Eur J Pediatr Surg 1991; 1(5): 291-297
DOI: 10.1055/s-2008-1042508
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Importance of Morphological Findings in the Progress and Treatment of Chest Wall Deformities with Special Reference to the Value of Computed Tomography, Echocardiography and Stereophotogrammetry*

A.  Clausner1 , G.  Clausner2 , M.  Basche3 , S.  Blumentritt4 , F.  Layher4 , L.  Vogt5
  • 1Kinderchirurgische Abteilung der Poliklinik und Klinik für Chirurgie der Friedrich-Schiller-Universität Jena, Bachstraße 18, O-6900 Jena
  • 2Abteilung für Thorax- und Gefäßchirurgie der Poliklinik und Klinik für Chirurgie der Friedrich-Schiller-Universität Jena, BachstraBe 18, O-6900 Jena
  • 3Röntgendiagnostisches Zentrum der Medizinischen Fakultät der Friedrich-Schiller-Universität Jena, Bachstraße 18, O-6900 Jena
  • 4Abteilung Biomechanik des Rudolf-Elle Krankenhauses Eisenberg, W.-Pieck Str. 1, O-6520 Eisenberg
  • 5Univ.-Kinderklinik ,,Jussuf Ibrahim" Jena, Kochstraße 2, O-6900 Jena
* Dedicated to Professor Fritz Rehbein, Bremen, on his 80th birthday.
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

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Abstract

Patients with chest wall deformities have many particular anatomical, physiological, genetic, biomechanical and psychological characteristics. It is generally recognized that surgical correction of funnel chest and pigeon breast may be done for psychosocial reasons alone. Morphological and dynamic investigations are done to identify the function of the deformed chest wall and to permit objective assessment of the cosmetic and functional outcomes of the operation.

There is no universally agreed standard for the diagnosis of funnel chest and pigeon breast. Non-invasive investigations, such as computed tomography (CT), echocardiography (ECG) and stereophotogrammetry (SP), improve the quality of the diagnostic assessment, including evaluation of its functional aspects, without directly influencing the decision to operate, which is still made mainly on subjective grounds. The value of these techniques in the diagnosis of chest wall deformities is assessed and the results of our personal experience are presented.

Zusammenfassung

Patienten mit Thoraxwanddeformitäten bieten vielfältige anatomische, physiologische, genetische, biomechanische und psychische Merkmale. Die Indikation zur operativen Behandlung von Trichter- und Kielbrustpatienten allein aus psychosozialen Gründen ist allgemein anerkannt. Morphologische und funktionelle Untersuchungen haben den Nachweis möglicher funktioneller Auswirkungen der Thoraxwanddeformität sowie die Objektivierung des kosmetischen und eventuell funktionellen Operationserfolges zum Ziel.

Ein allgemeingültiger Standard für die Basisdiagnostik von Trichterbrust- und Kielbrustpatienten existiert nicht. Nichtinvasive Verfahren wie Computertomographie, Echokardiographie und Stereofotogrammetrie verbessern die Abbildungsqualität und erfassen zunehmend funktionelle Aspekte von Thoraxwanddeformitäten ohne allerdings die immer noch stark subjektiv geprägte Haltung zum operativen Vorgehen entscheidend zu beeinflussen. Ihr Stellenwert im Rahmen der Diagnostik von Thoraxwanddeformitäten wird bestimmt. Ergebnisse eigener Untersuchungen werden dargestellt.