Klin Monbl Augenheilkd 2012; 229(11): 1097-1102
DOI: 10.1055/s-0032-1314985
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Glaukomerkennung mittels der Pupillenkampimetrie

Glaucoma Screening by Means of Pupil Campimetry
K. Skorkovská
1   Department für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Tübingen
2   Department für Augenheilkunde, St. Ann Universitätskrankenhaus, Brno, Tschechische Republik
,
C. Kelbsch
1   Department für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Tübingen
,
G. Blumenstock
3   Institut für Medizinische Biometrie, Eberhard-Karls-Universität, Tübingen
,
H. Wilhelm
1   Department für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Tübingen
,
B. Wilhelm
1   Department für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Tübingen
4   Department für Augenheilkunde, STZ eyetrial, Tübingen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 07 February 2012

akzeptiert 14 May 2012

Publication Date:
03 August 2012 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Ziel der Studie war festzustellen, ob eine pupillografische Untersuchung des Gesichtsfelds mittels Pupillenkampimetrie glaukomatöse Gesichtsfeldveränderungen aufdecken kann und somit für Glaukom-Screening geeignet wäre.

Patienten und Methoden: Es wurden 20 Patienten mit Offenwinkelglaukom und 30 gesunde Probanden mittels der Pupillenkampimetrie untersucht. Alle Glaukompatienten hatten einen glaukomatösen Gesichtsfelddefekt an mindestens einem Auge. Das Reizmuster bestand aus 17 weißen Lichtreizen, die im zentralen 30°-Gesichtsfeldbereich, besonders im Bjerrum-Bereich, dargeboten wurden. Der Stimulusdurchmesser war 6°. Jeder Stimulus wurde für 200 ms alle 2000 ms präsentiert. Es wurden insgesamt 3 Prüfpunkt-Leuchtdichten getestet (16,4 cd/m2; 27,1 cd/m2 und 40,5 cd/m2). Die einzelnen Pupillenlichtreaktionen (PLR) an allen geprüften Punkten im Gesichtsfeld, deren Summen und Teilsummen wurden zwischen beiden Gruppen mit dem 2-seitigen Zweistichproben-t-Test verglichen. Die Trennschärfe der Methode beim Glaukom wurde mit ROC-Kurven (receiver operating characteristics) bewertet.

Ergebnisse: Die durchschnittliche PLR war bei Glaukompatienten an allen Messorten im Gesichtsfeld niedriger als bei gesunden Probanden. Auch bei der Summenbildung der Amplituden waren die Werte der Glaukompatienten geringer. Signifikante Unterschiede in der PLR zeigten sich vor allem im zentralen und parazentralen Gesichtsfeld. Die besten AUC-Werte (area under the curve) wurden unter Verwendung der höchsten Helligkeit erzielt, der größte AUC-Wert lag bei 0,769.

Schlussfolgerung: Obgleich der Unterschied der PLR zwischen Glaukompatienten und der Kontrollgruppe statistisch signifikant war, waren die erzielten AUC-Werte zu gering, um die gewünschte Sensitivität und Spezifität für ein geeignetes Glaukom-Screening zu erreichen. Ein überraschender Befund war, dass die Pupillenantwort auf den zentralsten Reiz im gleichen Umfang reduziert war wie in der Bjerrum-Region.

Abstract

Background: The aim of the study was to find out if pupillographic assessment of the visual field by means of pupil campimetry can identify glaucomatous visual field defects and as such be used for glaucoma screening purposes.

Patients and Methods: 20 patients with open angle glaucoma and 30 healthy persons were examined by means of pupil campimetry. All glaucoma patients had a glaucomatous visual field defect in at least one eye. The stimulus pattern consisted of 17 white-light stimuli which were presented within the 30° visual field, particularly in the Bjerrum region. The stimulus diameter was 6°. Each stimulus was presented for 200 ms and the interval between the stimuli was 1800 ms. Three stimulus intensities (16.4 cd/m2; 27.1 cd/m2 and 40.5 cd/m2) were tested. The individual pupil light reaction (PLR) amplitudes at all examined locations in the visual field, their sums and partial sums were compared between both groups by the two-sided two-sample t test. The diagnostic performance of the method in glaucoma diagnosis was evaluated by ROC curves (receiver operating characteristics).

Results: The average PLR at all locations in the visual field was reduced in glaucoma patients compared to healthy persons. The sums of the PLR were reduced in glaucoma patients as well. Significant differences in the PLR were found especially in the central and paracentral visual fields. The best AUC values (area under the curve) were reached with the highest stimulus intensity, the highest AUC value overall was 0.769.

Conclusion: Although the difference in PLR between glaucoma patients and the control group was significant, the reached AUC values fell short of being ideal for screening purposes. A surprising finding was that the most central pupil response was reduced by the same amount as that in the Bjerrum region.

 
  • Literatur

  • 1 Quigley H. Glaucoma. Lancet 2011; 377: 1367-1377
  • 2 Skorkovska K, Wilhelm H, Lüdtke H et al. Relativer afferenter Pupillendefekt bei Glaukom. Klin Monatsbl Augenheilkd 2011; 228: 979-983
  • 3 Sihota R, Gupta V, Tuli D et al. Classifying patterns of localized glaucomatous visual field defects on automated perimetry. J Glaucoma 2007; 16: 146-152
  • 4 Schiefer U, Papageorgiou E, Sample PA et al. Spatial pattern of glaucomatous visual field loss obtained with regionally condensed stimulus arrangements. Invest Ophthalmol Vis Sci 2010; 51: 5685-5689
  • 5 Loewenfeld IE. The Pupil: Anatomy, Physiology, and clinical Applications. Oxford: Butterworth-Heinemann; 1999
  • 6 Dinslage S, Diestelhorst M, Kühner H et al. The effect of latanoprost 0.005 % on pupillary reaction of the human eye. Ophthalmologe 2000; 97: 396-401
  • 7 Gilmartin B, Hogan RE, Thompson SM. The effect of Timolol Maleate on tonic accommodation, tonic vergence, and pupil diameter. Invest Ophthalmol Vis Sci 1984; 25: 763-770
  • 8 Lucas RJ, Douglas RH, Foster RG. Characterisation of an ocular pigment capable of driving pupillary constriction in mice. Nature Neuroscience 2001; 4: 621-626
  • 9 Bailes HJ, Lucas RJ. Melanopsin and inner retinal photoreception. Cell Mol Life Sci 2010; 67: 99-111
  • 10 Kankipati L, Girkin Ch, Gamlin PD. The post-illumination pupil response is reduced in glaucoma patients. Invest Ophthalmol Vis Sci 2011; 52: 2287-2292
  • 11 Kalaboukhova L, Fridhammar V, Lindblom B. Relative afferent pupillary defect in glaucoma: a pupillometric study. Acta Ophthalmol Scan 2007; 85: 519-525
  • 12 Chen Y, Wyatt HJ, Swanson WH et al. Rapid pupil-based assessment of glaucomatous damage. Optom Vis Sci 2008; 85: 471-481
  • 13 Wride N, Habib M, Morris K et al. Clinical evaluation of a rapid, pupil-based assessment of retinal damage associated with glaucoma. Clin Ophthalmol 2009; 3: 123-128
  • 14 Asakawa K, Shoji N, Ishikawa H et al. New approach for the glaucoma detection with pupil perimetry. Clin Ophthalmol 2010; 4: 617-623