Dtsch Med Wochenschr 2010; 135(3): 91-93
DOI: 10.1055/s-0029-1244823
Kommentar | Commentary
Infektiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Wie viele nosokomiale Infektionen sind vermeidbar?

How many nosocomial infections are avoidable?P. Gastmeier1 , F. Brunkhorst2 , M. Schrappe3 , W. Kern4 , C. Geffers1
  • 1Institut für Hygiene und Umweltmedizin, Charité – Universitätsmedizin Berlin
  • 2Klinik für Anästhesie und Intensivmedizin, Universitätsklinikum Jena
  • 3Aktionsbündnis Patientensicherheit
  • 4Infektiologie, Universitätsklinikum Freiburg
Further Information

Publication History

eingereicht: 16.4.2009

akzeptiert: 22.10.2009

Publication Date:
14 January 2010 (online)

Zusammenfassung

Pro Jahr treten in deutschen Krankenhäusern ca. 400 000 – 600 000 nosokomiale Infektionen auf. Welcher Anteil von ihnen wahrscheinlich vermeidbar ist, ist schwer zu beziffern. Noch schwieriger ist es, die Anzahl der Toten wegen vermeidbarer nosokomialer Infektionen zu schätzen. Mit Hilfe der Literatur wird eine Abschätzung zum Anteil der vermeidbaren nosokomialen Infektionen vorrangig unter Heranziehung von in Deutschland durchgeführten Studien durchgeführt. Die Daten von zwei großen unabhängig voneinander durchgeführten epidemiologischen Studien (die Interventionsstudie NIDEP 2 und die Prävalenzstudie des SepNET ) werden benutzt, um eine Hochrechnung zu den vermeidbaren Todesfällen wegen nosokomialer Infektionen vorzunehmen. Es ist davon auszugehen, dass ca. 80 000 bis 180 000 nosokomiale Infektionen jährlich in Deutschland vermeidbar sind. Die Anzahl der Todesfälle wegen vermeidbarer nosokomialer Infektionen dürfte jährlich nach weitgehend übereinstimmenden Ergebnissen der beiden verwendeten Studien zwischen 1500 bis 4500 liegen. Die verfügbaren Daten erlauben jedoch nur Schätzungen, eine exakte Bezifferung der Problematik nosokomialer Infektionen, ihrer Vermeidbarkeit und der damit assoziierten Todesfälle. Die ermittelten Daten beschreiben aber die Größenordnung des Problems in Deutschland.

Abstract

About 400 000 – 600 000 nosocomial infections occur in German hospitals every year. It is difficult to calculate the percentage of them that can be prevented. It is even more difficult to estimate the number of deaths caused by avoidable nosocomial infections. But the percentage of preventable nosocomial infections has recently been calculated from data of recent studies in Germany. The data of two independently performed large epidemiological studies (the intervention study NIDEP 2 and the prevalence study of SepNET) were used to estimate the number of preventable death cases caused by nosocomial infections. About 80 000 to 180 000 nosocomial infections are avoidable annually in Germany. The number of deaths caused by nosocomial infections can be estimated between 1500 and 4500 from results of both studies. While the available data do not allow a precise estimation of the number of nosocomial infections, their avoidance and the associated deaths. However, the data presented describe the size of the problem in Germany.

