Abstract
Solitary rectal ulcer syndrome (SRUS) is a rare condition in children. It is well
recognised in the adult literature. We report our experience with 3 patients; two
boys presented at a very young age (18 and 24 months, respectively) with a clinical
picture simulating inflammatory bowel diseases. The other patient was a fifteen-year-old
girl presenting with severe rectal stricture as a result of the syndrome, which is
the first to be reported in the paediatric literature.
Résumé
L'ulcère rectal solitaire de l'enfant (SRUS) est rare. Il est bien connu dans la littérature
adulte. Nous rapportons notre expérience de 3 cas; deux garçons présentaient un très
jeune âge (18 et 24 mois) avec un aspect simulant une maladie inflammatoire du tube
digestif. L'autre patient était une fille de quinze ans qui se présentait avec une
sténose rectale sévère comme conséquence du syndrome, ce qui est le premier cas rapporté
dans la littérature pédiatrique.
Resumen
El síndrome de úlcera rectal solitaria (SRUS) es raro en niños aunque es bien conocido
en la literatura adulta. Presentamos nuestra experiencia con tres niños. Dos varones
se presentaron muy tempranamente (18 y 24 meses respectivamente) con un cuadro clínico
evocador de una enfermedad inflamatoria intestinal. El otro paciente fue una niña
de 15 años que se presentó con estrechez rectal severa como resultado del síndrome
que es el primero presentado en la literatura pediátrica.
Zusammenfassung
Das solitäre Rektumulkussyndrom ist im Kindesalter äußerst selten. In der Erwachsenenliteratur
ist es hingegen bekannt. Im vorliegenden Fallbericht werden 3 Patienten vorgestellt.
Zwei Knaben im sehr jungen Alter von 18 und 24 Monaten kamen wegen des Verdachtes
auf entzündliche Darmerkrankung zur Aufnahme. Der 3. Patient war ein 15 Jahre altes
Mädchen mit einer schweren Rektumstenose als Folge des Ulkussyndroms. Diese Komplikation
wird erstmalig in der pädiatrischen Literatur beschrieben.
Key words
Rectal ulcer - children - strictures - inflammatory bowel diseases
Mots-clés
Ulcère rectal - enfants - sténoses - pathologie inflammatoire du grêle
Palabras clave
Ulcera rectal - niño - estenosis - enfermedad inflamatoria intestinal
Schlüsselwörter
Rektumulkus - Kindesalter - Stenose - entzündliche Darmerkrankung
References
- 1
De la Rubia L, Ruiz Villaespesa A, Cebrero M, Garcia de Frias E.
Solitary rectal ulcer syndrome in a child.
J Pediatr.
1993;
122
733-736
- 2
Du Boulay C E, Fairbrother J, Isaacson P G.
Mucosal prolapse syndrome - a unifying concept for solitary ulcer syndrome and related
disorders.
J Clin Pathol.
1983;
36
1264-1268
- 3
Ertem D, Acar Y, Karaa E K, Pehlivanoglu E.
A rare and often unrecognised cause of hematochezia and tenesmus in childhood: solitary
rectal ulcer syndrome.
Pediatrics.
2002;
110
79
- 4
Feczko P J, O'Connell D J, Riddell R H, Frank P H.
Solitary rectal ulcer syndrome: radiologic manifestations.
AJR Am J Roentgenol.
1980;
135
499-506
- 5
Godbole P, Botterill I, Newell S J, Sagar P M, Stringer M D.
Solitary rectal ulcer syndrome in children.
J R Coll Surg Edinb.
2000;
45
411-414
- 6
Jones P N, Lubowski D Z, Swash M, Henry M M.
Is paradoxical contraction of puborectalis muscle of functional importance?.
Dis Colon Rectum.
1987;
30
667-670
- 7
Madigan M R, Morson B C.
Solitary ulcer of the rectum.
Gut.
1969;
10
871-881
- 8
Over H, Ulker A, Baysal C, Dagli U.
Endoscopic balloon dilation of strictures complicating solitary rectal ulcer syndrome.
Endoscopy.
1997;
29
427-429
- 9
Rutter K R.
Solitary rectal ulcer syndrome.
Proc R Soc Med.
1975;
68
22-26
- 10
Rutter K R, Riddell R H.
The solitary ulcer syndrome of the rectum.
Clin Gastroenterol.
1975;
4
505-530
- 11
Tjandra J J, Fazio V W, Church J M, Lavery I C, Oakley J R, Milsom J W.
Clinical conundrum of solitary rectal ulcer.
Dis Colon Rectum.
1992;
35
227-234
MS, FRCS (Ed), Consultant Paediatric Surgeon R. N. Shawis
Sheffield Children's Hospital
Western Bank
Sheffield S10 2TH
United Kingdom