RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2003-44946
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Der Wissenschaftsbegriff in der praktischen Medizin
The understanding of knowledge in clinical medicinePublikationsverlauf
eingereicht: 5.2.2003
akzeptiert: 6.8.2003
Publikationsdatum:
27. November 2003 (online)

Zusammenfassung
Der Begriff von wissenschaftlicher Handlungsweise in der praktischen Medizin in Deutschland ist erstaunlich heterogen und nicht selten von der umstrittenen philosophischen Position des kritischen Rationalismus Sir Karl Poppers geprägt. Da das Wissens- und Wahrheitsverständnis die zentrale Grundlage der verantwortlichen Ausübung des Arztberufes ist, erscheint es daher notwendig, dieses Wahrheits- und Wissenschaftsverständnis zu diskutieren, um Autoimmunisierungstendenzen einer Medizin vorzubeugen, die sich meist selbst als wissenschaftsbasiert begreift. Auch evidenzbasierte Medizin ist nicht möglich ohne Interpretation und Vermittlung der vorhandenen Daten in den individuellen Behandlungskontext. Neben einer induktiven oder deduktiven Logik haben die historischen und situativen Randbedingungen von Erkenntnissen eine zentrale Bedeutung für ihre Interpretation und Beurteilung im medizinischen Alltag. Dieser historische, situative Kontext bedarf selbst der Reflexion und sollte in der Reflexion ärztlicher Verhaltensweisen und medizin-ethischer Probleme mehr berücksichtigt werden.
Summary
The understanding of the scientific basis and the theory of knowledge are surprisingly heterogeneous in practical and clinical medicine. It is frequently influenced or based on the philosophical theory of critical rationalism founded by Sir Karl Popper. Because the theory of knowledge and the understanding of scientific truth is the central basis for cautious and good clinical practise it is necessary to discuss both points to avoid unscientific auto-immunisation against critique in a type of medicine that regards herself as science-based. Evidence-based medicine would not be possible without interpretation and explanation of existing data into the individual treatment context. Besides an inductive or deductive logic the historical and situative side-conditions of the gathering of knowledge and of experiments are of central importance for their interpretation and their relevance in clinical practice. This historical and situative context warrants reflection but must also be paid attention to in the reflections on medical ethics.
Literatur
- 1
Barrett B.
Alternative, complementary, and conventional medicine: is integration upon us?.
J Altern Complement Med.
2003;
9
417-427
MissingFormLabel
- 2
Brendel E.
Allwissenheit und „offenes Philosophieren”.
Erkenntnis.
2001;
54
7-16
MissingFormLabel
- 3
Brendel E.
Coherence theory of knowledge.
Erkenntnis.
1999;
50
293-307
MissingFormLabel
- 4
Cherrington A. et al .
Association of complementary and alternative medicine use, demographic factors,
and perimenopausal symptoms in a multiethnic sample of women: the ENDOW study.
Fam Community Health.
2003;
26
74-83
MissingFormLabel
- 5
Cooper M W.
Is medicine hermeneutics all the way down?.
Theor Med.
1994;
15
149-180
MissingFormLabel
- 6
Cooper R.
Disease: Studies in History and Philosophy of Science Part C.
Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences.
2002;
33
263-282
MissingFormLabel
- 7
Diefenbach M A. et al .
Clinical, demographic and psychosocial correlates of complementary and alternative
medicine use by men diagnosed with localized prostate cancer.
J Urol.
2003;
170
166-169
MissingFormLabel
- 8 Engel P. Wissen. Enzyklopädie Philosophie. Von A-Z. Hamburg: Felix Meiner 2002
MissingFormLabel
- 9 Fleck L. Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache - Einführung in
die Lehre vom Denkstil und Denkkollektiv. Frankfurt a. M.: Suhrkamp 1980
MissingFormLabel
- 10
Giordano J. et al .
Complementary and alternative medicine in mainstream public health.
J Altern Complement Med.
2003;
9
441-445
MissingFormLabel
- 11
Hilsden R J. et al .
Complementary and alternative medicine use by Canadian patients with inflammatory
bowel disease.
Am J Gastroenterol.
