Dtsch Med Wochenschr 1961; 86(26): 1259-1266
DOI: 10.1055/s-0028-1112931
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Die Eisenmangelanämie des Kindes und ihre Behandlung mit Eisen-Polyisomaltosat

The iron-deficiency anaemias of childhood and their treatment with iron-polyisomaltosateTullio Mereu, Otmar Tönz
  • Universitäts-Kinderklinik Bern (Direktor: Prof. Dr. E. Rossi)
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Bei Sideropenien des Säuglings kommt ätiologisch der absoluten Menge Eisen, die das Neugeborene mit auf die Welt bringt, die ausschlaggebende Bedeutung zu. Pränatale Faktoren spielen deshalb eine den peri- und postnatalen Umständen übergeordnete Rolle. Therapeutisch stehen neben den oralen Eisensalzen auch intramuskulär zu verabreichende Eisendextrane, d. h. Eisenpoly- und -oligosaccharid-Komplexe zur Verfügung. Die Wirkung eines neuen Eisen-Oligosaccharids (Eisen-(III)-hydroxidpolyisomaltosat1), das zum Unterschied zu anderen Dextranpräparaten auch in Tiertests nicht kanzerogen ist, wurde an 29 anämischen Kindern im Alter von 4 Monaten bis 14 Jahren studiert. Das Medikament war wirksam; das Hämoglobin zeigte in durchschnittlich 22 Tagen einen Anstieg um 3,5 g% (22% nach Sahli). Bei 15 Fällen mit reiner Eisenmangelanämie betrug der Hb-Gewinn durchschnittlich 4 g% (25%); die für den Eisenmangel typische Mikrozytose und Hypochromie wurden behoben. Das mittlere Erythrozytenvolumen stieg von 71 auf 84 μ3, die Hämoglobinkonzentration von 27 auf 33%, das Hämoglobin pro Erythrozyt von 20 auf 27μμg. Nebenwirkungen: hie und da eine gewisse Schmerzhaftigkeit während etwa 24 Stunden und in einigen Fällen eine kurz dauernde Temperaturerhöhung.

Summary

The normal iron metabolism of infants and children and the aetiology, pathogenesis and therapy of sideropenia are discussed. The absolute amount of iron with which the newborn comes into the world is the most important point. The prenatal factors play, therefore, a greater role than the peri- and postnatal circumstances. Therapeutically, in the last few years iron-dextrans, i.e. iron-poly- and iron-oligosaccharid complexes, have come into use for i.m. injection. The clinical results obtained with a new iron-oligosaccharide [iron- (III)-hydroxide-polyisomaltosate (Ferrum Hausmann®, intramuscular)] are described. Previously animal experiments had shown this drug to be non-cancerogenic. The drug was given to 29 anaemic children between the ages of 4 months and 14 years. It proved highly effective in that it raised the haemoglobin level by 3.5 g.% during an average interval of 22 days. In 15 cases of pure iron-deficiency anaemia, the total Hb rose by an average of 4 g.%, and the typical microcytosis and hypochromia of iron-deficiency anaemia had completely disappeared: the average erythrocyte volume rose from 71 to 84 μ3, the Hb-concentration from 27 to 33%, the Hb/erythrocyte from 20 to 27 μμg. Side effects consisted of some discomfort in the area of injection for about 24 hours and many cases showed a transient rise in temperature. The problems of dosage, indications and contraindications are discussed.

Resumen

La anemia sideropénica del niño y su tratamiento con ferro-poliisomaltosato

En las sideropenias del lactante corresponde etiológicamente la importancia decisiva a la cantidad absoluta de hierro que el recién nacido traiga al mundo. Factores prenatales desempeñan, por eso, un papel superior a las circunstancias perinatales y postnatales. Para la terapia se dispone también, además de sales férricas orales, de ferrodextranes de administración intramuscular, es decir de complejos de ferropolisacáridos y ferrooligosacáridos. El efecto de un nuevo ferrooligosacárido (ferro- [III]-hidróxidopoliisomaltosato = Ferrum Hausmann® intramuscular), que no es cancerógeno tampoco en tests de animales, a diferencia de otros preparados de Dextran, fué estudiado en 29 niños anémicos comprendidos en la edad de 4 meses a 14 años. El medicamento fué eficaz; la hemoglobina manifestó en 22 días, por término medio, un incremento de 3,5 grs.% (22% según Sahli). En 15 casos con anemia sideropénica neta importaba la ganancia de Hb 4 grs.% (25%) por término medio; la microcitosis e hipocromía, típicas para la deficiencia de hierro, fueron corregidas El volumen medio de eritrocitos subió de 71 a 84 μ3, la concentración de hemoglobina de 27 a 33% y la hemoglobina por eritrocito de 20 a 27 μμgr. Efectos secundarios: de vez en cuando cierto estado doloroso durante unas 24 horas y, en algunos casos, aumento de temperatura de poca duración.

    >