Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-1133-7849
Anämie und Eisenmangel – Behandlungsoptionen bei chronischer Nierenerkrankung und chronischer Herzinsuffizienz
Anemia and iron deficiency – treatment options in chronic kidney disease and in chronic heart failureWas ist neu?
Therapie mit Eisenpräparaten Mit PIVOTAL erschien 2018 die erste kardiovaskuläre Endpunktstudie zur Eisensubstitution bei Dialysepatienten, die eine prognostische Überlegenheit einer Hochdosiseisentherapie gegenüber einer restriktiveren Eisenapplikation aufzeigte. Mit AFFIRM-AHF, IRONMAN, FAIR-HF2 und HEART-FID überprüfen aktuell gleich 4 Studien die Bedeutung einer intravenösen Eisenapplikation auf kardiovaskuläre Endpunkte bei Patienten mit Herzinsuffizienz.
Ausblick HIF-Stabilisatoren erlauben eine orale Anämie-Behandlung bei chronischer Nierenerkrankung. Erste klinische Studien zeigten eine „Nichtunterlegenheit“ von HIF-Stabilisatoren gegenüber der Behandlung mittels rekombinanten Erythropoetins (EPO)/Erythropoese-stimulierenden Agenzien (ESA) in Bezug auf den Hämoglobinanstieg. Finale Ergebnisse großer Studien mit kardiovaskulären Endpunkten sind aktuell noch ausstehend. In diesen Studien muss das Sicherheitsprofil von HIF-Stabilisatoren überprüft werden, da HIF-Stabilisatoren die Transkription zahlreicher Gene auch jenseits der Hämatopoese verändern. In der klinischen Kardiologie spielen HIF-Stabilisatoren aktuell (noch) keine Rolle. Unter der Therapie mittels SGLT-II-Inhibitoren konnte ein Anstieg des Hämatokrits beobachtet werden, welcher sich nicht allein durch diuretische Effekte erklären lässt. Die genaue pharmakodynamische Wirkweise ist noch offen.
Abstract
Anemia and iron deficiency are highly prevalent in chronic kidney disease (CKD) and in chronic heart failure. Both may epidemiologically predict future renal and/or cardiovascular events. However, anemia treatment with either erythropoietin or erythropoiesis-stimulating agents failed to induce a prognostic benefit in either CKD or chronic heart failure. Instead, in the subgroup of chronic dialysis patients, liberal intravenous iron supplementation was beneficial, and ongoing clinical trials are testing the prognostic implication of intravenous iron supplementation in chronic heart failure. Finally, HIF stabilizers are a new treatment option for anemia in chronic kidney disease, and safety studies are currently ongoing in CKD patients. Whether patients suffering from chronic heart failure might also benefit from this treatment is currently unknown.
Publication History
Article published online:
30 November 2020
© 2020. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Fishbane S, Spinowitz B. Update on Anemia in ESRD and Earlier Stages of CKD: Core Curriculum 2018. Am J Kidney Dis 2018; 71: 423-435 . doi:10.1053/j.ajkd.2017.09.026
- 2 Anand IS, Gupta P. Anemia and Iron Deficiency in Heart Failure: Current Concepts and Emerging Therapies. Circulation 2018; 138: 80-98 . doi:10.1161/CIRCULATIONAHA.118.030099
- 3 Coyne DW. From anemia trials to clinical practice: Understanding the risks and benefits when setting goals for therapy. Semin Dial 2008; 21: 212-216 . doi:10.1111/j.1525-139X.2008.00423.x
- 4 KDIGO. KDIGO Clinical Practice Guideline for Anemia in Chronic Kidney Disease. 2012 https://kdigo.org/wp-content/uploads/2016/10/KDIGO-2012-Anemia-Guideline-English.pdf ; Stand: 21.10.2020
- 5 Chertow GM, Liu J, Monda KL. et al Epoetin alfa and outcomes in dialysis amid regulatory and payment reform. J Am Soc Nephrol 2016; 27: 3129-3138 . doi:10.1681/ASN.2015111232
- 6 von Haehling S, Ebner N, Evertz R. et al Iron Deficiency in Heart Failure: An Overview. JACC Hear Fail 2019; 7: 36-46 . doi:10.1016/j.jchf.2018.07.015
- 7 Macdougall IC, White C, Anker SD. et al Intravenous iron in patients undergoing maintenance hemodialysis. N Engl J Med 2019; 380: 447-458 . doi:10.1056/NEJMoa1810742
- 8 Ponikowski P, Filippatos G, Colet JC. et al The impact of intravenous ferric carboxymaltose on renal function: An analysis of the FAIR-HF study. Eur J Heart Fail 2015; 17: 329-339 . doi:10.1002/ejhf.229
- 9 Stöhr R, Sandstede L, Heine GH. et al High-Dose Ferric Carboxymaltose in Patients With HFrEF Induces Significant Hypophosphatemia. J Am Coll Cardiol 2018; 71: 2270-2271 . doi:10.1016/j.jacc.2018.03.448
- 10 Kurata Y, Tanaka T, Nangaku M. Hypoxia-inducible factor prolyl hydroxylase inhibitor in the treatment of anemia in chronic kidney disease. Curr Opin Nephrol Hypertens 2020; 29: 414-422 . doi:10.1097/MNH.0000000000000617
- 11 Chen N, Hao C, Liu BC. et al Roxadustat treatment for anemia in patients undergoing long-term dialysis. N Engl J Med 2019; 381: 1011-1022 . doi:10.1056/NEJMoa1901713
- 12 Chen N, Hao C, Peng X. et al Roxadustat for anemia in patients with kidney disease not receiving dialysis. N Engl J Med 2019; 381: 1001-1010 . doi:10.1056/NEJMoa1813599
- 13 Heine GH. Antidiabetic SGLT-2 inhibitors prevent progression of chronic kidney disease. Dtsch Med Wochenschr 2020; 145: 762-766 . doi:10.1055/a-1163-7590
- 14 Lambers Heerspink HJ, De Zeeuw D, Wie L. et al Dapagliflozin a glucose-regulating drug with diuretic properties in subjects with type 2 diabetes. Diabetes Obes Metab 2013; 15: 853-862 . doi:10.1111/dom.12127
- 15 David Mazer C, Hare GMT, Connelly PW. et al Effect of empagliflozin on erythropoietin levels, iron stores, and red blood cell morphology in patients with type 2 diabetes mellitus and coronary artery disease. Circulation 2020; 141: 704-707 . doi:10.1161/CIRCULATIONAHA.119.044235