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DOI: 10.1055/s-2004-824861
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Diabetesmanifestation im Kindesalter: Alltagsbelastungen und berufliche Entwicklung der Eltern
Diabetes in childhood: burden and professional consequences for parentsPublication History
eingereicht: 16.2.2004
akzeptiert: 29.4.2004
Publication Date:
21 July 2004 (online)

Hintergrund und Fragestellung: Welche Belastungen und beruflichen sowie finanziellen Folgen erleben Mütter und Väter nach der Diabetesmanifestation bei ihrem Kind abhängig vom Manifestationsalter und der familiären Situation?
Patienten und Methodik: An vier großen pädiatrischen Diabeteszentren erhielten die Familien aller dort behandelten Kinder, die eine Diabetesdauer < 10 Jahren und ein Manifestationsalter < 14 Jahren aufwiesen, einen halbstandardisierten Fragebogen (subjektive Belastung, Berufstätigkeit, Berufsplanung, finanzielle Folgen jeweils für beide Elternteile, demografische Daten).
Ergebnisse: An der Studie nahmen 580 Familien mit 583 Kindern mit Typ-1-Diabetes teil (46 % Mädchen, Diabetesdauer 5,0 ± 3,2 Jahre, Manifestationsalter 6,9 ± 3,9 Jahre). 42 % der Kinder erkrankten vor dem 6. Lebensjahr. 11 % der Eltern waren allein erziehend. Vor der Manifestation waren 93 % der Väter vollzeitberufstätig, danach änderten 4 % ihre Tätigkeit. Die Mütter waren vor der Manifestation zu 22 % vollzeit- und zu 38 % teilzeitberufstätig; davon schränkten 31 % die Tätigkeit ein oder gaben sie auf. Die berufliche Planung wurde bei 33 % aller Mütter durch den Diabetes beeinträchtigt, besonders betroffen waren davon mit 44 % diejenigen, deren Kind vor dem 6. Lebensjahr erkrankte. Finanzielle Einschränkungen beschrieben 44 % der Familien. Die Mehrbelastung im Alltag (Skala von 1 bis 5) war bei Müttern und Vätern umso höher, je jünger das Kind an Diabetes erkrankte. Die subjektive Belastung der Mütter (3,6 ± 1,1) war höher als die der Väter (2,8 ± 1,1) (p = 0,001).
Folgerung: Es besteht akuter Handlungsbedarf, um die Belastungen der Familien zu reduzieren und die berufliche und soziale Integration der Mütter von jüngeren Kindern mit Diabetes durch Verbesserung außerfamiliärer Angebote zu ermöglichen.
Background and objective: To investigate the burden and the financial and professional consequences for mothers and fathers after the onset of diabetes in their child in relationship to age at onset and family structure.
Patients and methods: All families of children with an age at onset < 14 years and a diabetes duration < 10 years treated at four large pediatric diabetes centers received a structured questionnaire (burden of diabetes, professional position and career development, financial consequences for both parents, demographic data).
Results: 580 families with 583 children with type 1 diabetes (46 % girls, diabetes duration 5,0 ± 3,2 years, age at onset 6.9 ± 3.9 years) participated. 42 % of the children had an age at onset below 6 years. 11 % had single parents. Before the onset of diabetes in their children 93 % of the fathers worked full-time, thereafter 4 % changed their employment. Mothers worked at onset full-time in 22 % and part-time in 38 %; thereafter 31 % reduced their working time or stopped working. 33 % of the mothers reported handicaps in their professional career development, especially those with a child with age at onset below 6 years (44 %). Negative financial consequences were present in 44 % of the families. The day to day burden on a scale from 1 to 5 decreased both in mothers and in fathers with increasing age at onset. The individual burden was higher in mothers (3,6 ±1,1) than in fathers (2,8 ± 1,1) (p = 0.000)..
