Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2001-16312
Praxis medizinischer Thromboseprophylaxestrümpfe auf konservativen Intensivstationen in Deutschland
Customary use of compression stockings in medical intensive care units in GermanyPublication History
Publication Date:
31 December 2001 (online)

Hintergrund und Ziel: Für die Versorgung von neurologischen Intensivpatienten mit medizinischen Thromboseprophylaxestrümpfen (MTS) liegen keine eigenen Leitlinien vor. Die vorhandenen Leitlinien von orthopädischer, chirurgischer und phlebologischer Fachgesellschaft lassen Fragen insbesondere bei kombinierter Thromboseprophylaxe mit Heparin offen. Wir wollten daher die allgemeine Praxis von MTS auf konservativen Intensivstationen untersuchen.
Methodik: Ein Fragebogen im Mehrfachauswahlverfahren wurde an 324 Pflegedienstleitungen zufällig ausgewählter Intensivstationen in Deutschland verschickt. Bei einer Rücklaufquote von 44,4 % (n = 144) konnten die Indikationen auf 15 speziellen neurologischen, 88 speziellen internistischen und 41 gemischten Intensivstationen ausgewertet werden.
Ergebnisse: Intensivpatienten werden auf jeder 8. Intensivstation grundsätzlich nie, auf jeder 19. Station grundsätzlich stets mit MTS versorgt. Bei differenzierter Indikation spielen Immobilität und Mobilität mit jeweils 50 % eine unentschiedene Rolle für oder gegen MTS. Insbesondere Koma wird eher als Argument gegen MTS angesehen. Therapeutische Heparinisierung erscheint der Hälfte als ausreichende Thromboembolieprophylaxe. Von den relativen Kontraindikationen für MTS werden Polyneuropathien mit Missempfindungen besonders beachtet.
Folgerung: Es besteht eine allgemeine Unsicherheit der Indikation für MTS auf konservativen Intensivstationen. Aus forensischen Gründen sollte man sich prinzipiell für MTS entscheiden. Im individuellen Fall scheint man aber auch bei höherem Thromboembolierisiko relativ großzügig auf MTS verzichten zu können mit zunehmend effektiver Antikoagulation und gleichzeitig bestehenden relativen Kontraindikationen.
Customary use of compression stockings in medical intensive care units in Germany
Background: Stockings for thrombosis prophylaxis (MTS) are generally adviced for all immobilized patients by the German Societies of Surgery, Orthopedics, and Phlebology. In critical care patients, the indication is unclear and many questions are left unanswered, especially if combined with heparins for prophylaxis of thromboembolism. We evaluated the customary use of MTS in critical care patients.
Methods: A multiple choice questionnaire was sent to the nursing staff of 324 randomly selected German non-surgical ICUs. The answers of 144 units (44,4 %) could be evaluated, 15 of which were special neurology, 88 special internal medicine, 41 mixed.
Results: Each 8th ICU principally avoids MTS, each 19th ICU principally provides all patients with MTS. Of those who use special indications, the degree of immobilisation plays an undecisive role with 50% for and 50% against MTS. In particular, coma serves as a contraindication. Effective anticoagulation excludes the need for MTS in half of the ICUs. Polyneuropathies and dysesthesias are the far most noticed arguments against MTS.
Conclusions: There seems to be an uncertainty about the indication of MTS for non-surgical critical ill patients. With respect to available guidelines, a decision in principle for MTS should be made. However, in the individual patient with relative contraindications and progressively effective anticoagulation, MTS may be dispended relatively liberally.
Literatur
- 1
Agnelli G, Piovella F, Buoncristiani P, Severi P, Pini M, D¿Angelo A, Beltrametti C, Damiani M, Andrioli G C, Pugliese R, Iorio A, Brambilla G.
Enoxaparin
plus compression stockings alone in the prevention of venous thromboembolism
after elective neurosurgery.
N Engl Med J.
1998;
339
80-85
MissingFormLabel
- 2
Baumgartner-Fütterer J.
Pflegerische
Probleme bei der Thromboseprophylaxe.
