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DOI: 10.1055/s-2005-868735
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Evidenzbasierte Hygienemaßnahmen mittels spa-Typisierung bei MRSA-Häufungen im Krankenhaus
Evidence-based infection-control decisions for nosocomial MRSA based on spa typingPublikationsverlauf
eingereicht: 28.1.2005
akzeptiert: 14.4.2005
Publikationsdatum:
25. Mai 2005 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund und Fragestellung: Der Nachweis von Methicillin-resistentem Staphylococcus aureus (MRSA) ist meist mit aufwändigen Hygienemaßnahmen verbunden. Um das Auftreten von MRSA und seine Ausbreitung im Krankenhaus verstehen und verfolgen zu können, ist eine Typisierung möglichst vieler MRSA-Isolate mittels einer schnellen und diskriminatorischen Methode notwendig. Die zeitnahe Erkennung eines Ausbruchs und die Abgrenzung von Pseudoausbrüchen durch zeitgleiche Aufnahmen sind entscheidend, um unnötige Hygienemaßnahmen für Patienten und Personal zu vermeiden. In dieser Studie wird der Einsatz der DNA-sequenzbasierten Protein-A (spa)-Typisierung im klinischen Alltag zur MRSA-Surveillance beschrieben.
Methodik: Alle MRSA von Patienten und Personal (jeweils ein Isolat) am Universitätsklinikum Münster (1480 Betten) des Jahres 2003 wurden spa-typisiert. Die spa-Typen wurden mit Hilfe der StaphType Software ermittelt. Die epidemiologischen Daten von jedem MRSA wurden mit den Ergebnissen der spa-Typisierung korreliert.
Ergebnisse: Die spa-Typisierungsergebnisse aller 175 MRSA-Isolate lagen im Durchschnitt 2 Tage nach ihrem mikrobiologischen Nachweis vor. Die spa-Typisierung unterschied 34 spa-Typen. Der Abgleich der DNA-Sequenzen mit einer zentralen Datenbank (www.spaServer.ridom.de) führte zu einer reproduzierbaren und einheitlichen Nomenklatur und ermöglicht damit einen einfachen Vergleich der Ergebnisse, auch zwischen verschiedenen Krankenhäusern.
Folgerung: Die spa-Typisierung erlaubt es, alle MRSA-Isolate in einem Klinikum zeitnah und kontinuierlich zu erfassen. Sie ermöglicht eine rasche Unterscheidung zwischen Ausbrüchen und zufälligen Häufungen epidemiologisch unabhängiger MRSA-Isolate. Hygienemaßnahmen können evidenzbasiert und ressourcenschonend gezielt eingesetzt werden.
Summary
Background and objective: Isolation of methicillin resistant Staphylococcus aureus (MRSA) often implies rigorous infection control measures. The use of rapid and accurate typing is required to monitor their spread. Prompt identification of epidemic MRSA is crucial to control an outbreak, in order to avoid unnecessary interventions in patients and staff. In this study we evaluated protein A (spa) gene repeat sequence analysis for MRSA typing in a hospital.
Methods: In 2003, all non-replicate MRSA-strains from staff and patients admitted to the University Hospital Münster (1480 beds), Germany, were spa typed. The spa types were assigned using the Ridom StaphType software. Typing results were correlated with the epidemiological findings of each MRSA isolate.
Results: Assignment of spa types was possible for all 175 MRSA isolates and provided rapid (mean, 2 days) typing results. spa typing method yielded 34 spa types. Synchronizing the sequencing results with a central database (http://www.spaServer.ridom.de) created a reproducible and uniform nomenclature for easy intra- and inter-hospital comparisons.
Conclusion: spa typing makes continuous and fast MRSA typing possible for hospital isolates. The differentiation between outbreaks and accidental accumulations due to imported MRSA was easily possible and allowed implementation of focused and evidence-based infection control measures.
Literatur
- 1
Chang S, Sievert D M, Hageman J C. et al .
Infection with vancomycin-resistant Staphylococcus aureus containing the vanA resistance
gene.
N Engl J Med.
2003;
348
1342-1347
MissingFormLabel
- 2
Cooper B S, Medley G F, Stone S P. et al .
Methicillin-resistant Staphylococcus aureus in hospitals and the community: stealth
dynamics and control catastrophes.
Proc Natl Acad Sci U S A.
