Klin Monbl Augenheilkd 2003; 220(3): 179-181
DOI: 10.1055/s-2003-38192
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Indocyanine Green Angiographic Features in Endogenous Candida Chorioretinitis

Die Indozyaningrünangiographie in der endogenen Candida ChorioretinitisEdoardo  Baglivo1 , C.  Seghelmeble1 , M.  Bagnoud1 , Peter  M.  Leuenberger1 , Avinoam  B.  Safran1
  • 1Clinique d'ophtalmologie Hôpitaux Universitaires de Geneve (Chairman: Professor A. B. Safran)
Further Information

Publication History

Eingegangen: 1. Oktober 2002

Angenommen: 15. November 2002

Publication Date:
28 March 2003 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Wir beschreiben eine endogene Pilzendophthalmitis mit Indozyaningrün(ICG)-Angiographie (ICGA) und Klinik. Patienten und Methoden: Zwei Patienten (eine Frau und ein Mann - 62 und 31 Jahre alt) werden uns zugewiesen mit einseitigem progredienten Visusabfall. Die Spaltlampenuntersuchung zeigt eine Chorioretinitis der Makula. Durch klinische Untersuchungen finden wir den Nachweis eines Pilzinfektes (Candida albicans). Vor Therapiebeginn führen wir ein ICGA durch. Resultate: Im Frühstadium zeigen sich im ICG hypofluoreszente Läsionen. Im weiteren Verlauf sind die Herde im Randbereich leicht hyperfluoreszent, trotz persistierender Hypofluoreszenz im Zentrum der Läsion. Schlussfolgerungen: Das Vorliegen und Persistieren einer hypofluoreszenten Lesion, trotz Einführung einer spezifischen Therapie, ließ uns an einen nekrose/ischämischen Prozess denken mit Einbezug des choroidalen Bettes. Das ICGA brachte zusätzliche Informationen in Bezug auf den pathophysiologischen Prozess und die Erholungsmöglichkeit der Sehfunktion des Patienten.

Abstract

Background: To describe indocyanine green (ICG) angiography (ICGA) findings and clinical features of endogenous mycotic endophthalmitis. Patients and methods: Two patients (a female 62 years, a male 31 years) were addressed to investigate a progressive unilateral visual loss. Slit-lamp examination disclosed a macular chorioretinitis. A clinical work-up revealed a mycotic infection (Candida albicans). Before treatment an ICGA was performed. Results: ICGA early frames disclosed hypofluorescent lesions. Progressively, the lesions were surrounded by a slight hyperfluorescence, although the centre of the lesions was still hypofluorescent. Conclusions: The presence and persistence of a hypofluorescent lesion, after introducing a specific treatment, led us to suspect a necrotic/ischaemic process affecting the choroidal vascular bed. ICGA provided additional information regarding the pathophysiological process and the patient's functional visual recovery.

References

  • 1 Sorenson J, Yannuzzi L, Slatker J, Guyer D. A pilot study of digital indocyanine green videoangiography for recurrent choroidal neovascularisation in age-related macular degeneration.  Arch Ophthalmol. 1994;  112 (4) 473-479
  • 2 Herbort C P, Borruat F X, de Courten C, Jaccard L. Angiographie au vert d'indocyanine dans les uvéites postérieures.  Klin Monatsbl Augenheikd. 1996;  208 321-326
  • 3 Pettit T H, Edwards J E, Purdy E P. Endogenous fungal endophthalmitis. In: Pepose JS, Holland GN, Wilhelmus KR Ocular infection and immunity. St. Louis; Mosby 1996: 1262-1285
  • 4 Bagnoud M, Baglivo E, Hengstler J, Safran A B, Pournaras C J, Leuenberger P. Endogenous fungal endophthalmitis: results of antifungal treatment with and without vitrectomy.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2001;  218 (5) 398-400
  • 5 Smiddy W E. Treatments outcomes of endogenous fungal endophthalmitis.  Curr Opin Ophthalmol. 1998;  9 (III) 66-70
  • 6 Van Liefferinge T, Sallet G, De Laey J J. Indocyanine green angiography in cases of inflammatory chorioretinopathy.  Bull Soc Belge Ophtalmol. 1995;  257 73-81
  • 7 Howe L J, Stanford M R, Graham E M, Marshall J. Choroidal abnormalities in birdshot chorioretinopathy: an indocyanine green angiography study.  Eye. 1997;  11 554-559
  • 8 Giovannini A, Mariotti C, Ripa E, Scassellati-Sforzolini B. Indocyanine green angiographic findings in serpiginous choroidopathy.  Br J Ophthalmol. 1996;  80 536-540
  • 9 Okada A A, Mizusawa T, Sakai J, Usui M. Videofunduscopy and videoangiography using the scanning laser ophthalmoscope in Vogt-Koyanagi-Harada syndrome.  Br J Ophthalmol. 1998;  82 (10) 1175-1181
  • 10 Howe L J, Woon H, Graham E M, Fitzke F, Bhandari A, Marshall J. Choroidal hypoperfusion in acute posterior multifocal placoid pigment epitheliopathy. An indocyanine green angiography study.  Ophthalmology. 1995;  102 (5) 790-798
  • 11 Obana A, Kusumi M, Miki T. Indocyanine green angiographic aspects of multiple evanescent white dot syndrome.  Retina. 1996;  16 (2) 97-104
  • 12 Bozzoni-Pantaleoni F, Gharbiya M, Pirraglia M P, Accorinti M, Pivetti-Pezzi P. Indocyanine green angiographic findings in Behçet disease.  Retina. 2001;  21 (3) 230-236
  • 13 Auer C, Bernasconi O, Herbort C P. Indocyanine green angiography features in toxoplasmic retinochoroiditis.  Retina. 1999;  19 (1) 22-29
  • 14 Milea D, Fardeau C, Lumbroso L, Similowski T, Lehoang P. Indocyanine green angiography in choroidal tuberculomas.  Br J Ophthalmol. 1999;  83 (6) 753
  • 15 Baglivo E, Kapetanios A, Safran A B. Fluorescein and indocyanine green angiographic features in a case of acute syphilitic macular placoid chorioretinitis.  submitted

Dr. Edoardo Baglivo

Clinique d'ophtalmologie

rue Alcide-Jentzer, 22

1205 Geneva · Suisse

Email: Edoardo.Baglivo@hcuge.ch

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