Zusammenfassung
Es wird über eine Raumsinnstörung beim Parkinson-Syndrom berichtet. Neben den Kardinalsymptomen
Tremor, Rigor, Akinese und vegetativen Erscheinungen findet sich konstant eine Scheindrehung
des Sehraumes, in einem Teil der Fälle verstärkt sie sich postoperativ. Sie ist abhängig
vom Eingriffsort im Pallidum internum oder im ventralen Oralkern des Thalamus. Die
geringste Verschiebung bei günstigstem motorischen Effekt gab es bei den Koagulationen
im Nucleus ventralis oralis posterior, größer war sie im Nucleus ventralis oralis
anterior und am größten im Nucleus ventralis oralis anterior/posterior. L-Dopa und
Monoaminooxydase-Hemmer zeigten keine sichere Verschiebung des subjektiven Koordinatensystems.
Aus den Ergebnissen wird gefolgert, es müsse eine zentrale Steuerung der Raumorientierung
geben, die die Koordination der an ihr wesentlich beteiligten sensorischen Systeme
besorgt. Im Thalamus scheint ein Teil dieses Systems umgeschaltet zu werden.
Summary
In addition to the cardinal signs of tremor, rigor, akinesia and autonomic nervous
system signs, patients with Parkinson's disease also have an apparent shift in their
visual fields, in some of them further increased after stereotactic operation. This
disorder of spatial orientation depends on the site of surgical intervention, whether
in the internal pallidum or in the ventral oral nucleus of the thalamus. The slightest
shift, while giving the best effect on motor functions, occurred when the N. ventralis
oralis posterior was coagulated, greater if the N. ventralis oralis anterior was destroyed,
and greatest when the N. ventralis oralis anterior/posterior was coagulated. There
was no definite evidence of subjective shift in the co-ordinate system after l-dopa
and monoamino-oxidase inhibitors. It is concluded that there is a central regulation
of spatial orientation, which is responsible for the co-ordination of the sensory
systems so essential for such orientation. Some of the tracts concerned apparently
run via the thalamus.
Resumen
Sobre el trastorno del sentido del espacio en el síndrome de Parkinson
Se informa sobre un trastorno del sentido del espacio en el síndrome de Parkinson.
Junto a los síntomas cardinales: tremor, rigor, acinesia y manifestaciones vegetativas
se encuentra constantemente un giro aparente del espacio visual, en una parte de los
casos se acentúa en el postoperatorio. Este giro depende del lugar de la intervención
en el pallidum internum o en el núcleo oral ventral del tálamo. El más mínimo desplazamiento
con el mejor efecto motor resultó en la coagulación en el nucleus ventralis oralis
posterior, mayor fué en el nucleus ventralis oralis anterior y el máximo en el nucleus
ventralis oralis anterior/posterior. L-Dopa e inhibidores de la monoamonooxidasa no
mostraron ningún desplazamiento seguro del sistema de coordinación subjetivo. De los
resultados se deduce que tiene que existir un mando central que se encarga de la coordinación
de los sistemas sensoriales, esencialmente participantes en él. En el tálamo parece
conmutarse una parte de este sistema.