Abstract
Background/Purpose: Ultrasonography (US) and computed tomography (CT) have proved useful for the evaluation
of suspected appendicitis and were introduced as diagnostic tools at our institution
about ten and five years ago, respectively. The aim of this study was to evaluate
how the negative appendectomy and perforation rates have changed with increased use
of US and CT.
Methods: The medical records of 600 children who underwent appendectomy during years 1991,
1994, 1997, and 2000 were reviewed. Perforation in perforated appendicitis was considered
to have occurred after admission if the time interval between the first health professional
contact and surgery exceeded 12 hours.
Results: The total number of appendectomies during the years 1991, 1994, 1997, and 2000 was
406, 334, 407, and 397, respectively. The negative appendectomy rate for the same
years was 23 %, 8.7 %, 8.0 %, and 4.0 %, respectively. The overall rate of perforations
and the perforation rate after admission was 32 % and 12 %, 34 % and 7.3 %, 34 % and
13 %, and 29 % and 2.1 %, respectively. The rate of patients who underwent US and
CT during each period was 1.0 % and 0.0 %, 41 % and 0.0 %, 91 % and 21 % and 98 %
and 59 %, respectively.
Conclusions: The negative appendectomy rate has been substantially reduced after the introduction
of both US and CT. The rate of perforation after admission has not increased.
Résumé
But: L'ultrasonographie (US) et le Scanner (CT) ont prouvé leur utilité pour évaluer une
suspicion d'appendicite et ont été introduits comme outils diagnostiques dans notre
institution, il y a 10 et 5 ans respectivement. Le but de cette étude est d'évaluer
comment les fausses appendicectomie et le taux de perforations se sont modifiés avec
l'augmentation de l'utilisation de l'US et CT.
Méthodes: Les dossiers médicaux de 600 enfants qui ont subi une appendicectomie durant les
années 1991, 1994, 1997 et 2000 ont été revus. La perforation dans les appendicites
était considérée être survenue après l'admission si l'intervalle de temps entre le
premier contact médical et la chirurgie excédait 12 h.
Résultats: Le nombre total d'appendicectomies durant les années 1991, 1994, 1997 et 2000 était
respectivement de 406, 334, 407 et 397. Le taux de fausses appendicectomies pour ces
mêmes années était respectivement de 23 %, 8.7 %, 8 % et 4 %. Le taux de perforations
et le taux de perforations après l'admission était respectivement de 32 % et 12 %,
34 % et 7.3 %, 34 % et 13 % et 29 % et 2.1 %. Le taux de patients qui ont subi US
et CT durant cette période était respectivement de 1 % et 0 %, 41 % et 0 %, 91 % et
21 % et 98 % et 59 %.
Conclusion: Le taux de fausses appendicectomies a été réduit de manière évidente, après l'introduction
à la fois de US et CT. Le taux de perforations après l'admission n'a pas augmenté.
Resumen
Introducción: La ultrasonografía (US) y la tomografía computada (CT) han resultado útiles para
la evaluación de la sospecha de apendicitis y fueron introducidos como métodos diagnósticos
en nuestra institución hace 10 y 5 años respectivamente. El objetivo de este estudio
fue evaluar si hubo cambios en las proporciones de apéndices sanos y de perforación
apendicular tras la introducción progresiva de la ultrasonografía y de la CT.
Métodos: Revisamos las historias de 600 niños operados de apendicitis durante los años 1991,
1994, 1997 y 2000. En los casos de apendicitis perforada se consideró que la perforación
había ocurrido tras el ingreso si el intervalo de tiempo entre la primera consulta
y la cirugía fue más largo de 12 h.
Resultados: El número total de apendicectomías durante los años citados fue de 406, 334, 407
y 397 respectivamente. La proporción de apéndices sanos durante los mismos años fue
23 %, 8,7 %, 8 % y 4 % respectivamente. La tasa de perforación y la de perforación
tras el ingreso fueron de 32 % y 12 %, 34 % y 7,3 %, 34 % y 13 % y 29 % y 2.1 % respectivamente.
La proporción de pacientes en quienes se realizó US y CT durante cada periodo fue
1 % y 0 %, 41 % y 0 %, 91 % y 21 % y 98 % y 59 % respectivamente.
Conclusiones: La tasa de apéndices normales extirpados se redujo significativamente tras la introducción
de US y CT. La tasa de perforación tras el ingreso no ha aumentado.
Zusammenfassung
Hintergrund: Vor ca. 5 bis 10 Jahren wurden die Ultraschallsonographie und das CT als diagnostische
Möglichkeiten bei Verdacht auf Appendizitis in unserer Klinik eingeführt. Beide Verfahren
haben sich als nützliche Methoden bei Verdacht auf Appendizitis erwiesen. Ziel der
vorliegenden Studie war zu überprüfen, ob sich die Anzahl negativer Appendektomien
sowie der Perforationsraten mit verstärkter Einführung des Ultraschalls und CTs verändert
haben.
Methodik: In den Jahren 1991, 1994, 1997 und 2000 wurden die Krankengeschichten von 600 Kindern
mit Appendektomie überprüft. In Fällen einer perforierten Appendizitis wurde die Studie
dann durchgeführt, wenn die Perforation im Zeitraum zwischen der Krankenhausaufnahme
und der ersten eingehenden Untersuchung erfolgte und der operative Eingriff erst 12
Stunden nach Aufnahme des Patienten durchgeführt wurde.
Ergebnisse: Die Gesamtzahl der Appendektomien in den Jahren 1991, 1994, 1997 und 2000 betrug
406, 334, 407 und 397 respektive. Die Rate negativer Appendektomien, das heißt Appendix
ohne Befund, lag in denselben Jahren bei 23,7 %, 8,7 %, 8,0 % und 4,0 % respektive.
Die Perforationsraten nach Aufnahme der Kinder lagen bei 32 % und 12 %, 34 % und 7,3
%, 34 % und 13 % sowie 29 % und 2,1 % respektive. Die Zahl der Patienten, bei denen
eine Ultraschalldiagnostik und ein CT in den jeweiligen Jahren durchgeführt wurde,
lag bei 1 % und 0,0 % 1991, bei 41 % und 0 % (CT) 1994, 91 % und 21 % (CT) 1997, 98
% und 59 % (CT) im Jahre 2000.
Schlussfolgerung: Die Rate negativer Appendektomien konnte durch die Einführung von Ultraschall und
CT erfolgreich gesenkt werden. Die Rate perforierter Appendices hat im gleichen Zeitraum
nicht zugenommen.
Key words
Appendicitis - appendectomy - appendix, US - appendix, CT
Mots-clés
Appendicite - appendicectomie - ultrasonographie - scanner
Palabras clave
Apendicitis - apendectomía - apéndice - ecografía - CT
Schlüsselwörter
Appendizitis - Appendektomie - Perforation - Diagnose der Appendizitis mit CT und
Ultraschall