2003;
98
1563-1568
MissingFormLabel
- 12 Jaspers K. Der Arzt im technischen Zeitalter. Technik und Medizin, Arzt und Patient, Kritik
der Psychotherapie. Muenchen: Piper & Co 1986
MissingFormLabel
- 13 Jaspers K. Einführung in die Philosophie. Muenchen: Piper & Co 1986
MissingFormLabel
- 14
Kernick D P.
Introduction to health economics for the medical practitioner.
Postgrad Med J.
2003;
79
147-150
MissingFormLabel
- 15 Kuhn T S. Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen. Frankfurt a. M.: Suhrkamp Verlag 1967
MissingFormLabel
- 16
Larvor B.
Why did Kuhn’s Structure of scientific revolutions cause a fuss?.
Studies In History and Philosophy of Science Part A.
2003;
34
369-390
MissingFormLabel
- 17
Lehrer K.
Justification, coherence and knowledge.
Erkenntnis.
1999;
50
243-258
MissingFormLabel
- 18
Lexchin J. et al .
Pharmaceutical industry sponsorship and research outcome and quality: systematic
review.
BMJ.
2003;
326
1167-1170
MissingFormLabel
- 19
Macklin R.
International research: ethical imperialism or ethical pluralism?.
Account Res.
1999;
7
59-83
MissingFormLabel
- 20
Melander H. et al .
Evidence b(i)ased medicine-selective reporting from studies sponsored by pharmaceutical
industry.
BMJ.
2003;
326
1171-1173
MissingFormLabel
- 21
Najm W. et al .
Use of complementary and alternative medicine among the ethnic elderly.
Altern Ther Health Med.
2003;
9
50-57
MissingFormLabel
- 22
Parusnikova Z.
Integrative Medicine: Partnership or Control?.
Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences.
2002;
33
169-186
MissingFormLabel
- 23
Pellegrino E D.
Intersections of Western biomedical ethics and world culture: problematic and
possibility.
Camb Q Healthc Ethics.
1992;
1
191-196
MissingFormLabel
- 24 Popper K R. Logik der Forschung. Tuebingen: J.C.B. Mohr 1984
MissingFormLabel
- 25
Quattropani C. et al .
Complementary alternative medicine in patients with inflammatory bowel disease.
Scand J Gastroenterol.
2003;
38
277-282
MissingFormLabel
- 26 Roessler D. Der Arzt zwischen Technik und Humanität. Die Krankheit der ärztlichen Ethik. Muenchen: Piper & Co 1982
MissingFormLabel
- 27 Rogler G. Die hermeneutische Logik von Hans Lipps und die Begründbarkeit wissenschaftlicher
Erkenntnis. Würzburg: Ergon Vlg In: Halder B 1998
MissingFormLabel
- 28
Sibbritt D. et al .
Complementary and alternative medicine (CAM) use among elderly Australian women
who have cancer.
Support Care Cancer.
2003;
11
548-550
MissingFormLabel
- 29
Smith R.
Medical journals and pharmaceutical companies: uneasy bedfellows.
BMJ.
2003;
326
1202-1205
MissingFormLabel
- 30
van den Belt H.
Ludwik Fleck and the causative agent of syphilis: sociology or pathology of
science? A rejoinder to Jean Lindenmann.
Studies in History and Philosophy of Science Part C: Studies in History and
Philosophy of Biological and Biomedical Sciences.
2002;
33
733-750
MissingFormLabel
- 31
Welch J S, Rogler G.
Genomics and Inductive Reasoning: Revolution, Renaissance or Rhetoric?.
Gen Med.
2003;
(im Druck)
MissingFormLabel
- 32
Williamson A T. et al .
Complementary and alternative medicine. Use in an older population.
J Gerontol Nurs.
2003;
29
20-28
MissingFormLabel
- 33
Wood M J. et al .
Use of complementary and alternative medical therapies in patients with cardiovascular
disease.
Am Heart J.
2003;
145
806-812
MissingFormLabel
Prof. Dr. med. Dr. phil. Gerhard Rogler
Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Universitätsklinik Regensburg
93042 Regensburg
Telefon: 0941/9447180
Fax: 0941/9447179
eMail: gerhard.rogler@klinik.uni-regensburg.de