Dtsch Med Wochenschr 2020; 145(16): 1124-1131
DOI: 10.1055/a-0982-0737
Klinischer Fortschritt
Gastroenterologie

Aktuelle Entwicklungen bei der Lebertransplantation – Wo stehen wir?

Liver transplantation – current trends
Niklas F. Aehling
Bereich Hepatologie, Medizinische Klinik II, Universitätsklinikum Leipzig
,
Daniel Seehofer
Bereich Hepatologie, Medizinische Klinik II, Universitätsklinikum Leipzig
,
Thomas Berg
Bereich Hepatologie, Medizinische Klinik II, Universitätsklinikum Leipzig
› Author Affiliations

Was ist neu?

Indikation zur Transplantation – aktuelle Entwicklungen Der Wandel in den Indikationen zur Transplantation setzt sich weiter fort, Hauptindikationen werden die Spätfolgen der nichtalkoholischen und alkoholassoziierten Lebererkrankungen und das hepatozelluläre Karzinom (HCC) sein. Zirrhosen auf dem Boden von Virushepatitiden spielen zunehmend eine untergeordnete Rolle.

Ist die 6-Monats-Alkoholkarenz eine zwingende Voraussetzung für die Transplantation? Die Richtlinien der Bundesärztekammer fordern grundsätzlich eine Alkoholabstinenzperiode von 6 Monaten. Wissenschaftliche Daten zeigen, dass insbesondere Patienten mit Erstmanifestation einer akuten Alkoholhepatitis, die nicht auf die medikamentöse Therapie anspricht, in besonderer Weise von einer Transplantation profitieren können. Für diese Patienten kann eine individuelle Ausnahme für eine Transplantationslistung beantragt werden.

Das hepatozelluläre Karzinom außerhalb der Mailand-Kriterien – Transplantation nach „Downstaging“ Zahlreiche Studien belegen, dass mithilfe effektiver „Downstaging“-Therapien und unter Berücksichtigung des Biomarkers AFP eine Subgruppe von Patienten mit initialem HCC außerhalb der Mailand-Kriterien definiert werden kann, die eine sehr günstige und der von Patienten innerhalb der Mailand-Kriterien vergleichbare postoperative Prognose besitzt.

Zu krank für eine Transplantation? Das akut-auf-chronische Leberversagen (ACLF) Selbst Patienten mit dekompensierter Zirrhose mit Mehrorganversagen, wie es im Rahmen eines ACLF definiert ist, können erfolgreich und mit einer guten Langzeitprognose transplantiert werden. Das Zeitfenster, in welchem dies möglich ist, ist jedoch kurz.

Spenderorganmangel – Verwendung HBV- und HCV-positiver Organe und neue Chancen durch die Maschinenperfusion Die Transplantation von Organen chronisch HCV- und HBV-infizierter Spender stellt durch die exzellenten Behandlungsmöglichkeiten bei diesen viralen Infektionen eine relevante Strategie zur Vergrößerung des Spenderpools dar. Zusätzlich gewinnt die Maschinenperfusion als neuartige Methode der Organkonservierung bzw. der Organaufbereitung an Bedeutung.

Abstract

Indication of transplantation: There is an ongoing change in the indications of orthotopic liver transplantation (OLT) with non-alcoholic and alcoholic liver disease and hepatocellular carcinoma (HCC) becoming the main indications whereas the numbers of cirrhosis due to chronic viral hepatitis are declining.

6-month abstinence rule: The directive of the German Federal Medical Association requires absolute abstinence from alcohol for at least 6 months. New data show that patients with severe alcoholic hepatitis for the first time who do not show a response to medical treatment may benefit from OLT. For these patients an individual exception for OLT listing can be requested.

HCC beyond Milan criteria: New data show that patients with HCC outside the Milan criteria may have a favorable prognosis, which can be comparable to patients with HCC within the Milan criteria, if effective pre-transplant “down-staging” therapies but also alfa fetoprotein levels are taken into consideration.

Too sick to transplant? Even patients with decompensated cirrhosis and multi-organ dysfunction, defined as acute-on-chronic liver failure, may undergo OLT successfully with a beneficial long-term prognosis. However, the timeframe to realize OLT is short.

Organ shortage: OLT using organs from HBV- or HCV-infected patients represents a relevant strategy to mitigate organ shortage and can be safely and effectively be performed due to the excellent therapeutic options against these infections which are available now. In addition, machine perfusion, a novel tool for organ conservation and conditioning, may help preserving organs for transplantation that formerly could not be used.