Deutsche Krankenpflege-Zeitschrift.
1992;
5
352-354
MissingFormLabel
- 3
Dalen J, Hull R D, Nicolaides A N.
Deep vein
thrombosis and pulmonary embolism: Developing a protocol for effective
prophylxis.
Phlebology.
1986;
1
75-96
MissingFormLabel
- 4
Dismuke S E, Wagner E H.
Pulmonary embolism
as a cause of death.
JAMA.
1986;
255
2039-2042
MissingFormLabel
- 5
George B D, Cook T A, Franklin I J, Nethercliff J, Galland R B.
Protocol violation
in deep vein thrombosis prophylaxis.
Ann R Coll Surg Engl.
1998;
80
55-57
MissingFormLabel
- 6
Handoll H H, Farrar M J, McBirnie J, Tythlerleigh-Strong G, Awal K A, Milne A A, Gillespie W J.
Heparin,
low molecular weight heparin and physical methods for preventing
deep vein thrombosis and pulmonary embolism following surgery for
hip fractures.
Cochrane Database Syst Rev.
2000;
CD000305
MissingFormLabel
- 7
Hui A C, Heras-Palou C, Dunn I, Trifitt P D, Crozier A, Imeson J, Gregg P J.
Graded
compression stockings for prevention of deep vein thrombosis after
hip- and knee replacement.
J Bone Joint Surg Br.
1996;
78
550-554
MissingFormLabel
- 8
Jefferey P C, Nicolaides A N.
Graduated
compression stockings in the prevention of postoperative deep vein
thrombosis.
Br J Surg.
1990;
77
380-383
MissingFormLabel
- 9
Kakkar V, Stringer M D.
Prophylaxis
of venous thromboembolism.
World J Surg.
1990;
14
670-678
MissingFormLabel
- 10
Kay T W, Martin F I.
Heel ulcers
in patients with longstanding diabetes who wear antiembolism stockings.
Med
J Austr.
1986;
145
290-291
MissingFormLabel
- 11 Konsensus. Leitlinen
zur stationären und ambulanten Thromboembolie-Prophylaxe
in der Chirurgie. Mitteilungen der Dt Ges Chir 2000
MissingFormLabel
- 12
Lachmann E A, Rook J L, Tunkel R, Nagler W.
Complications associated
with intermittent pneumatic compression.
Arch Phys Med
Rehabil.
1992;
73
482-485
MissingFormLabel
- 13
Leclerc J R, Gent M, Hirsh J, Geerts W H, Ginsberg J S.
The incidence of
symptomatic thromboembolism after enoxiparin prophylaxis in lower
extremity arthroplasty: A cohort study of 1984 patients.
Chest.
1998;
114
115-118
MissingFormLabel
- 14
Lentner A, Wienert V.
Schäden durch
Antithrombosestrümpfe.
Dtsch Med Wschr.
1995;
120
1803
MissingFormLabel
- 15
Lindblad B, Sternby N H, Berqvist D.
Incidence
of venous thromboembolism verified by necropsy over 30 years.
Brit
Med J.
1991;
302
709-711
MissingFormLabel
- 16
Macklon N S, Greer I A.
Technical note:
compression stockings and posture: a comparative study of their
effects on the proximal deep veins of the leg at rest.
Br
J Radiol.
1995;
68
515-518
MissingFormLabel
- 17
Mercett M D, Hanel K C.
Ischaemic complications
of graduated compression stockings in the treatment of deep venous
thrombosis.
Postgrad Med J.
1993;
69
232-234
MissingFormLabel
- 18 Müllges W, Sporkert U, Weilbach F X, Moldenhauer G, Steinke E. Einfluss
allgemeiner Maßnahmen auf die Komplikationsrate in der Frühphase
nach Subarachnoidalblutung. Springer, Berlin In:
Jerusalem F, Ries F (Hrsg) Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für
Neurologie 8 1994 8: 419-420
MissingFormLabel
- 19
Muir K W, Watt A, Baxter G, Grosset D G, Lees K R.
