Zusammenfassung
Die saisonale Influenza führt jährlich zu erhöhter
Morbidität und Mortalität, insbesondere bei älteren
Personen und bestehenden Begleiterkrankungen. Die Durchimpfungsraten
in Deutschland mit 60 % bei den über
60-Jährigen erreichen nicht die WHO-Zielkriterien von 75 %. Aufgrund
des immunologischen Alterungsprozesses ist eine verbesserte Immunogenität
von Influenza-Impfstoffen wünschenswert. Dies kann durch
verbesserte Adjuvanzien, aber auch durch neue Applikationsformen
wie die intradermale Impfung erreicht werden, die zu höheren
Antikörperspiegeln führen.
Invasive Pneumokokken-Infektionen führen in Deutschland
zu bis zu 10 000 Todesfällen jährlich.
Der Polysaccharid-Impfstoff verhindert 60 – 80 % der
invasiven, bakteriämischen Pneumokokken-Infektionen und
reduziert sowohl die Todesrate als auch den Schweregrad invasiver Verläufe.
Da nur gut 20 % der Zielgruppen in Deutschland
geimpft sind, sollte die Impfung von Ärzten stärker
propagiert werden.
Summary
Seasonal influenza causes yearly increased morbidity and mortality
especially in older adults and patients with a comorbidity. Vaccination
coverage in Germany reaches 60 % in the age group of
persons over 60 years, but fails to reach the WHO target of 75 %.
Improved immunogenicity of vaccines is necessary because of the
occurrence of immunosenescence. This can be achieved by improved
adjuvants or by new routes of application like the intradermal vaccination which
produces higher antibody levels.
Invasive pneumococcal infections cause up to 10000 deaths in
Germany every year. The polysaccharide vaccine prevents 60 – 80 % of
invasive bacteremic pneumococcal infections and reduces the mortality and
severity of invasive courses. Only 20 % of the
target group is vaccinated: German physicians should stress the
need for pneumococcal vaccination.
Schlüsselwörter
Influenza - Pneumokokken - Impfungen - Immunogenität - Erwachsene
Keywords
influenza - pneumococcal infections - vaccines - immunogenicity - adults
Literatur
-
1
Bliss S J, Larzalere-Hinton F, Lacapa R, Eagle K R, Frizzell F. et al .
Invasive pneumococcal disease
among white mountain Apache adults, 1991 – 2005.
Arch Int Med.
2008;
168
749-755
-
2
Christenson B, Hedlund J, Lundbergh P, Örtqvist A.
Additive preventive
effect of influenza and pneumococcal vaccines in elderly persons.
Eur Respir J.
2004;
23
363-368
-
3
Fisman D N, Abrutyn E, Spaude K A, Kim A, Kirchner C, Daley J.
Prior pneumococcal vaccination
is associated with reduced death, complications, and length of stay
among hospitalized adults with community-acquired pneumonia.
Clin
Inf Dis.
2006;
42
1093-1101
-
4
Jackson L A, Neuzil K M, Yu O. et al .
Effectiveness of pneumococcal polysaccharide
vaccine in older adults.
N Engl J Med.
2003;
348
1747-1755
-
5
Madjid M, Miller C C, Zarubaev V V, Marinich I G, Kiselev O I. et al .
Influenza epidemics
and acute respiratory disease activity are associated with a surge
in autopsy-confirmed coronary heart disease death: results from
8 years of autopsies in 34.892 subjects.
Eur Heart J.
2007;
28
1205-1210
-
6
Mereckiene J, Cotter S, Weber J T, Nicoll A, Lévy-Bruhl D. et al .
Low coverage of seasonal influenza vaccination
in the elderly in many European countries.
Eurosurveillance.
2008;
13
(41)
pii = 19 001
-
7
Mikszta J A, Laurent P E.
Cutaneous
delivery of prophylactic and therapeutic vaccines: Historical perspective
and future outlook.
Expert Rev Vaccines.
2008;
7
1329-1339
-
8
Nichol K L, Nordin J D, Nelson D B. et al .
Effectiveness of influenza
vaccine in the community-dwelling elderly.
N Engl J Med.
2007;
357
1373-1381
-
9
Nicholson K G, Wood J M, Zambon M.
Influenza.
Lancet.
2003;
362
1733-1745
-
10 Quast U, Hülße C, Heininger U. Merkblatt Pneumokokken. Deutsches
Grünes Kreuz 2008
-
11
Robert Koch-Institut .
Influenza-assoziierte Mortalität in Deutschland 1985 – 2006.
Epid Bull.
2007;
35
325-327
-
12
Vila-Córcoles A, Ochoa-Gondar O, Hospital I, Ansa X, Vilanova A. et al .
Protective effects of the
23-valent pneumococcal polysaccharide vaccine in the elderly population:
the EVAN-65 study.
Clin Inf Dis.
2006;
43
860-868
-
13
Voordouw A CG, Sturkenboom M CJM, Dieleman J P, Stijnen T, Smith D J. et al .
Annual
revaccination against influenza and mortality risk in community-dwelling
elderly persons.
J Am Med Ass.
2004;
292
2089-2095
Prof. Dr. Thomas Weinke
Ärztlicher Leiter des Zentrums für
Innere Medizin, Gastroenterologie, Infektiologie, Klinikum
Ernst von Bergmann
Charlottenstr. 72
14467 Potsdam
Telefon: 0331/241-6202
Fax: 0331/241-6200
eMail: tweinke@klinikumevb.de