Publication History

Article published online:
13 August 2020

© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York

 
  • Literatur

  • 1 Seehofer D, Schöning W, Neuhaus P. Deceased donor liver transplantation. Chirurg 2013; 84: 391-397
  • 2 Deutsche Stiftung Organtransplantation. Statistiken zur Organtransplantation. https://www.dso.de/organspende/statistiken-berichte/organtransplantation ; Stand: 25.6.2020
  • 3 Bundesärztekammer. Richtlinien zur Organtransplantation gem. § 16 TPG. Dtsch Ärztebl Int 2019; 116: A-175
  • 4 Linecker M, Krones T, Berg T. et al. Potentially inappropriate liver transplantation in the era of the “sickest first” policy – A search for the upper limits. J Hepatol 2018; 68: 798-813
  • 5 Toniutto P, Zanetto A, Ferrarese A. et al. Current challenges and future directions for liver transplantation. Liver Int 2017; 37: 317-327
  • 6 Noureddin M, Vipani A, Bresee C. et al. NASH Leading Cause of Liver Transplant in Women: Updated Analysis of Indications For Liver Transplant and Ethnic and Gender Variances. Am J Gastroenterol 2018; 113: 1649-1659
  • 7 European Association for the Study of the Liver. EASL Clinical Practice Guidelines: Liver transplantation. J Hepatol 2016; 64: 433-485
  • 8 Im GY, Cameron AM, Lucey MR. et al. Liver transplantation for alcoholic hepatitis. J Hepatol 2019; 70: 328-334
  • 9 Crabb DW, Im GY, Szabo G. et al. Diagnosis and Treatment of Alcohol-Associated Liver Diseases: 2019 Practice Guidance From the American Association for the Study of Liver Diseases. Hepatology 2020; 71: 306-333
  • 10 European Association for the Study of the Liver. EASL Clinical Practice Guidelines: Management of hepatocellular carcinoma. J Hepatol 2018; 69: 182-236
  • 11 Moreau R, Jalan R, Gines P. et al. Acute-on-chronic liver failure is a distinct syndrome that develops in patients with acute decompensation of cirrhosis. Gastroenterology 2013; 144: 1426-1437, 1437.e1–9
  • 12 Sundaram V, Jalan R, Wu T. et al. Factors Associated with Survival of Patients With Severe Acute-On-Chronic Liver Failure Before and After Liver Transplantation. Gastroenterology 2019; 156: 1381-1391.e3
  • 13 Artru F, Louvet A, Ruiz I. et al. Liver transplantation in the most severely ill cirrhotic patients: A multicenter study in acute-on-chronic liver failure grade 3. J Hepatol 2017; 67: 708-715
  • 14 Huebener P, Sterneck MR, Bangert K. et al. Stabilisation of acute-on-chronic liver failure patients before liver transplantation predicts post-transplant survival. Aliment Pharmacol Ther 2018; 47: 1502-1510
  • 15 Ballarin R, Cucchetti A, Russo FP. et al. Long term follow-up and outcome of liver transplantation from hepatitis B surface antigen positive donors. World J Gastroenterol 2017; 23: 2095-2105
  • 16 Levitsky J, Verna EC, O'Leary JG. et al. Perioperative Ledipasvir-Sofosbuvir for HCV in Liver-Transplant Recipients. N Engl J Med 2016; 375: 2106-2108
  • 17 Bethea ED, Gaj K, Gustafson JL. et al. Pre-emptive pangenotypic direct acting antiviral therapy in donor HCV-positive to recipient HCV-negative heart transplantation: an open-label study. Lancet Gastroenterol Hepatol 2019; 4: 771-780
  • 18 Feld JJ, Cypel M, Kumar D. et al. Transplantation From HCV‐Infected Donors to HCV Uninfected Recipients: Short Course Therapy to Prevent Transmission. Hepatology 2019; 70 (Suppl. 01) 27A
  • 19 Cotter TG, Paul S, Sandıkçı B. et al. Increasing Utilization and Excellent Initial Outcomes Following Liver Transplant of Hepatitis C Virus (HCV)-Viremic Donors Into HCV-Negative Recipients: Outcomes Following Liver Transplant of HCV-Viremic Donors. Hepatology 2019; 69: 2381-2395
  • 20 Cotter TG, Paul S, Sandıkçı B. et al. Improved Graft Survival After Liver Transplantation for Recipients With Hepatitis C Virus in the Direct-Acting Antiviral Era. Liver Transpl 2019; 25: 598-609
  • 21 Nasralla D, Coussios CC, Mergental H. et al. A randomized trial of normothermic preservation in liver transplantation. Nature 2018; 557: 50-56
  • 22 Mergental H, Laing RW, Kirkham AJ. et al. Transplantation after Viability Testing of Discarded Livers with Normothermic Machine Perfusion (NMP): The VITTAL (Viability Testing and Transplantation of marginal Livers) trial 90-days Outcomes. Hepatology 2018; 68 (Suppl. 01) 1A