
21
55-61
- 12
Johnston C S, Tjonn S L, Swan P D.
High-protein, low-fat diets are effective for weight loss and favourably alter biomarkers
in healthy adults.
J Nutr.
2004;
134
586-591
- 13
Kok D J, Iestra J A, Doorenbos C J, Papapoulos S E.
The effects of dietary excesses in animal protein and in sodium on the composition
and the crystallization kinetics of calcium oxalate monohydrate in urines of healthy
men.
J Clin Endocrinol Metab.
1990;
71
861-867
- 14
Layman D K, Boileau R A, Erickson D J. et al .
A reduced ratio of dietary carbohydrate to protein improves body composition and blood
lipid profiles during weight loss in adult women.
J Nutr.
2003;
133
411-417
- 15
Luscombe N D, Clifton P M, Noakes M. et al .
Effect of a high protein, energy restricted diet on weight loss and energy expenditure
after weight stabilization in hyperinsulinemic subjects.
Int J Obes.
2003;
27
582-590
- 16
Reddy S T, Wang C Y, Sakhaee K ,. et al .
Effect of low-carbohydrate high-protein diets on acid-base balance, stone-forming
propensity, and calcium metabolism.
Am J Kidney Dis.
2002;
40
265-274
- 17
Robinson S M, Jaccard C, Persaud C. et al .
Protein turnover and thermogenesis in response to high-protein and high-carbohydrate
feeding in men.
Am J Clin Nutr.
1990;
52
72-80
- 18 Siener R. Hyperurikämie und Gicht. In: Koula-Jenik H, Kraft M, Miko M, Schulz RJ
(Hrsg.)
Leitfaden Ernährungsmedizin. München, Jena; Elsevier, Urban & Fischer 2005: 472-479
- 19
Skov A R, Toubro S, Ronn B. et al .
Randomized trial on protein vs carbohydrate in ad libitum fat reduced diet for the
treatment of obesity.
Int J Obes.
1999;
23
528-536
- 20
Worthington B S, Taylor L E.
Balanced low calorie vs high protein, low carbohydrate reducing diets.
J Am Diet Assoc.
1974;
64
47-51
Priv.-Doz. Dr. Roswitha Siener
Medizinische Ernährungswissenschaft
Klinik und Poliklinik für Urologie
Universität Bonn
Sigmund-Freud-Str. 25
53105 Bonn
eMail: Roswitha.Siener@ukb.uni-bonn.de