Abstract
Edema is a common symptom with mostly extrarenal causes. Nevertheless, it may also
be a sign of glomerular disease. So renal causes should always be clarified to avoid
serious complications, such as renal insufficiency, cardiovascular or thrombembolic
events. The determination of the albumin-creatinine ratio in spot urine is easy to
perform and the method of choice to diagnose nephrotic-range proteinuria. Renal biopsy
then usually allows the definitive assignement to either glomerular or systemic disease.
Salt restriction in combination with diuretics and antiproteinuric treatment are essential
for an effective therapy. Depending on the underlying disease and individual risk
factors, anticoagulation should also be considered.
Ödeme sind in der ambulanten und stationären Patientenversorgung ein häufiges Symptom
mit zumeist extrarenalen Ursachen. Ödeme sind aber auch die führende klinische Manifestation
des nephrotischen Syndroms. Wird dieses jedoch nicht oder zu spät erkannt, drohen
je nach Art der Grunderkrankung eine progrediente Niereninsuffizienz sowie vor allem
kardiovaskuläre und thromboembolische Komplikationen. Eine frühe Diagnose und umfassende
Therapie sind daher geboten.
Schlüsselwörter
nephrotisches Syndrom - Proteinurie - Ödeme
Key words
nephrotic syndrome - proteinuria - edema