Dtsch Med Wochenschr 1967; 92(20): 922-925
DOI: 10.1055/s-0028-1103721
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Über die isolierte bakterielle Trikuspidalendokarditis1

Bacterial endocarditis limited to the tricuspid valve (case report)A. Frank, U. Bernard
  • Innere Abteilung des Knappschaftskrankenhauses Dortmund-Brackel (Chefarzt: Prof. Dr. A. Frank)
1 Professor Dr. R. Schoen zum 75. Geburtstag.
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Bei einer 39jährigen Frau bestand eine isolierte bakterielle Trikuspidalendokarditis, die autoptisch gesichert werden konnte. Das klinische Bild war gekennzeichnet durch fieberhafte, wechselnde bronchopneumonische Lungeninfiltrationen, durch septische Embolien, die von der ulzerösen Klappe ausgingen, durch Blutsenkungsbeschleunigung, Anämie und Leukozytose. Bemerkenswert waren das „Nachhinken” des Herzgeräusches, der diskrete Geräuschcharakter und die negative Blutkultur.

Summary

A 39-year-old woman developed bacterial endocarditis of only the tricuspid valve, confirmed at necropsy. The clinical picture was characterized by fever, bronchopneumonic infiltrations, septic emboli originating from the ulcerated valve, increased E.S.R., anaemia and leucocytosis, as well as late occurrence of a cardiac murmur (quiet systolic at apex) and negative blood culture.

Resumen

Sobre la endocarditis bacteriana aislada de la tricúspide

En una enferma de 39 años existía una endocarditis bacteriana aislada de la tricúspide, la cual se pudo asegurar por la autopsia. El cuadro clínico se caracterizaba por infiltraciones pulmonares broncopneumónicas cambiantes y febriles, por embolias sépticas, que partían de la válvula ulcerosa, por aceleración de la velocidad de sedimentación, anemia y leucocitosis. Eran notables el “quedar atrás” del sonido cardíaco, el carácter discreto del sonido y el hemocultivo negativo.

    >