Dtsch Med Wochenschr 2005; 130(39): 2215-2219
DOI: 10.1055/s-2005-916367
Übersichten
Kardiologie / Endokrinologie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Schilddrüsenhormon und kardiovaskuläres System

Thyroid hormone and the cardiovascular systemC. Weinbrenner1 , B. Gerbert2 , R. H. Strasser1
  • 1Technische Universität Dresden, Herzzentrum Dresden, Universitätsklinik, Medizinische Klinik/Kardiologie
  • 2Medizinische Klinik III, Technische Universität Dresden
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

eingereicht: 30.5.2005

akzeptiert: 16.8.2005

Publikationsdatum:
27. September 2005 (online)

Zusammenfassung

Schilddrüsenhormone beeinflussen das kardiovaskuläre System in vielfältiger Weise. Viele der klinischen Manifestationen der Hyperthyreose sind durch hämodynamische Veränderungen zu erklären. Die Hypothyreose zeigt umgekehrte Wirkungen auf das kardiovaskuläre System, wenn diese auch klinisch weniger auffällig sind. In einer Übersicht werden sowohl Über- als auch Unterfunktion der Schilddrüse mit ihren Auswirkungen auf das kardiovaskulären Systems dargestellt. Insbesondere wird auf die subklinischen oder latenten Dysfunktionen der Schilddrüse, die vor allem im mittleren und höheren Alter vorkommen, eingegangen. Bisher ist noch nicht eindeutig geklärt, welche klinische Relevanz und welche Notwendigkeit für eine weiterführende Diagnostik und Therapie der subklinischen Schilddrüsenfunktionsstörungen besteht. In den USA wurden im Jahr 2004 von einem Expertengremium Richtlinien festgelegt, die ebenfalls dargestellt werden.

Summary

Thyroid hormone has many effects on the heart and vascular system. In hyperthyroidism changes in cardiovascular hemodynamics explain many of the clinical manifestations induced by thyroid hormones. In hypothyroidism the cardiovascular effects are opposite to those observed in hyperthyroidism, although the clinical manifestations are less obvious. This review will focus on the cardiovascular system in hyperthyroidism and hypothyroidism. In particular the subclinical dysfunctions of the thyroid gland, which occurs especially in older age, will be discussed. The clinical relevance and the necessity of diagnostic and therapy in subclinical thyroid disease are not clarified yet. In the United States an expert group has published a scientific review and guideline for the diagnosis and management of subclinical thyroid disease in 2004, which will also be outlined.