2004;
101
10223-10228
MissingFormLabel
- 3
Cosgrove S E, Sakoulas G, Perencevich E N, Schwaber M J, Karchmer A W, Carmeli Y.
Comparison of mortality associated with methicillin-resistant and methicillin-susceptible
Staphylococcus aureus bacteremia: a meta-analysis.
Clin Infect Dis.
2003;
36
53-59
MissingFormLabel
- 4
Emori T G, Gaynes R P.
An overview of nosocomial infections, including the role of the microbiology laboratory.
Clin Microbiol Rev.
1993;
6
428-442
MissingFormLabel
- 5
Engemann J J, Carmeli Y, Cosgrove S E. et al .
Adverse clinical and economic outcomes attributable to methicillin resistance among
patients with Staphylococcus aureus surgical site infection.
Clin Infect Dis.
2003;
36
592-598
MissingFormLabel
- 6
Enright M C, Day N P, Davies C E, Peacock S J, Spratt B G.
Multilocus sequence typing for characterization of methicillin-resistant and methicillin-susceptible
clones of Staphylococcus aureus.
J Clin Microbiol.
2000;
38
1008-1015
MissingFormLabel
- 7
Enright M C, Robinson D A, Randle G, Feil E J, Grundmann H, Spratt B G.
The evolutionary history of methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA).
Proc Natl Acad Sci U S A.
2002;
99
7687-7692
MissingFormLabel
- 8 Farrington C, Beale A. The detection of outbreaks of infectious disease. GEOMED ‘97, Proceedings of the International Workshop on Geomedical Systems, Stuttgart 1998: 97-117
MissingFormLabel
- 9
Frenay H M, Bunschoten A E, Schouls L M. et al .
Molecular typing of methicillin-resistant Staphylococcus aureus on the basis of protein
A gene polymorphism.
Eur J Clin Microbiol Infect Dis.
1996;
15
60-64
MissingFormLabel
- 10
Geldner G, Ruoff M, Hoffmann H J, Kiefer P, Georgieff M, Wiedeck H.
Eine Kostenanalyse von MRSA-Infektionen auf einer operativen Intensivstation.
Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther.
1999;
34
409-413
MissingFormLabel
- 11
Grundmann H, Hori S, Winter B, Tami A, Austin D J.
Risk factors for the transmission of methicillin-resistant Staphylococcus aureus in
an adult intensive care unit: fitting a model to the data.
J Infect Dis.
2002;
185
481-488
MissingFormLabel
- 12
Harmsen D, Claus H, Witte W. et al .
Typing of methicillin-resistant Staphylococcus aureus in a university hospital setting
by using novel software for spa repeat determination and database management.
J Clin Microbiol.
2003;
41
5442-5448
MissingFormLabel
- 13
Herr C EW, Heckrodt T H, Hofmann F A, Schnettler R, Eikmann T F.
Additional costs for preventing the spread of methicillin-resistant Staphylococcus
aureus and a strategy for reducing these costs on a surgical ward.
Infect Control Hosp Epidemiol.
2003;
24
673-678
MissingFormLabel
- 14
Jernigan J A, Clemence M A, Stott G A. et al .
Control of methicillin-resistant Staphylococcus aureus at a university hospital: one
decade later.
Infect Control Hosp Epidemiol.
1995;
16
686-696
MissingFormLabel
- 15
Karchmer T B, Durbin L J, Simonton B M, Farr B M.
Cost-effectiveness of active surveillance cultures and contact/droplet precautions
for control of methicillin-resistant Staphylococcus aureus.
J Hosp Infect.
2002;
51
126-132
MissingFormLabel
- 16
Kipp F, Friedrich A W, Becker K, von Eiff C.
Bedrohliche Zunahme Methicillin-resistenter Staphylococcus-aureus-Stämme: Strategien
zur Kontrolle und Prävention in Deutschland.
Dtsch Ärztebl.
2004;
101
A-2045/B-1708/C-1640
MissingFormLabel
- 17
Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention .
Empfehlungen zur Prävention und Kontrolle von Methicillin-resistenten Staphylococcus
aureus-Stämmen (MRSA) in Krankenhäusern und anderen medizinischen Einrichtungen.
Bundesgesundheitsbl - Gesundheitsforsch - Gesundheitsschutz.
1999;
42
954-958
MissingFormLabel
- 18
Maiden M C, Bygraves J A, Feil E. et al .
Multilocus sequence typing: a portable approach to the identification of clones within
populations of pathogenic microorganisms.
