Wenn hochbetagte Menschen ein chronisches Nierenversagen entwickeln, stehen Ärzt*innen,
Patient*innen und Angehörige vor der Entscheidung: Soll eine Dialyse (noch) eingeleitet
oder eine konservativ-palliative Therapiestrategie gewählt werden? Voraussetzung für
die gemeinsame Entscheidungsfindung ist eine strukturierte Aufklärung über die verschiedenen
Möglichkeiten, bei der alle notwendigen Informationen und Konsequenzen vermittelt
werden.
Abstract
When elder individuals develop chronic kidney failure, doctors, patients, and family
members are faced with the decision: Should dialysis (still) be initiated, or should
a conservative-palliative therapy strategy be chosen? A prerequisite for shared decision-making
is structured education about the various options, ensuring all necessary information
and consequences are communicated. This article outlines the advantages and disadvantages
of haemodialysis and peritoneal dialysis, as well as conservative-palliative therapy.
Additionally, it discusses the option of a trial dialysis and the choice to discontinue
ongoing dialysis.
Schlüsselwörter
chronisches Nierenversagen - ältere Patienten - Hämodialyse - Peritonealdialyse -
konservativ-palliative Therapie
Keywords
chronic renal failure - elderly patients - haemodialysis - peritoneal dialysis - conservative
palliative therapy