Abstract
In patients admitted with acute myocardial infarction, cardiogenic shock remains the
most common cause of death. Multidisciplinary care in a specialized center and guideline-compliant
treatment of cardiogenic shock are crucial for the survival and prognosis of affected
patients. Hemodynamic monitoring and stabilization by volume expansion, vasopressors
and inotropes represent initial steps in the management of patients with cardiogenic
shock. Nevertheless, early revascularization of the culprit-lesion is proved to be
the most important treatment modality. Although the use of active mechanical circulatory
support appears to be a promising therapeutic concept to improve clinical outcome
in patients with infarct-related cardiogenic shock, in the few previous randomized
trials mechanical circulatory support failed to show beneficial effects on short-term
and long-term survival.
Der kardiogene Schock ist die häufigste Todesursache bei Patienten mit akutem Myokardinfarkt
im Krankenhaus. Ein frühzeitiges Erkennen und die rasche Leitlinien-konforme Therapie
sind Prognose-entscheidend; dabei ist neben der Basistherapie die unverzügliche Revaskularisierung
der „Culprit“-Läsion anzustreben. Welche Rolle eine mechanische Kreislaufunterstützung
bei Patienten mit kardiogenem Schock spielt, ist noch unklar.
Schlüsselwörter
kardiogener Schock - akuter Myokardinfarkt - Revaskularisation - Prognose - mechanische
Kreislaufunterstützung
Key words
cardiogenic shock - acute myocardial infarction - revascularization - prognosis -
mechanical circulatory support