Literatur

  • 1 Bärwolff  S, Sohr D, Geffers C. et al . Reduction of surgical site infections after Caesarean delivery using surveillance.  J Hosp Infect. 2006;  64 156-161
  • 2 Berenholtz  S, Pronovost  D, Lipsett  P. et al . Eliminating catheter-related bloodstream infections in the intensive care unit.  Crit Care Med 2004. 2004;  32 2014-2020
  • 3 Brandt  C, Sohr  D, Behnke M. et al . Reduction of surgical site infection rates with the help of benchmark data.  Infect Control Hosp Epidemiol . 2006;  27 1347-1351
  • 4 Chan E, Ruest A, Meade M. et al . Oral decontamination for prevention of pneumonia in mechanically ventilated adults: systematic review and meta-analysis.  BMJ. 2007;  334 889
  • 5 Darouiche  R O, Raad  I I, Heart S O. et al . A comparison of two antimicrobial-impregnated central venous catheters.   N Engl J Med. 1999;  340 889
  • 6 Dezfulian  C, Shojania  K, Collard  H. Subglottic secretion drainage for preventing ventilator-associated pneumonia: a meta-analysis.  Am J Med . 2005;  118 11-18
  • 7 ECDC .Annual epidemiological report an communicable diseases in Europe. 2008 http://ecdc.europe.eu/health_topics/HCAI/
  • 8 Engel C, Brunkhorst F, Bone H. et al. . Epidemiology of sepsis in Germany: results from a national prospective multicenter study.  Intensive Care Med . 2007;  33 606-618
  • 9 Gastmeier P. Nosokomiale Infektionen.  In: Medizinische Mikrobiologie und Infektiologie, Hahn H, Kaufmann S, Schulz T , Suerbaum S (Hrsg) Springer Medizin, Heidelberg 848-881
  • 10 Gastmeier  P, Bräuer H, Forster D. et al . A quality management project in 8 selected hospitals to reduce nosocomial infections: A prospective controlled study.  Infect Control Hosp Epidemiol . 2002;  23 91-97
  • 11 Gastmeier  P, Geffers C. Nosokomiale Infektionen in Deutschland.  Dtsch Med Wschr. 2008;  133 1111-1115
  • 12 Gastmeier  P, Geffers C, Brandt C. et al . Effectiveness of a nationwide nosocomial infection surveillance system for reducing nosocomial infetions.  J Hosp Infect. 2006;  64 16-22
  • 13 Gastmeier  P, Sohr D, Brandt C. et al. . Reduction of orthopedic wound infections in 21 hospitals.  Arch Orthop Trauma Surg. 2005;  125 526-530
  • 14 Geffers C, Sohr D, Gastmeier  P. et al. . Mortality attributable to hospital-acquired infections among surgical patients.  Infect Control Hosp Epidemiol. 2008;  29 1167-1170
  • 15 Grundmann  H J, Bärwolf S, Schwab F. et al . How many infections are caused by transmission in intensive care units?.  Crit Care Med . 2005;  33 946-951
  • 16 Harbarth  S, Sax H, Gastmeier P. et al . What proportion of nosocomial infections is preventable? A tentative evaluation of published reports.  J Hosp Infect. 2003;  54 258-266
  • 17 Kaoutar  B, Joly C, Hériteau  F. et al. . Nosocomial infections and hospital mortality: a multicenter epidemiology study.  J Hosp Infect . 2004;  58 268-275
  • 18 Pronovost  P, Needham  D, Berenholtz  S. et al . An intervention to decrease catheter-related bloodstream infections in the ICU.   New Engl J Med . 2006;  355 2725-2732
  • 19 Schwab F, Geffers C, Bärwolff S. et al . Reducing neonatal nosocomial infections through participation in a national surveillance system.  J Hosp Infect. 2007; 
  • 20 Seguin  P, Tanguy  P, Laviolle  B. et al . Effect of oropharnygeal decontamination by povidone-iodine on ventilator-associated pneumonia in patients with head trauma.   Crit Care Med. 2006;  34 514-519
  • 21 Weist  K, Pollege K, Schulz I. et al . How many nosocomial infections are avoidable ? A prospective cohort study in a surgical intensive care unit.  Infect Control Hosp Epidemiol . 2002;  23 127-132
  • 22 Zuschneid  I, Schwab F, Geffers C. et al . Trends in ventilator-associated pneumonia rates within the German nosocomial infection surveillance system (KISS).  Infect Control Hosp Epidemiol. 2007;  28 314-318
  • 23 Zuschneid  I, Schwab F, Geffers C. et al. . Reduction of central venous catheter associated bloodstream infection through surveilance.  Infect Control Hosp Epidemiol. 2003;  24 501-505

Prof. Dr. med. Petra Gastmeier

Institut für Hygiene und Umweltmedizin, Charité – Universitätsmedizin Berlin

Hindenburgdamm 27

12203 Berlin

Phone: 030/8445-3680

Fax: 030/8445-3682

Email: Petra.gastmeier@charite.de

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