Conclusions: Initiatives to reduce the burden on families with a child with diabetes are urgently needed. Particularly the social and professional integration of mothers with younger children at diabetes onset need to be improved through support measures outside the family.
Literatur
- 1
American Diabetes Association .
Care of children with diabetes in the school and day care setting.
Diabetes Care.
2003;
26
S131-S135
(Suppl 1)
Reference Ris Wihthout Link
- 2
Anderson B J, Auslander W F, Jung K C, Miller J P, Santiago J V.
Assessing family sharing of diabetes responsibilities.
J Pediatr Psychol.
1990;
15
477-492
Reference Ris Wihthout Link
- 3
Hürter P, Burger W, Schober E, Holl R, Klinghammer A. AGPD Arbeitsgemeinschaft Pädiatrische Diabetologie .
Qualitätssicherung in der Pädiatrischen Diabetologie.
Monatsschrift für Kinderheilkunde.
1995;
143
1146-1149
Reference Ris Wihthout Link
- 4
Borkenstein M, Burger W, Holl R, Lang E, Nietzschmann U. AGPD Arbeitsgemeinschaft Pädiatrische Diabetologie .
Stellungnahme der Arbeitsgemeinschaft für Pädiatrische Diabetologie zur Frage
einer Gewährung von Pflegegeld nach SGB XI an Kinder mit Diabetes mellitus.
Diabetologie Informationen.
1997;
19
265-267
Reference Ris Wihthout Link
- 5 Bundesministerium FSFJ (Familie, Senioren, Frauen und Jugend) .Elfter Kinder- und Jugendbericht. Bericht über die Lebenssituation junger Menschen
und die Leistungen der Kinder- und Jugendhilfe in Deutschland. www.bmfsfj.de 2002
Reference Ris Wihthout Link
- 6
Danne T, Mortensen H B, Hougaard P. et al .
Persistent differences among centers over 3 years in glycemic control and hypoglycemia
in a study of 3,805 children and adolescents with type 1 diabetes from the Hvidore
Study Group.
Diabetes Care.
2001;
24
1342-1347
Reference Ris Wihthout Link
- 7
DCCT Diabetes Control and Complications Trial Research Group .
Effect of intensive diabetes treatment on the development and progression of
long-term complications in adolescents with insulin-dependent diabetes mellitus:
Diabetes Control and Complications Trial.
J Pediatr.
1994;
125
177-188
Reference Ris Wihthout Link
- 8
Delamater A M, Jacobson A M, Anderson B. et al .
Psychosocial therapies in diabetes. Report of the Psychosocial Therapies Working
Group.
Diabetes Care.
2001;
24
1286-1292
Reference Ris Wihthout Link
- 9
DIABAUD2.
Factors influencing glycemic control in young people with type 1 diabetes in
Scotland: a population-based study (DIABAUD2).
Diabetes Care.
2001;
24
239-244
Reference Ris Wihthout Link
- 10
DiLiberti J H, Lorenz R A.
Long-term trends in childhood diabetes mortality: 1968 - 1998.
Diabetes Care.
2001;
24
1348-1352
Reference Ris Wihthout Link
- 11
Hatton D L, Canam C, Thorne S, Hughes A M.
ParentsŽperception of caring an infant or toddler with diabetes.
J Adv Nurs.
1995;
22
569-577
Reference Ris Wihthout Link
- 12
Hecker W, Bartus B, Heinze E, Holl R W.
Stoffwechseleinstellung des Diabetes mellitus Typ 1 bei Kindern und Jugendlichen
deutscher und ausländischer Herkunft.
Diab Stoffw.
1998;
5
177-180
Reference Ris Wihthout Link
- 13
Holl R W, Grabert M, Beyer P. et al .
Welche Insulinsubstitution führen Kinder und Jugendliche mit Typ-1-Diabetes
in Deutschland heute durch? Analyse der DPV-Wiss-Daten 1995 - 2001.
Diabetes und Stoffwechsel.
