Eur J Pediatr Surg 2003; 13(1): 40-43
DOI: 10.1055/s-2003-38299
Original Article

Georg Thieme Verlag Stuttart, New York · Masson Editeur Paris

Incarceration of Umbilical Hernia in Children: Is the Trend Increasing?

A. S. Keshtgar 1 , M. Griffiths 2
  • 1Paediatric Surgery, Guy's and St Thomas' Hospital NHS Trust, London, UK
  • 2Wessex Regional Centre for Paediatric Surgery, Southampton General Hospital, East Wing, Southampton, UK
Further Information

Publication History

Received: March 15, 2001

Accepted after Revision: April 15, 2001

Publication Date:
28 March 2003 (online)

Abstract

Umbilical hernias are common in infants and young children. The natural history of umbilical hernia is spontaneous closure, usually in the first 3 years of life. Complications of incarceration or strangulation of an umbilical hernia are believed to be rare. Therefore, an expectant policy of non-operative management until at least 5 years of age has been considered acceptable. We have managed seven children with complications of umbilical hernia in the past three years. We have reviewed the epidemiological changes in the incidence of abdominal wall defects in children and postulated a possible relationship to the increasing trend of incarceration of umbilical hernias.

Résumé

Les hernies ombilicales sont fréquentes chez le nourrisson et l'enfant. L'histoire naturelle de la hernie ombilicale est une fermeture spontanée habituellement dans les 3 premières années de la vie. Les complications de type incarcération ou étranglement d'une hernie ombilicale sont réputées rares. De ce fait, une attitude non-opératoire jusqu'à l'âge de 5 ans est considérée comme acceptable. Nous avons traité 7 enfants avec des complications d'une hernie ombilicale dans les 3 dernières années. Nous avons revu les modifications épidémiologiques de l'incidence des défects abdominaux chez l'enfant et postulé une possible relation avec une tendance à l'augmentation de l'incarcération des hernies ombilicales.

Resumen

Las hernias umbilicales son frecuentes en lactantes y niños. La historia natural de la hernia umbilical es el cierre espontáneo generalmente en los primeros tres años de vida. Las complicaciones de incarceración o estrangulación de una hernia umbilical son raras. Por lo tanto ha sido aconsejada una política expectante de tratamiento no operatorio hasta por lo menos los 5 anos de edad. Hemos tenido ocasión de tratar siete niños con complicaciones de la hernia umbilical en los últimos tres años. Hemos revisado los cambios epidemiológicos en la incidencia de los defectos de la pared abdominal en niños y proponemos una posible relación con el aumento de incarceración en las hernias umbilicales.

Zusammenfassung

Nabelbrüche sind eine der häufigsten Erkrankungen im Kindesalter. Normalerweise schließt sich die Nabellücke innerhalb der ersten drei Lebensjahre. Aus diesem Grunde wird angenommen, dass Komplikationen wie Inkarzeration oder Strangulation durch die Nabelbruchpforte selten sind. Dies hat zu einer abwartenden Haltung für die ersten 5 Lebensjahre geführt.

In der vorliegenden Arbeit werden jedoch 7 Kinder vorgestellt mit Komplikationen aufgrund eines persistierenden Nabelbruches, die innerhalb von drei Jahren beobachtet wurden.

In der vorliegenden Arbeit werden die epidemiologischen Veränderungen bei der Häufigkeit von Bauchwanddefekten untersucht und eine mögliche Korrelation zwischen dem gehäuften Auftreten von Inkarzerationen bei Nabelhernien hergestellt. Darüber hinaus sollte aufgrund der vorliegenden Beispiele erneut gefordert werden, dass Nabellücken, die größer als 1 Euro sind, bereits vor dem ersten Lebensjahr operativ verschlossen werden sollten.

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MBBS, FRCS (Paed Surg) A. S. Keshtgar

Clinical Research Fellow, Department of Paediatric Surgery, 16th Floor, Guy's Tower, Guy's and St Thomas' Hospital NHS Trust

St Thomas Street

London SE1 9 RT

UK

Email: alireza.keshtgar@gstt.sthames.nhs.uk

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