Proc Nat Acad Sci USA.
1998;
95
3140-3145
MissingFormLabel
- 19
Mellmann A, Mosters J, Bartelt E. et al .
Sequence-based typing of flaB is a more stable screening tool than typing of flaA
for monitoring of Campylobacter populations.
J Clin Microbiol.
2004;
42
4840-4842
MissingFormLabel
- 20
Murchan S, Kaufmann M E, Deplano A. et al .
Harmonization of pulsed-field gel electrophoresis protocols for epidemiological typing
of strains of methicillin-resistant Staphylococcus aureus: a single approach developed
by consensus in 10 European laboratories and its application for tracing the spread
of strains.
J Clin Microbiol.
2003;
41
1574-1585
MissingFormLabel
- 21
Muto C A, Jernigan J A, Ostrowsky B E. et al .
SHEA guideline for preventing nosocomial transmission of multidrug-resistant strains
of Staphylococcus aureus and Enterococcus.
Infect Control Hosp Epidemiol.
2003;
24
362-386
MissingFormLabel
- 22
Okuma K, Iwakawa K, Turnidge J D. et al .
Dissemination of new methicillin-resistant Staphylococcus aureus clones in the community.
J Clin Microbiol.
2002;
40
4289-4294
MissingFormLabel
- 23
Pelupessy I, Bonten M JM, Diekmann O.
How to assess the relative importance of different colonization routes of pathogens
within hospital settings.
Proc Nat Acad Sci U S A.
2002;
99
5601-5605
MissingFormLabel
- 24
Robert Koch-Institut .
Kommentar zu den „Empfehlungen zur Prävention und Kontrolle von Methicillin-resistenten
Staphylococcus-aureus-Stämmen in Krankenhäusern und anderen medizinischen Einrichtungen”.
Epidemiol Bull.
2004;
46
396
MissingFormLabel
- 25
Rubin R J, Harrington C A, Poon A, Dietrich K, Greene J A, Moiduddin A.
The economic impact of Staphylococcus aureus infection in New York City hospitals.
Emerg Infect Dis.
1999;
5
9-17
MissingFormLabel
- 26
Shopsin B, Gomez M, Montgomery S O. et al .
Evaluation of protein A gene polymorphic region DNA sequencing for typing of Staphylococcus
aureus strains.
J Clin Microbiol.
1999;
37
3556-3563
MissingFormLabel
- 27
Shopsin B, Gomez M, Waddington M, Riehman M, Kreiswirth B N.
Use of coagulase gene (coa) repeat region nucleotide sequences for typing of methicillin-resistant
Staphylococcus aureus strains.
J Clin Microbiol.
2000;
38
3453-3456
MissingFormLabel
- 28
Tang Y W, Waddington M G, Smith D H. et al .
Comparison of protein A gene sequencing with pulsed-field gel electrophoresis and
epidemiologic data for molecular typing of methicillin-resistant Staphylococcus aureus.
J Clin Microbiol.
2000;
38
1347-1351
MissingFormLabel
- 29
Tiemersma E W, Bronzwaer S LAM, Lyytikainen O. et al .
Methicillin-resistant Staphylococcus aureus in Europe, 1999-2002.
Emerg Infect Dis.
2004;
10
1627-1634
MissingFormLabel
- 30
Witte W, Braulke C, Cuny C. et al .
Emergence of methicillin-resistant Staphylococcus aureus with Panton-Valentine leukocidin
genes in central Europe.
Eur J Clin Microbiol Infect Dis.
2005;
24
1-5
MissingFormLabel
- 31
van Belkum A, van Leeuwen W, Kaufmann M E. et al .
Assessment of resolution and intercenter reproducibility of results of genotyping
Staphylococcus aureus by pulsed-field gel electrophoresis of SmaI macrorestriction
fragments: a multicenter study.
J Clin Microbiol.
1998;
36
1653-1659
MissingFormLabel
- 32
von Eiff C, Becker K, Machka K, Stammer H, Peters G. Study Group .
Nasal carriage as a source of Staphylococcus aureus bacteremia.
N Engl J Med.
2001;
344
11-16
MissingFormLabel
Dr. med. Alexander Mellmann
Institut für Hygiene, Universitätsklinikum Münster
Robert Koch Straße 41
48149 Münster
Telefon: 0251/8352316
Fax: 0251/8355688
eMail: mellmann@uni-muenster.de