Klin Monbl Augenheilkd 2006; 223(8): 691-695
DOI: 10.1055/s-2006-926977
Klinische Studie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Retinale angiomatöse Proliferation bei altersbezogener Makuladegeneration

Retinal Angiomatous Proliferation in Age-Related Macular DegenerationG. R. K. Kuerzinger1 , G. K. Lang1 , G. E. Lang1
  • 1Universitätsklinikum Ulm, Augenklinik (Direktor: Prof. Dr. G. K. Lang)
Further Information

Publication History

Eingegangen: 30.1.2006

Angenommen: 9.5.2006

Publication Date:
22 August 2006 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Im Rahmen der altersbezogenen Makuladegeneration können angiomatöse Proliferationen von der Retina aus in den subretinalen Raum einwachsen. Diese retinale angiomatöse Proliferation (RAP) kann man mit der Angiographie identifizieren. Wir haben in dieser Studie die Charakteristika der RAP mit der optischen Kohärenztomographie (OCT) untersucht und diese mit klinischen und fluoresceinangiographischen Befunden korreliert. Methodik: Es wurden die Daten von 327 konsekutiv aufeinander folgenden Patienten mit altersbezogener Makuladegeneration (ARMD) retrospektiv nach einem standardisierten Protokoll ausgewertet. Das Protokoll umfasste den bestkorrigierten Visus (BCVA), eine binokulare ophthalmoskopische Untersuchung, Fundusfotographie, Fluoresceinangiographie (FAG) und OCT. FAG- und OCT-Befunde wurden ausgewertet und in drei RAP-Stadien eingeteilt. Ergebnisse: 32 von 327 (= 9,79 %) Patienten (45 Augen) mit ARMD wiesen eine RAP auf. Das Alter lag zwischen 56 und 90 Jahren (Median: 79 Jahre). Neun Augen hatten RAP Grad I, 23 Grad II und 13 Grad III. Der BCVA betrug 0,01 bis 0,7 (Median 0,2). Das foveale Minimum in der OCT lag zwischen 136 und 722 Mikrometern (Median: 327). Dreiunddreißig Augen mit RAP (= 73 %) zeigten eine Abhebung des retinalen Pigmentepithels (RPE). Ein Makulaödem war bei 43 (= 96 %), eine zystoide Makulopathie bei 36 (= 80 %) Augen vorhanden. Bei RAP II zeigten 22 Augen (= 96 %) eine RPE-Abhebung, bei Stadium III 11 Augen (= 85 %). Bei RAP III zeigten 11 (= 85 %) Augen eine retinochorioidale Anastomose. Schlussfolgerung: RAP wurde bei 9,79 % der Patienten mit ARMD gefunden. Das OCT war hilfreich bei der Identifizierung von RPE-Abhebungen, Makulaödemen und zystoiden Veränderungen bei RAP. RAP und retinochorioidale Anastomosen bei ARMD sollten identifiziert werden wegen gegebenenfalls schlechter Prognose.

Abstract

Background: Angiomatous proliferation in ARMD originates from the retina and extends into the subretinal space. Retinal angiomatous proliferation (RAP) is diagnosed with angiography. This study investigates the characteristics of RAP in optical coherence tomography (OCT) and correlates them with clinical and fluorescein angiographic findings. Methods: 327 consecutive patients with age-related macular degeneration (ARMD) were retrospectively examined using a standardised protocol. The protocol included best corrected visual acuity (BCVA), binocular ophthalmoscopy, fundus photography, fluorescein angiography (FAG) and OCT. The OCT and angiographic findings were graded in 3 RAP stages. Results: 32 of 327 (9.79 %) patients (45 eyes) had RAP. The age ranged from 56 to 90 years (median: 79 years). 9 eyes presented RAP stage I, 23 stage II and 13 stage III. BCVA ranged from 0.01 to 0.7 (median: 0.2). OCT foveal minimum was 136 to 722 microns (median: 327). 33 (73 %) eyes showed a detachment of retinal pigment epithelium (RPE). Macular oedema was found in 43 (96 %) eyes. Cystoid macular oedema was seen in 36 (80 %) eyes. In stage II, 22 eyes (96 %) showed an RPE detachment, in stage III 11 eyes (85 %). 11 (85 %) eyes in stage III showed retinal-choroidal anastomosis. Conclusions: RAP was found in 9.79 % of the patients with ARMD. The OCT is helpful in detection of RPE detachment, macular oedema and cystoid changes in RAP. RAP and retinal-choroidal anastomosis should be identified because of the possibly poor prognosis.

