Psychiatr Prax 2015; 42(04): 181-190
DOI: 10.1055/s-0034-1387548
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Welche Merkmale sagen die Behandlungsdauer und das Behandlungsergebnis von psychotherapeutischer Krankenhausbehandlung voraus?

Eine Metaanalyse für den deutschsprachigen RaumWhich Factors Predict Treatment Duration and Outcome of Psychotherapeutic Hospital Treatment?A Meta-Analysis in German Speaking Countries
Sarah Liebherz
1   Institut und Poliklinik für Medizinische Psychologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
,
Alessa von Wolff
1   Institut und Poliklinik für Medizinische Psychologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
,
Levente Kriston
1   Institut und Poliklinik für Medizinische Psychologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
,
Sven Rabung
1   Institut und Poliklinik für Medizinische Psychologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
2   Institut für Psychologie, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Österreich
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 May 2015 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Behandlungsdauern und -effekte psychotherapeutischer Krankenhausbehandlung variieren erheblich zwischen Studien.

Methodik: Metaregression zur Identifikation relevanter Prädiktoren von Behandlungsdauer und -ergebnis.

Ergebnisse: Ausgewählte Merkmale erklären 55 % bzw. 78 % der Varianz zwischen Studien bzgl. durchschnittlicher Behandlungsdauer bzw. Symptombelastung bei Entlassung.

Schlussfolgerung: Bezüglich der stationären Psychotherapie von Patienten mit hoher Ausgangsbelastung und Persönlichkeitsstörungen besteht besonderer Optimierungsbedarf, beispielsweise durch flexiblere Behandlungszeiten.

Abstract

Objective: Several studies document the effectiveness of psychotherapeutic hospital treatment in German speaking countries, although results show a considerable heterogeneity.

Methods: Based on data from a comprehensive meta-analysis, we investigated the impact of potential study-level predictors on average treatment duration and average symptom severity at discharge using meta-regression.

Results: Selected predictors explain 55 and 78 percent of between-study variance of mean treatment duration and mean symptom severity at discharge, respectively. Samples of younger patients, samples including more patients with personality disorders, samples treated in specialist centers and samples from older investigations showed longer average treatment durations. Studies in patient populations with less severe symptoms at intake and a lower proportion of personality disorders showed lower impairment at discharge. We found a statistically significant positive association between severity of symptoms at discharge and treatment duration.

Conclusion: Regarding the higher symptom load at discharge in patients with higher impairment at intake and personality disorders, treatment concepts for these groups require improvement, for example through flexible treatment durations.

Ergänzendes Material

 
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