Randomized trial of
graded compression stockings for prevention of deep venous thrombosis
after acute stroke.
QJM.
2000;
93
359-364
MissingFormLabel
- 20
Nicolaides A N, Miles C, Hoare M, Jury P, Helmis E, Venniker R.
Intermittent
sequential pneumatic compression of the legs and thromboembolism
deterrent stocking in the prevention of post-operative deep venous
thrombosis.
Surgery.
1983;
94
21-25
MissingFormLabel
- 21
Nurmohamed M T, van Riel A M, Henkens C M, Koopman M M, Que G T, d¿Azemar P, Buller H R, ten Cate J W, Hoek J A, van der Meer J, van der Heul C, Turpie A G, Haley S, Sicurella A, Gent M.
Low
molecular weight heparin and compression stockings in the prevention of
venous thromboembolism in neurosurgery.
Thromb Haemost.
1996;
75
233-238
MissingFormLabel
- 22
Partsch H, Blättler W.
Leitlinien
zur Thromboembolieprophylaxe.
Phlebol.
2000;
29
106-112
MissingFormLabel
- 23
Pauschert R, Diehm C, Stammler F.
Leitlinien
zur Thromboseprophylaxe in der Orthopädie.
Z
Orthop.
1998;
136
471-479
MissingFormLabel
- 24
Porteous M J, Nicholsson E A, Morris L T, James R, Negus D.
Tigh-length
versus knee-length stockings in the prevention of deep vein thrombosis.
Br
J Surg.
1989;
76
296-297
MissingFormLabel
- 25
Rokito S E, Schwartz M C, Neuwirth M G.
Deep
vein thrombosis after major reconstructive spinal surgery.
Spine.
1996;
21
853-858
MissingFormLabel
- 26
Sabri S, Roberts V C, Cotton L T.
Effects of
externally applied pressure on the hemodynamics of the lower limb.
Brit
Med J.
1971;
3
503-508
MissingFormLabel
- 27
Sparrow R A, Hardy J G, Fentem P H.
Effect
of antiembolism compression hosiery on leg blood volume.
Brit
J Surg.
1995;
82
53-59
MissingFormLabel
- 28
van Gorp E C, Brandjes D P, ten Cate J W.
Rational
antithrombtic therapy and prophylaxis in elderly, immobile patients.
Drugs
Aging.
1998;
13
145-157
MissingFormLabel
- 29
Wells P S, Lensing A W, Hirsh J.
Graduated
compression stockings in the prevention of postoperative venous
thromboembolism.
Arch Intern Med.
1994;
154
67-72
MissingFormLabel
- 30
Wheeler H B, Anderson F A.
Prophylaxis
against venous thromboembolism in surgical patients.
Am
J Surg.
1991;
161
507-511
MissingFormLabel
- 31
Wienert V, Molls F.
Über die Paßgenauigkeit
von Antithrombosestrümpfen.
Med Welt.
1992;
43
590-592
MissingFormLabel
- 32
Wienert V, Altenkämper H, Berg D, Fuckner M, Jünger M, Rabe E, Stemmer R.
Leitlinien
zum medizinischen Thromboseprophylaxestrumpf.
Phlebol.
1996;
25
209-210
MissingFormLabel
- 33
Williams A M, Davies P R, Sweetman D I, Harper G, Pusey R, Lightowler C D.
Knee-length
versus tigh-length graduated compression stockings in the prevention
of deep vein thrombosis.
Br J Surg.
1996;
83
1553
MissingFormLabel
- 34
Winemiller M H, Stolp-Smith K A, Silverstein M D, Therneau T M.
Prevention
of venous thromboembolism in patients with spinal cord injury: effects
of sequential pneumatic compression and heparin.
J Spinal
Cord Med.
1999;
22
182-191
MissingFormLabel
Korrespondenz
Dr. W. Müllges
Neurologische Universitätsklinik
Josef Schneider-Straße 11
97080 Würzburg
Phone: 0931/201-2621
Fax: 0931/201-2696
Email: wolfgang.muellges@mail.uni-wuerzburg.de