Literatur

  • 1 Boscia F, Furino C, Sborgia L. et al . Photodynamic therapy for retinal angiomatous proliferations and pigment epithelium detachment.  Am J Ophthalmol. 2004;  138 (6) 1077-1079
  • 2 Fernandes L H, Freund K B, Yannuzzi L A. et al . The nature of focal areas of hyperfluorescence or hot spots imaged with indocyanine green angiography.  Retina. 2002;  22 (5) 557-568
  • 3 Ghazi N G. Retinal angiomatous proliferation in age-related macular degeneration.  Retina. 2002;  22 509-511; author reply 512
  • 4 Ghazi N G, Conway B P. Retinal angiomatous proliferation with a cilioretinal artery anastomosis: an unusual presentation.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2005;  243 493-496
  • 5 Green W R, Gass J D. Senile disciform degeneration of the macula. Retinal arterialization of the fibrous plaque demonstrated clinically and histopathologically.  Arch Ophthalmol. 1971;  86 487-494
  • 6 Green W R, Enger C. Age-related macular degeneration histopathologic studies: The 1992 Lorenz E. Zimmerman Lecture.  Retina. 2005;  25 1519-1535
  • 7 Gross N, Aizman A, Brucker A. et al . Nature and risk of neovascularization in the fellow eye of patients with unilateral retinal angiomatous proliferation.  Retina. 2005;  25 (6) 713-718
  • 8 Hartnett M E, Weiter J J, Garsd A. et al . Classification of retinal pigment epithelial detachments associated with drusen.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 1992;  230 11-19
  • 9 Hartnett M E, Weiter J J, Staurenghi G. et al . Deep retinal vascular anomalous complexes in advanced age-related macular degeneration.  Ophthalmology. 1996;  103 2042-2053
  • 10 Helbig H, Niederberger H, Valmaggia C. et al . Simultaneous fluorescein and indocyanine green angiography for exudative macular degeneration.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2005;  222 202-205
  • 11 Holz F, Pauleikhoff D, Klein R. et al . Pathogenesis of lesions in late age-related macular disease.  Am J Ophthalmol. 2004;  137 (3) 504-510
  • 12 Hunter M A, Dunbar M T, Rosenfeld P J. Retinal angiomatous proliferation: clinical characteristics and treatment options.  Optometry. 2004;  75 577-588
  • 13 Kuhn D, Meunier I, Soubrane G. et al . Imaging of chorioretinal anastomoses in vascularized retinal pigment epithelium detachments.  Arch Ophthalmol. 1995;  113 1392-1398
  • 14 Lafaut B A, Aisenbrey S, Vanden Broecke C. et al . Clinicopathological correlation of deep retinal vascular anomalous complex in age related macular degeneration.  Br J Ophthalmol. 2000;  84 1269-1274
  • 15 Pauleikhoff D BN, Gabel V P, Holz F. et al . German Ophthalmological Society; Retinological Society; Professional Association of Ophthalmologists. The Position of the Retinological Society, the German Ophthalmological Society and the Professional Association of Ophthalmologists - comments on the current therapy for neovascular AMD.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2005;  222 (5) 381-388
  • 16 Slakter J S, Yannuzzi L A, Schneider U. et al . Retinal choroidal anastomoses and occult choroidal neovascularization in age-related macular degeneration.  Ophthalmology. 2000;  107 742-753; discussion 753 - 744
  • 17 van Velthoven M E, de Vos K, Verbraak F D. et al . Overlay of conventional angiographic and en-face OCT images enhances their interpretation.  BMC Ophthalmol. 2005;  5 (1) 12
  • 18 Yannuzzi L A, Negrao S, Iida T. et al . Retinal angiomatous proliferation in age-related macular degeneration.  Retina. 2001;  21 416-434
  • 19 Zacks D N, Johnson M W. Retinal angiomatous proliferation: optical coherence tomographic confirmation of an intraretinal lesion.  Arch Ophthalmol. 2004;  122 932-933

Prof. Dr. Gabriele E. Lang

Universitätsklinikum Ulm, Augenklinik

Prittwitzstraße 43

89075 Ulm

Phone: ++49/7 31/50 02 75 51

Fax: ++49/7 31/50 02 75 49

Email: gabriele.lang@uniklinik-ulm.de

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