Literatur

  • 1 Auer J, Scheibner P, Mische T. et al . Subclinical hyperthyroidism as a risk factor for atrial fibrillation.  Am Heart J. 2001;  142 838-842
  • 2 Bengel F M, Nekolla S G, Ibrahim T. et al . Effect of thyroid hormones on cardiac function, geometry, and oxidative metabolism assessed noninvasively by positron emission tomography and magnetic resonance imaging.  J Clin Endocrinol Metab. 2000;  85 1822-1827
  • 3 Biondi B, Palmieri E A, Lombardi G, Fazio S. Effects of thyroid hormone on cardiac function: the relative importance of heart rate, loading conditions, and myocardial contractility in the regulation of cardiac performance in human hyperthyroidism.  J Clin Endocrinol Metab. 2002;  87 968-974
  • 4 Canaris G J, Manowitz N R, Mayor G, Ridgway E C. The Colorado thyroid disease prevalence study.  Arch Intern Med. 2000;  160 526-534
  • 5 Danese M D, Ladenson P W, Meinert C L, Powe N R. Clinical review 115: effect of thyroxine therapy on serum lipoproteins in patients with mild thyroid failure: a quantitative review of the literature.  J Clin Endocrinol Metab. 2000;  85 2993-3001
  • 6 Diekman M J, Harms M P, Endert E, Wieling W, Wiersinga W M. Endocrine factors related to changes in total peripheral vascular resistance after treatment of thyrotoxic and hypothyroid patients.  Eur J Endocrinol. 2001;  144 339-346
  • 7 Fuster V, Ryden L E, Asinger R W. et al . ACC/AHA/ESC guidelines for the management of patients with atrial fibrillation.  Eur Heart J. 2001;  22 1852-1923
  • 8 Hak A E, Pols H A, Visser T J. et al . Subclinical hypothyroidism is an independent risk factor for atherosclerosis and myocardial infarction in elderly women: the Rotterdam Study.  Ann Intern Med. 2000;  132 270-278
  • 9 Hamilton M A, Stevenson L W, Fonarow G C. et al . Safety and hemodynamic effects of intravenous triiodothyronine in advanced congestive heart failure.  Am J Cardiol. 1998;  81 443-447
  • 10 Huber G, Staub J J, Meier C. et al . Prospective study of the spontaneous course of subclinical hypothyroidism: prognostic value of thyrotropin, thyroid reserve, and thyroid antibodies.  J Clin Endocrinol Metab. 2002;  87 3221-3226
  • 11 Kahaly G J, Kampmann C, Mohr-Kahaly S. Cardiovascular hemodynamics and exercise tolerance in thyroid disease.  Thyroid. 2002;  12 473-481
  • 12 Klein I, Ojamaa K. Thyroid hormone and the cardiovascular system.  N Engl J Med. 2001;  344 501-509
  • 13 Mahaffey K W, Raya T E, Pennock G D, Morkin E, Goldman S. Left ventricular performance and remodeling in rabbits after myocardial infarction. Effects of a thyroid hormone analogue.  Circulation. 1995;  91 794-801
  • 14 Morkin E, Pennock G D, Spooner P H, Bahl J J, Goldman S. Clinical and experimental studies on the use of 3,5-diiodothyropropionic acid, a thyroid hormone analogue, in heart failure.  Thyroid. 2002;  12 527-533
  • 15 Moruzzi P, Doria E, Agostoni P G. Medium-term effectiveness of L-thyroxine treatment in idiopathic dilated cardiomyopathy.  Am J Med. 1996;  101 461-467
  • 16 Müller B, Zulewski H, Huber P, Ratcliffe J G, Staub J J. Impaired action of thyroid hormone associated with smoking in women with hypothyroidism.  N Engl J Med. 1995;  333 964-969
  • 17 Pantos C, Malliopoulou V, Mourouzis I. et al . Propylthiouracil-induced hypothyroidism is associated with increased tolerance of the isolated rat heart to ischaemia-reperfusion.  J Endocrinol. 2003;  178 427-435
  • 18 Pantos C, Malliopoulou V, Varonos D D, Cokkinos D V. Thyroid hormone and phenotypes of cardioprotection.  Basic Res Cardiol. 2004;  99 101-120
  • 19 Pantos C I, Malliopoulou V A, Mourouzis I S. et al . Long-term thyroxine administration protects the heart in a pattern similar to ischemic preconditioning.  Thyroid. 2002;  12 325-329
  • 20 Parle J V, Franklyn J A, Cross K W, Jones S C, Sheppard M C. Prevalence and follow-up of abnormal thyrotrophin (TSH) concentrations in the elderly in the United Kingdom.  Clin Endocrinol (Oxf). 1991;  34 77-83
  • 21 Parle J V, Franklyn J A, Cross K W, Jones S R, Sheppard M C. Thyroxine prescription in the community: serum thyroid stimulating hormone level assays as an indicator of undertreatment or overtreatment.  Br J Gen Pract. 1993;  43 107-109
  • 22 Parle J V, Maisonneuve P, Sheppard M C, Boyle P, Franklyn J A. Prediction of all-cause and cardiovascular mortality in elderly people from one low serum thyrotropin result: a 10-year cohort study.  Lancet. 2001;  358 861-865
  • 23 Perk M, O’Neill B J. The effect of thyroid hormone therapy on angiographic coronary artery disease progression.  Can J Cardiol. 1997;  13 273-276
  • 24 Ripoli A, Pingitore A, Favilli B. et al . Does subclinical hypothyroidism affect cardiac pump performance? Evidence from a magnetic resonance imaging study.  J Am Coll Cardiol. 2005;  45 439-445
  • 25 Sawin C T, Geller A, Wolf P A. et al . Low serum thyrotropin concentrations as a risk factor for atrial fibrillation in older persons.  N Engl J Med. 1994;  331 1249-1252
  • 26 Schumm-Draeger P M, Muller O A. Hypothyreose - Therapie.  Dtsch Med Wochenschr. 2004;  129 1574-1576
  • 27 Streeten D H, Anderson G H, Howland T, Chiang R, Smulyan H. Effects of thyroid function on blood pressure: Recognition of hypothyroid hypertension.  Hypertension. 1988;  11 78-83
  • 28 Surks M I, Ortiz E, Daniels G H. et al . Subclinical thyroid disease: scientific review and guidelines for diagnosis and management.  JAMA. 2004;  291 228-238
  • 29 Vanderpump M P, Tunbridge W M, French J M. et al . The incidence of thyroid disorders in the community: a twenty-year follow-up of the Whickham Survey.  Clin Endocrinol (Oxf). 1995;  43 55-68

Priv.-Doz. Dr. Christof Weinbrenner

Medizinische Klinik/Kardiologie, Technische Universität Dresden

Fetscherstraße 76

01307 Dresden

Telefon: 0351/4500

Fax: 0351/4501702

eMail: christof.weinbrenner@mailbox.tu-dresden.de

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