2002;
11
209-216
Reference Ris Wihthout Link
- 14 ISPAD International society for pediatric and adolescent diabetes .Consensus guidelines for the management of type 1 diabetes mellitus in children
and adolescents. www.ispad.org 2000
Reference Ris Wihthout Link
- 15
Jarosz-Chobot P, Guthrie D W, Otto-Buczkowska E, Koehler B.
Self-care of young diabetics in practice.
Med Sci Monit.
2000;
6
129-132
Reference Ris Wihthout Link
- 16
Kovacs M, Charron-Prochownik D, Obrosky D S.
A longitudinal study of biomedical and psychosocial predictors of multiple hospitalizations
among young people with insulin-dependent diabetes mellitus.
Diabet Med.
1995;
12
142-148
Reference Ris Wihthout Link
- 17
Lange K, Kinderling S, Hürter P.
Eine multizentrische Studie zur Prozeß- und Ergebnisqualität eines strukturierten
Schulungsprogramms.
Diab Stoffw.
2001;
10
59-65
Reference Ris Wihthout Link
- 18
Marrero D G, Guare J C, Vandagriff J L, Fineberg N S.
Fear of hypoglycemia in the parents of children and adolescents with diabetes:
maladaptive or healthy response?.
Diabetes Educ.
1997;
23
281-286
Reference Ris Wihthout Link
- 19
McCarthy A M, Lindgren S, Mengeling M A, Tsalikian E, Engvall J.
Effects of diabetes on learning in children.
Pediatrics.
2002;
109
e9
Reference Ris Wihthout Link
- 20
Mortensen H B, Robertson K J, Aanstoot H J. et al. Hvidore Study Group on Childhood Diabetes .
Insulin management and metabolic control of type 1 diabetes mellitus in childhood
and adolescence in 18 countries.
Diabet Med.
1998;
15
752-759
Reference Ris Wihthout Link
- 21
Nordham E A, Anderson P J, Jacobs R, Hughes M, Warne G I, Werther G A.
Neuropsychological profiles of children with type 1 diabetes 6 years after disease
onset.
Diabetes Care.
2001;
24
1541-1546
Reference Ris Wihthout Link
- 22
Rewers A, Chase H P, Mackenzie T. et al .
Predictors of acute complications in children with type 1 diabetes.
JAMA.
2002;
287
2511-2518
Reference Ris Wihthout Link
- 23 Statistisches Bundesamt .Statistisches Jahrbuch 2002 für die Bundesrepublik Deutschland. Stuttgart: Metzler-Poeschel 2002
Reference Ris Wihthout Link
- 24
Sullivan-Bolyai S, Deatrick J, Gruppuso P, Tamborlane W, Grey M.
Constant vigilance: mother’s work parenting young children with type 1 diabetes.
J Pediatr Nurs.
2003;
18
21-29
Reference Ris Wihthout Link
- 25
Thompson S J, Auslander W F, White N H.
Comparison of single-mother and two-parent families on metabolic control of
children with diabetes.
Diabetes Care.
2001;
24
234-238
Reference Ris Wihthout Link
- 26
Weissberg-Benchell J, Glasgow A M, Tynan W D, Wirtz P, Turek J, Ward J.
Adolescent diabetes management and mismanagement.
Diabetes Care.
1995;
18
77-82
Reference Ris Wihthout Link
- 27
Wysocki T, Taylor A, Hough B S, Linscheid T R, Yeates K O, Naglieri J A.
Deviation from developmentally appropriate self-care autonomy. Association with
diabetes outcomes.
Diabetes Care.
1997;
19
121-125
Reference Ris Wihthout Link
Priv.-Doz. Dr. Karin Lange
Abteilung Medizinische Psychologie OE 5430, Medizinische Hochschule Hannover
Carl-Neuberg-Straße 1
30625 Hannover
Phone: 0511/5324437
Fax: 0511/5324214
Email: Lange.Karin@mh-hannover.de