Open Access
CC BY-NC-ND 4.0 · Dtsch Med Wochenschr 2019; 144(09): 587-594
DOI: 10.1055/a-0831-0812
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Aktuelle Empfehlungen zur Diagnostik der Riesenzellarteriitis

Current Recommendations for Diagnostics in Giant Cell Arteritis

Authors

  • Thorsten Bley

  • Michael Zänker

  • Claudia Dechant

  • Nils Venhoff

Further Information

Publication History

Publication Date:
26 April 2019 (online)

Abstract

In Giant Cell Arteritis (GCA), a timely diagnosis is required to avoid severe complications such as blindness or structural vascular damage. The heterogeneous symptoms are mainly due to local and systemic inflammatory processes. Diagnostics are based on increased inflammation parameters in the laboratory, imaging, in which color-coded duplex sonography (FKDS), high-resolution magnetic resonance imaging (MRI), computer tomography (CT) or CT angiography (CTA) and 18F fluorodeoxyglucose-positron emission tomography with CT (FDG-PET-CT) have become established, as well as histopathological findings in temporal artery biopsy.

Um schwere komplikative Verläufe wie Erblindung oder strukturelle Gefäßschäden bei der Riesenzellarteriitis (RZA) zu vermeiden, bedarf es einer zeitnahen Diagnostik. Dabei haben sich die Überwachung der Entzündungsparameter im Labor und verschiedene bildgebende Verfahren sowie die histopathologische Beurteilung einer Schläfenarterienbiopsie etabliert. Auf Basis aktueller Empfehlungen werden die diagnostischen Verfahren im Folgenden diskutiert.