RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2002-28323
Primäre hypertrophische Osteoarthropathie (Touraine-Solente-Golé-Syndrom)
Primary hypertrophic osteoarthropathy (Touraine-Solente-Golé syndrome)Publikationsverlauf
4.5.2000
14.2.2002
Publikationsdatum:
08. Mai 2002 (online)

Anamnese und klinischer Befund: Bei einem 29-jährigen Patienten bestanden seit dem 15. Lebensjahr Uhrglasnägel und Trommelschlegelfinger. Seit 10 Jahren hatten seine Hände und Füße überproportional zum Körper an Größe zugenommen. Er klagte über starkes Schwitzen am ganzen Körper, vorwiegend an Händen und Füßen. Seit Jahren bestanden chronische Gelenk- und Gliederschmerzen.
Untersuchungen: Labor-chemische und endokrinologische Untersuchungen waren unauffällig. Die Röntgenaufnahmen der Hände und Unterschenkel zeigten ausgeprägte periostale Verdickungen bei unauffälliger Spongiosastruktur. Nach Ausschluss sekundärer Ursachen konnte die Diagnose einer primären hypertrophischen Osteoarthropathie gestellt werden.
Therapie und Verlauf: Eine kausale Therapiemöglichkeit gibt es nicht. Eine symptomatische Besserung konnte durch krankengymnastische und balneophysikalische Maßnahmen erreicht werden.
Folgerung: Von besonderer Bedeutung bei Patienten mit primärer hypertrophischer Osteoarthropathie ist die richtige Diagnosestellung, nicht zuletzt um über die langfristig günstige Prognose aufklären zu können.
History: A 29-year-old man had finger clubbing since the age of 15 years, and for the last 10 years his hands and feet had grown disproportionately. In addition he suffered from marked whole-body sweating, especially of the hands and feet, as well as persistent pain in the limbs and joints.
Investigations: Biochemical and endocrinological tests were normal. Radiology of the hands and lower legs revealed marked periosteal thickening, while the substantia trabeculosa was unremarkable. Secondary causes having been excluded primary hypertrophic osteoarthropathy was diagnosed.
Treatment and course: While there is no causal treatment, physio- and balneotherapy improved the symptoms.
Conclusion: Early and accurate diagnosis of primary hypertrophic osteoarthropathy is essential, if only because of its favourable long-term prognosis.
Literatur
- 1
Bianchi L, Lubrano C, Carrozzo A M. et al .
Pachydermoperiostosis: study of epidermal
growth factor and steroid receptors.
Br J Dermatol.
1995;
132
128-133
MissingFormLabel
- 2
Cantatore F P, Mancini L, Ingrosso A M, Carrozzo M.
Pachydermoperiostosis:
dermatological, neurological and radiological observations.
Clin
Rheumatol.
1995;
14
705-707
MissingFormLabel
- 3
Friedreich N.
Hyperostose
des gesamten Skeletts.
Virchows Arch.
1868;
43
83-87
MissingFormLabel
- 4
Hammarsten J F, O’Leary J.
The features
and significance of hypertrophic osteoarthropathy.
Arch
Intern Med.
1957;
99
431-441
MissingFormLabel
- 5
Jajic I.
Epidemiology
of hypertrophic osteoarthropathy.
Clin Exp Rheumatol.
1992;
10
13
MissingFormLabel
- 6
Kirkpatrick J N, McKee P H, Spalton D J.
Ptosis caused by pachydermoperiostosis.
Br
J Ophthalmol.
1991;
75
442-446
MissingFormLabel
- 7
Mahy I R, Wiggins J.
Pachydermoperiostosis
mimicking acromegaly.
J Rheum Soc Med.
1992;
85
46-47
MissingFormLabel
- 8
Martinez-Lavin M.
Digital
clubbing and hypertrophic osteoarthropathy: a unifying hypothesis.
J
Rheumatol.
1987;
14
6-8
MissingFormLabel
- 9
Martinez-Lavin M, Pineda C, Valdez T, Cajigas J C, Weisman M, Gerber N, Steigler D.
Primary
hypertrophic osteoarthropathy.
Semin Arthritis Rheum.
1988;
17
156-162
MissingFormLabel
- 10
Martinez-Lavin M, Pineda C.
Digital clubbing.
Lancet.
1990;
336
1444
MissingFormLabel
- 11
Martinez-Lavin M, Matucci-Cerinic M, Jajic I, Pineda C.
Hypertrophic osteoarthropathy
consensus on its definition, classification, assessment and diagnostic
criteria.
J Rheumatol.
1993;
20
1386-1387
MissingFormLabel
- 12
Matucci-Cerinic M, Cinti S, Morroni M, Lotti T, Nuzzaci G, Lucente E, di Lollo S, Ceruso M, Cagnoni M.
Pachydermoperiostosis
(primary hypertrophic osteoarthropathy): report of a case with evidence
of endothelial and connective tissue involvement.
Ann
Rheum Dis.
1989;
48
240-246
MissingFormLabel
- 13
Matucci-Cerinic M, Lotti T, Jajic I, Pignone A, Bussani C, Cagnoni M.
The clinical spectrum of
pachydermoperiostosis (primary hypertrophic osteoarthropathy).
Medicine
(Baltimore).
1991;
70
208-214
MissingFormLabel
- 14
Matucci-Cerinic M, Sacerdoti L, Perrone C, Carossino A, Cagnoni M L, Jajic I, Lotti T.
Pachydermoperiostosis
(primary hypertrophic osteoarthropathy): in vitro evidence for abnormal
fibroblast proliferation.
Clin Exp Rheumatol.
1992;
10
57-60
MissingFormLabel
- 15
Matucci-Cerinic M, Lotti T, Calvieri S, Ghersetich I, Sacerdoti L, Teofoli P, Jajic I, Cagnoni M.
The spectrum of dermatological
symptoms of pachydermoperiostosis (primary hypertrophic osteoarthropathy):
a genetic, cytogenetic and ultrastructural study.
Clin
Exp Rheumatol.
1992;
10
45-48
MissingFormLabel
- 16
Pineda C, Martinez-Lavin M, Goobar J E, Sartoris D J, Clopton P, Resnick D.
Periostitis
in hypertrophic osteoarthropathy relationship to disease duration.
Am
J Roentgenol.
1987;
148
773-778
MissingFormLabel
- 17
Schumacher H R.
Hypertrophic
osteoarthropathy. Rheumatologic manifestations.
Clin Exp
Rheumatol.
1992;
10
35-40
MissingFormLabel
- 18
Singh G R, Menon P S.
Pachydermoperiostosis
in a 13 year-old boy presenting as an acromegaly-like syndrome.
J
Pediatr Endocrinol Metab.
1995;
8
51-54
MissingFormLabel
- 19
Touraine A, Solente G, Golé L.
Un
syndrome ostéodermopathique. La pachydermie poicaturée
avec pachyperiostose des extrémités.
Presse Med.
1935;
42
1820-1825
MissingFormLabel
- 20
Vogt A, Blumenfeld S, Gutner L B.
Diagnostic
significance of pulmonary hypertrophic periostitis.
Am
J Med.
1985;
18
52-65
MissingFormLabel
Dr. Marcell Toepfer
Medizinische Klinik Innenstadt, Ludwig-Maximilians-Universität
München
Ziemssenstraße 1
80336
München
Telefon: 089/51602111
Fax: 089/51604406
eMail: toepfer@fbs.med.uni-muenchen.de