Klin Monbl Augenheilkd 2020; 237(04): 493-496
DOI: 10.1055/a-1112-7155
Kasuistik
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Choroidal Manifestation of Systemic Non-Tuberculous Mycobacterial Infection: A Case Series

Systemische, nicht tuberkulöse Mykobakterieninfektion mit chorioidaler Manifestation: Fallserie
Veronika Sinner
1   Department of Ophthalmology, Cantonal Hospital St. Gallen, St. Gallen, Switzerland
,
Reinhard Rüesch
1   Department of Ophthalmology, Cantonal Hospital St. Gallen, St. Gallen, Switzerland
,
Christophe Valmaggia
1   Department of Ophthalmology, Cantonal Hospital St. Gallen, St. Gallen, Switzerland
,
Margarita Todorova
1   Department of Ophthalmology, Cantonal Hospital St. Gallen, St. Gallen, Switzerland
2   Department of Ophthalmology, University Hospital Basel, Basel, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 25 September 2019

accepted 20 January 2020

Publication Date:
27 March 2020 (online)

Abstract

Purpose To describe choroidal findings associated with disseminated systemic non-mycobacterial infection.

Methods A retrospective observational case series included two patients (four eyes) with non-tuberculous mycobacterial disease. The activity of choroidal lesions was assessed by clinical examination, supported by colour fundus photography, fundus autofluorescence imaging, indocyanine green angiography, fluorescence angiography, and optical coherence tomography (OCT) angiography. The relationships between clinical symptomatology, choroidal findings, and systemic disease activity were evaluated.

Results One subject diagnosed with aortic graft infection showed positive cultures for Mycobacterium chimaera. One HIV-positive subject showed a positive saliva culture for Mycobacterium avium. At presentation, all subjects showed chorioretinal manifestation. In one patient, the lesions were active and in the other patient, the lesions appeared inactive. With activity of disseminated chorioretinitis, the lesions had indistinct, blurred borders on fluorescence angiography and indocyanine green angiography and were hyporeflective with well-defined borders on OCT imaging.

Conclusion Multimodal imaging enables distinction between active and inactive lesions, thus supporting therapeutic management. Choroidal presentation of active disseminated mycobacterium infection indicates activity of systemic disease. Thus, even if the patient is not immunocompromised, an underlying systemic involvement should be ruled out.

Zusammenfassung

Zielsetzung Beschreibung der Assoziation zwischen chorioidaler Beteiligung und systemischer, nicht tuberkulöser Mykobakterieninfektion.

Methodik Retrospektive Auswertung einer Fallserie von 2 Patienten (4 Augen) mit dem Befall von nicht tuberkulösen Mykobakterien. Wir beurteilten die Aktivität der chorioidalen Läsionen mittels klinischer Untersuchung, Fundusfotografie, Fundusautofluoreszenzaufnahmen, Fluoreszenzangiografie und Indocyaningrünangiografie. Wir evaluierten die Assoziation zwischen Symptomen, chorioidaler Manifestation und systemischer Krankheitsaktivität.

Resultate Ein Patient mit Aortenprotheseninfekt hatte positive Blutkulturen für Mycobacterium chimaera und bei dem anderen Patienten wurde im Sputum Mycobacterium avium nachgewiesen. Bei der ophthalmologischen Erstvorstellung zeigten beide Patienten eine chorioretinale Manifestation. Bei einem Patienten stellten sich die Läsionen aktiv dar, bei einem Patienten inaktiv. In der Fluoreszenzangiografie und der Indocyaningrünangiografie stellten sich die aktiven Herde mit unregelmäßigen, unscharf begrenzten Rändern dar. Im OCT waren die aktiven Läsionen hyporeflektiv und scharf begrenzt.

Ergebnis Multimodale Bildgebung hilft bei der Unterscheidung zwischen aktiven und inaktiven Läsionen, dies kann das weitere therapeutische Vorgehen entscheidend beeinflussen. Auch bei Patienten, die nicht immunsupprimiert sind, sollte bei entsprechenden chorioretinalen Befunden eine systemische Erkrankung ausgeschlossen werden.

 
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